2020-12-31, 11:53
Medlem
Tja.. Nu har vi några dagar utan kontroll av våran Bitcoin XBT... Förhoppningsvis öppna marknaden över 1200kr på måndag 😋
Citera
2021-01-02, 09:23
Medlem
Du kan följa utvecklingen här, du kanske visste redan ......

https://coinshares.com/etps/xbt-provider
Citera
2021-01-06, 09:21
Avslutad
Vet någon varför priset på BULL BITCOINGRP X2 AVA 2 har sjunkit medan BITCOIN XBT och faktiska bitcoin har ökat? Innebär inte 2x hävstång att priset följer kursen men med dubbel effekt?
Senast redigerad av Konservburk 2021-01-06 kl. 09:27.
Citera
2021-01-06, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vet någon varför priset på BULL BITCOINGRP X2 AVA 2 har sjunkit medan BITCOIN XBT och faktiska bitcoin har ökat? Innebär inte 2x hävstång att priset följer kursen men med dubbel effekt?

Det är ett hävstångscertifikat 2X.

Sedan får du tänka på att Avanza/Nordnet bara har öppet 8 timmar fem dagar i veckan. Deras % -satser skall jämföras med föregående dags stängning på Avanza/Nordnet, och inte med någon 24 timmars kurs.
Citera
2021-01-06, 12:22
Medlem
Citat:

Jösses...

Det certifikatet har ingenting med priset på Bitcoin att göra.

BULL BITCOINGRP X2 AVA 2 är ett certifikat med företaget Bitcoin Group som underliggande tillgång och 2x hävstång. Ser att det har 62 ägare på avanza. Hur kan folk investera utan att ens läsa på?
Citera
2021-01-06, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PermaBear
Jösses...

Det certifikatet har ingenting med priset på Bitcoin att göra.

BULL BITCOINGRP X2 AVA 2 är ett certifikat med företaget Bitcoin Group som underliggande tillgång och 2x hävstång. Ser att det har 62 ägare på avanza. Hur kan folk investera utan att ens läsa på?
Aha, slarvigt kollat av mig.
Vem är det som investerat utan att läsa på?
Citera
2021-01-06, 16:18
Medlem
Citat:
Aha, slarvigt kollat av mig.
Vem är det som investerat utan att läsa på?

De 62 ägarna som har bull certifikaten och de 50 som äger bear certifikat
Citera
2021-01-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Förutom att man inte äger bitcoin när man köper certifikat på Avanza, vad är risken?

Tänker främst på bolaget som ger utfärdar certifikatet, XBT provider, om det bolaget går i konkurs, tappar man väl alla Bitcoin. Men hur ser man bolagets ekonomi?

Finns det några andra risker?

Och avgifter, det står 2,5% är det en avgift som man betalar baserat endast på köptillfället, eller är det en avgift som betalas löpande baserat på löpande innehav?

Jag mailade CoinShares/XBT Provider 2019 och frågade var mina Bitcoin egentligen finns. Fick svar med bifogad pdf som visade att dom hos XAPO som förvarar Bitcoin åt kunder vid det tillfället hade 44000 Bitcoin i " cold Storage "
Citera
2021-01-13, 11:39
Medlem
Kycklingtasss avatar
Är det någon som vet varför grafen till bitcoin zero SEK på avanza ser så mongo ut?
Citera
2021-05-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Är det någon som vet varför grafen till bitcoin zero SEK på avanza ser så mongo ut?

Vet faktiskt inte. Undrar detsamma.
Men på Nordnet ser den normal ut…

Har faktiskt börjat köpa lite btc zero cert nu under denna dipp. Eftersom alla mongolida storbanker försöker blocka kortköp/banköverföringar till kryptobörser så kändes detta ändå ganska smidigt.

Hade vart kul om de hade fler cert. Typ BNB, DOT eller SOL. Kanske en DeFi cert som följer topp 5 defi tokens by marketcap. Om det går? Är oinsatt i cert.
Citera
2021-11-13, 18:00
Medlem
hazenectars avatar
Tänkte göra ett försök att väcka liv i den här tråden.

Det är nämligen så att jag behöver er hjälp för att försöka lösa följande dilemma:
Jag investerade i XBT Providers bitcoincertifikat för ett antal år sedan, och har således gjort betydande vinster på min investering. Jag har med tiden insett att jag vill hodl:a mina bittar under kommande 5-10 år eller potentiellt för alltid och då är det betydligt mera gynnsamt att äga riktiga Bitcoin och inte XBT Providers certifikat på Avanza eftersom avgiften på certifikaten+schablonskatten på ISK uppgår till ca 3% per år.
Frågan blir ju då, hur tusan ska jag göra för att kunna sälja certen och återinvestera kapitalet i riktiga Bitcoin utan att riskera att få färre bittar?
Finns det några alternativ som inte innebär att jag måste försöka att time:a in en makronedgång..?
Mardrömsscenariot skulle ju vara att sälja certen, vänta på att banken för över pengarna, vilket kan ta 1-3 dagar beroende på vilken kryptobörs man väljer och att kursen samtidigt rusar iväg och gör att jag snopet blir stående där med med färre bittar i slutändan..?
Citera
2021-11-13, 20:13
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Mardrömsscenariot skulle ju vara att sälja certen, vänta på att banken för över pengarna, vilket kan ta 1-3 dagar beroende på vilken kryptobörs man väljer och att kursen samtidigt rusar iväg och gör att jag snopet blir stående där med med färre bittar i slutändan..?

Det är ju exakt så du måste göra, om det handlar om mer pengar än du har liggandes på något buffertkonto t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in