2021-01-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
16-åringen hade ont i halsen, muskelvärk mm.

15-åringen kände ingenting. Idrottade mm. Kände inte ens att hen hade en dålig dag i sportutövandet. Hen hade dock flera skolkamrater som hade förkylningssymptom och stannade hemma. En av dem hade en pappa som hamnade på IVA med konstaterad Covid.

Alla fyra hade positivt på antikropparna tre veckor efter sjukdom. Starkt svar både på IgG och IgM för barnet utan symtom. Lite svagare svar på frun och jag som var sjuka sist.

Jag undrar fortfarande hur ni kan vara säkra på att det var han som tog in smittan och inte någon av er andra som hade symtom. Det har med sannolikhet att göra. (jag vet att det förekommer asymtomatisk spridning, men ockhams rakkniv)

Han borde märkt det på förhöjd puls, vilopuls efter pass, extra träningsvärk, någonting, annars kan man knappast säga man ens genomgått en infektion. Och det sägs ju kraftigare infektion desto bättre gensvar på antikroppar.

men visst, det skulle kunna ha hänt. Förstår dock inte varför ni tro det var han och inte syskonet som fick symtom som spred viruset bland er fyra?

Eller testades han positiv före er andra? Varför testa någon som inte visar symtom?
Senast redigerad av onerider 2021-01-02 kl. 00:36.
Citera
2021-01-02, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men snälla, det är ju inte patienten som bär munskydd hos tandläkaren, hur skulle det se ut? Vill du använda tandläkare som jämförelse så får väl de som inte vill riskera smitta bära munskydd då. Vilket står vem som helst fritt, utom möjligtvis vid id-kontroller som passkontrollen på flygplats då de vill se om du ser ut som i passet/körkortet etc. och kanske när du hämtar ut paket hos postombud.

Tandläkaren bär munskydd för att slippa få droppsmitta i munnen vid skvätt.
Kollektivresenären bär munskydd för att slippa få...?

OBS detta är en riktig tiotusenkronersfråga så det finns faktiskt två svar och ett bonussvar.
Stor trumvirvel....

På a) svarar jag: Slippa få droppsmitta från idioter som hostar utan munskydd.
På b) svarar jag: Av hänsyn till andra resenärer om jag hostar till och liknande utdunster.
På c) svarar jag: Att du slängde in den självklara och krystade upplysningen att jag får bära munskydd för att argumenten tog slut och du försöker byta spår.

Egentligen är det ju lite fjantigt alltihop, att hålla på att tjafsa om detta. Men det är samtidigt lite fascinerande att höra från dem som fortfarande lajvar Tegnell att höra hur komplett träskalligt de kan resonera in sig själva i ett hörn av något slag. Det är både tragiskt och komiskt på samma gång. Lite som att diskutera med antivaxxers.
Citera
2021-01-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
32 länder har fått det nya engelska viruset.
Det är tyvärr försent att stoppa det.

https://www.nytimes.com/live/2021/01/01/world/covid-19-coronavirus-updates#British-variant-Turkey-US-travel-restrictions

I vart fall för de länder som valde att inte stoppa det.
Citera
2021-01-02, 00:47
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad innebär Indiens beslut för Europeiska Unionens möjlighet att få tillgång till vaccin?

Utifrån vad jag har uppfattat av diskussionen här på Flashback, så har AstraZenecas vaccin den stora fördelen att vaccinet kan framställas i stora mängder på kort tid. Det dröjer innan Pfizer kan leverera tillräckligt mycket vaccin för att vaccinera stora mängder européer.

Men ifall Indien hamnar före Europeiska Unionen i kön för att få vaccin, är det då fortfarande möjligt för européerna att köpa in tillräckliga mängder vaccin? Eller kommer européerna att behöva vänta tills AstraZeneca har fullgjort leveranserna till Indien?

Det är också bekymrande för alla oss som känner tveksamheter inför att ta mRNA-vacciner. Kommer Europeiska Unionen att kunna överväga att godkänna Sputnik-vaccinet istället? Eller vill Europeiska Unionen avstå från Sputnik-vaccinet av politiska skäl?

Vektorvaccinerna är nog gamechangern. Indien tillverkar på licens så vitt jag vet. Så deras behov påverkar nog inte våra leveranser. Tror det finns rätt så många fabriker nu. Tom Kineserna bygger upp fabriker på licens. Tror det blir rätt hårt politiskt tryck i EU om några veckor när dödssiffran har dubblats. Jag tror några länder kommer press på stenhårt få godkänt. Alternativt några kommer hoppa över EU.
Citera
2021-01-02, 00:49
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu försöks det snacka ner farligheten med engelska sjukan. Jag litar dock mer på UK expertis än våra....

Ja, håller med om att det ser illa ut. Är ju ett race mellan mutationen o vaccineringarna.

Expert: Finns inga bevis för brittiska virusmutationens ökade smittsamhet
Den virusmutation som upptäckts i Storbritannien och som fått flera andra länder att stänga gränserna mot landet kanske inte är så smittsam som det har rapporterats. Det säger virologen Tomas Bergström till SvD.

