2021-01-02, 00:52
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Äntligen... Varit lite fladdrigt i tråden senaste dagarna så fint med ett inlägg med lite vettigheter.

Om en dispyt uppkommer med dessa loggningar och raderingar av dem så kan man bli disablad eller avstängd permanent så långt är jag med.

Sviterna är viktiga och i princip alla fuskar. Som i golf då typ.

Ska se om jag fattat detta rätt. Om jag har nätloggat något där nån annan har skrivit in mig i loggremsan, då jag själv ej var på plats, så kan CO radera min logg.

Vill jag ändå ha den loggen så ska jag då klaga hos HQ? Alltså får de avgöra på nåt sätt vem som har rätt. Den klagande eller svarande.

Så varför är detta så hett?

Jg menar sålänge HD eller SD varit där på plats vid cachen så ska ju sviten vara ok. Raderar LW nån cache så sviten bryts så får de väl klaga hos HQ som de ju har väldigt bra kontakt med?

Jag menar mord istället för att dra iväg nåt mejl till HQ verkar lite overkill?
Menar alltså att SD och HD hade ett övertag trovärdighetsmässigt gentemot HQ även om de är de som fuskat. Och LW vet att hon kan bli disablad för att hon härjar och raderar för mycket. Precis som SD är inne på. Sen kan ju en taktik från HD vara att provocera fram att LW ballar ur med raderingar och hon då typ blir just disablad eller permanent avstängd. Snacka om katt och råtta lek runt het gröt här.

Skulle det bli en full blown dispyt så får väl fuskarna bevisa att de varit där då enligt nån policy som HQ jobbat fram. Och LW får lägga fram sitt case.

Kan vara att bägaren runnit över pga denna dispyt till slut ja. Nåt skit måste de ju ha bråkat om där vid planket.

Och som sagt. En svit går att reparera bara man lägger fram sitt case väl. Både fuska OCH mörda känns ju lite snett tänk.

Jovars ....
Jo SD och HD hade ju ett gemensamt konto länge där de då och då åkte iväg med några andra och loggade som ett par trots att endast den ene utav paret var på loggplatsen eredd med pennan i högsta hugg .. ,antar att någon utav dem var ju tvungen att passa småbarnen hemma ..
Sen så bestämde sig HD för att ha ett eget geokonto =eget nick ,och antog att hon kunde föra över alla de cachgömmor som loggats som TeamDavidss*n til lsitt nya nick S*sterH*x...
Det var då LW blev arg ,för hon ville att alla loggningar som HD gjorde skulle utföras "på riktigt" = att HD stod vid gömman och skrev i sitt nick på lappen.
Det kunde inte HD bli sams med eftersom Tea*D*vidsson varit vana med att logga med endast en utav de två på många gömmor .
E du med då ?
Citera
2021-01-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
LW betedde sig som en gift kvinna gör ,krävde hans uppmärksamhet till fullo och blev pissed när han brydde sig om sin fru...
Tror att om man är "den andra" kvinnan = älskarinnan ,så måste man förstå spelreglerna ,så som den gifte personen anser spelreglerna skall följas...
Så pass är det nog ?
Rätta mig om jag uppfattat fel ?
Ja, man måste acceptera spelreglerna( även om man inte gör det innerst inne..förr eller senare spricker det..)Vi hörs av snart igen.God NattLandbandy.
Citera
2021-01-02, 00:58
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack. - Har du någon idé om varför LW bytte ut remsan?

Kan det varit så att någon fyllt i HD:s Nick utan att hon själv varit på plats och skrivit dit sitt nick?
Och att LW ansåg det vara fusk ,och på det sättet ville få HD att ta sig till gömman på riktigt för att LW skulle godkänna ditskrivningen (kan ju tänkas att LW lärt sig se om det var HD som skrivit eller om det kan ha varit typ SD eller JG ?
Vet att man kan se alla möjliga små roligheter på vissa loggremsor ,typ en del personer har små fina stämpeldynor som ger fina avtryck ,och en del använder enbart RÖD kulspetspenna hela tiden osv.osv.

Och till slut så lär man sig känna igen de olika individernas olika skrivstil ,typ en del skriver löst ,en del hårt ,en del krumelurar sitt nick och en del skriver slarvigt som en snabb vind etc....

Ja Du förstår ..
Senast redigerad av landbandy 2021-01-02 kl. 01:02.
Citera
2021-01-02, 01:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Kan det varit så att någon fyllt i HD:s Nick utan att hon själv varit på plats och skrivit dit sitt nick?
Och att LW ansåg det vara fusk ,och på det sättet ville få HD att ta sig till gömman på riktigt !?
Nej, loggremsan är fotad och polisen har gått igenom namnen.
Citera
2021-01-02, 01:03
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Nej, loggremsan är fotad och polisen har gått igenom namnen.

Okej ,så HD hade skrivit dit sitt nick där på remsan då eller ?