Omni.se
Typiskt. Är det kanske så att virologer bara godtar labbstudier utförda av andra virologer?

Ännu en studie gällande den nya varianten:
https://virological.org/t/lineage-specific-growth-of-sars-cov-2-b-1-1-7-during-the-english-national-lockdown/575
Citat:
The rise of relative B.1.1.7 prevalence across regions since its first discovery indicates a strong transmissibility advantage over previous circulating lineages. A particular question is whether B.1.1.7. spread during English lockdown due to a general failure of viral containment in particular areas or because of a lineage specific selective advantage.

The analysis presented here demonstrates a consistently higher R value for B.1.1.7 by a factor of 1.47 at any given time. In relation to the English lockdown the data show that other lineages contracted during lockdown with an R value of 0.85, largely independent of B.1.1.7 presence. Conversely, B.1.1.7 grew in absolute terms during lockdown, at an average R of 1.25. Thus, the spread of B.1.1.7 was due to a lineage-specific transmissibility advantage, rather than general inefficacy of viral control. There is some weak evidence that the rate of B.1.1.7 growth was lower in areas with greater lockdown efficiency.
Citera
2021-01-02, 00:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Tandläkaren bär munskydd för att slippa få droppsmitta i munnen vid skvätt.
Kollektivresenären bär munskydd för att slippa få...?

OBS detta är en riktig tiotusenkronersfråga så det finns faktiskt två svar och ett bonussvar.
Stor trumvirvel....

På a) svarar jag: Slippa få droppsmitta från idioter som hostar utan munskydd.
På b) svarar jag: Av hänsyn till andra resenärer om jag hostar till och liknande utdunster.
På c) svarar jag: Att du slängde in den självklara och krystade upplysningen att jag får bära munskydd för att argumenten tog slut och du försöker byta spår.

Egentligen är det ju lite fjantigt alltihop, att hålla på att tjafsa om detta. Men det är samtidigt lite fascinerande att höra från dem som fortfarande lajvar Tegnell att höra hur komplett träskalligt de kan resonera in sig själva i ett hörn av något slag. Det är både tragiskt och komiskt på samma gång. Lite som att diskutera med antivaxxers.
Problemet är att du bara förlöjligar utan att föra fram bevis. Det verkar finnas undersökningar som bara visar på ytterst marginell effekt av munskydd i verkliga situationer, till skillnad från konstgjorda labmiljöer. Så kanske det är bättre fokusera på annat om man vill stoppa smittan och låta de som vill skydda sig med munskydd eller andningsmask. Då kan alla anpassa sig efter sina egna behov. Att tro att folk dör som flugor omkring dig bara för att du inte tar på dig munskydd verkar lite överdrivet. Bevis på det? Tänk bara på hur det sjönk i våras utan något maskpåbud. Det verkar vara så ohejdat mycket känslor bakom munskyddshysterin.
Citera
2021-01-02, 01:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
32 länder har fått det nya engelska viruset.
Det är tyvärr försent att stoppa det.

https://www.nytimes.com/live/2021/01/01/world/covid-19-coronavirus-updates#British-variant-Turkey-US-travel-restrictions

Den sydafrikanska versionen har nu hittats i Finland.

Detta blir en kamp mot klockan.

Edit:
"De*brittiska myndigheterna sa att de har upptäckt*två fall av den variant som identifierats i Sydafrika.*I båda fallen hade de smittade personerna varit i kontakt med människor som hade rest till Storbritannien från Sydafrika under de senaste veckorna.*Schweiz, Finland, Australien, Zambia och Frankrike har också upptäckt varianten."
Senast redigerad av LeeVan 2021-01-02 kl. 01:30.
Citera
2021-01-02, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den sydafrikanska versionen har nu hittats i Finland.

Detta blir en kamp mot klockan.
Tur att vi skaffat oss immunitet då.
Nu är det lockdownländernas tur att få ett jättespik uppåt medans vi lyckats platta till kurvan.
Citera
2021-01-02, 01:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tur att vi skaffat oss immunitet då.
Nu är det lockdownländernas tur att få ett jättespik uppåt medans vi lyckats platta till kurvan.

Vid ett Re-tal på 1,7 är vår immunitet inte mycket att hänga i julgranen.
Citera
2021-01-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Johan Styrud gnäller om några tusen som har samlats på nyårsafton. I Kina var det miljoner människor ute på gatorna.

Här är ett klipp från Wuhan under nyårsnatten. Här snackar vi om trängsel.

https://www.youtube.com/watch?v=3dwtsoOjh-E

Skillnaden mellan Stockholm och Wuhan är att Stockholm har okontrollerad spridning. Wuhan har ingen spridning alls. Viruset är eliminerat.
Citera
2021-01-02, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vid ett Re-tal på 1,7 är vår immunitet inte mycket att hänga i julgranen.
Är man immun kan Re-talet få vara 42000 om det vill.
Citera
2021-01-02, 01:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är man immun kan Re-talet få vara 42000 om det vill.

85% är förmodligen inte immuna. Lite olika beroende på region, förstås. Den sydafrikanska varianten har dessutom fler mutationer i spikprotinet. Vaccinet kanske fixar den, men förvärvade antikroppar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in