För om hon inte har skrivit dit sitt nick på riktigt IRL ,men ändå loggat gömman på mobilen så loggningen räknas inne på hemsidan ,då är det typ fusk ,eftersom det finns en lag som säger att man måste vara på plats för att logga ,det är liksom två-stegsverifikation ,först skriver man på lappen ,sen när man gjort det kan man i lugn och ro stå där mitt i skogen och knappa in en liten loggtext ; Solen skiner och det är fullt med pollen i luften ,tack för vacker plats med fin utsikt ,något i den stilen ....
Så först logga IRL där på plats med penna och papper ,sen logga på mobilen med FTF (First to Find) eller liknande ,denna text far ju då iväg in till datorn hemmavid eller om någon har med en laptop ute i skogen ?
Så ännu en gång ; loggningen som görs inne på datorn gäller enbart om du varit vid gömman på riktigt .Och den enda som egentligen kan kolla upp det ordentligt är just ägaren utav gömman ,när den till
tittar på papperslappen så ser den ju om de som loggat inne på hemsidan bekräftat det ute på lappen .Thats it !
Senast redigerad av landbandy 2021-01-02 kl. 01:15.
Citera
2021-01-02, 01:08
Medlem
Citat:
Äntligen... Varit lite fladdrigt i tråden senaste dagarna så fint med ett inlägg med lite vettigheter.

Om en dispyt uppkommer med dessa loggningar och raderingar av dem så kan man bli disablad eller avstängd permanent så långt är jag med.

Sviterna är viktiga och i princip alla fuskar. Som i golf då typ.

Ska se om jag fattat detta rätt. Om jag har nätloggat något där nån annan har skrivit in mig i loggremsan, då jag själv ej var på plats, så kan CO radera min logg.

Vill jag ändå ha den loggen så ska jag då klaga hos HQ? Alltså får de avgöra på nåt sätt vem som har rätt. Den klagande eller svarande.

Så varför är detta så hett?

Jg menar sålänge HD eller SD varit där på plats vid cachen så ska ju sviten vara ok. Raderar LW nån cache så sviten bryts så får de väl klaga hos HQ som de ju har väldigt bra kontakt med?

Jag menar mord istället för att dra iväg nåt mejl till HQ verkar lite overkill?
Menar alltså att SD och HD hade ett övertag trovärdighetsmässigt gentemot HQ även om de är de som fuskat. Och LW vet att hon kan bli disablad för att hon härjar och raderar för mycket. Precis som SD är inne på. Sen kan ju en taktik från HD vara att provocera fram att LW ballar ur med raderingar och hon då typ blir just disablad eller permanent avstängd. Snacka om katt och råtta lek runt het gröt här.

Skulle det bli en full blown dispyt så får väl fuskarna bevisa att de varit där då enligt nån policy som HQ jobbat fram. Och LW får lägga fram sitt case.

Kan vara att bägaren runnit över pga denna dispyt till slut ja. Nåt skit måste de ju ha bråkat om där vid planket.

Och som sagt. En svit går att reparera bara man lägger fram sitt case väl. Både fuska OCH mörda känns ju lite snett tänk.

Edit: ser att det har kommit svar i tråden, men låter detta står kvar som komplettering.

Är ingen expert på geocashing, men enligt vittnesförhören i fup så är det den som äger en cash, i det här fallet LW, som bestämmer över loggningarna. När HD och SD var gifta hade de ett gemensamt konto där allt loggades, oavsett vem av de två som hade tagit cashen. Vid skilsmässan aktiverade HD ett eget konto och kopierade alla loggningarna rakt av och SD behöll samtliga utan att radera sådana som HD tagit utan hans medverkan. Enligt en del är detta ett okej förfarande, andra betraktar det som fusk. Du vinner inget annat än ära och berömmelse i geocashvärlden så det finns väl egentligen inga överdomare om jag har förstått saken rätt. Det där med disablad är troligen ett tomt hot från SDs sida. Det räcker ju med att han kan få LW att tro det så kan hon skrämmas till samarbete och låta casherna stå kvar. Men som vi ser på diskussionen så funkar det mer som bensin på brasan.

I Sverige finns ett mindre antal reviewers, men deras uppgift ligger mer i att kolla att nya cashers placering och utförande följer regelverket. De löser inga konflikter. Både LW och HD hade tagit upp frågan men fått svaret att lösa det på egen hand (om jag minns rätt). När man hittar en cash, skriver man in fysiskt på en pappersremsa att man har varit där och sen kan man logga den digitalt. Om man inte finns på remsan har man inte rätt att logga den. Eftersom LW hade varit närvarande vid några tillfällen då SD tagit casher som HD kopierade så visste hon att HD inte hade tagit dem. Hon ville då inte ha HDs loggningar på sina casher och tog bort dem. Om HD ska kunna hävda att hon varit där så ska hennes signatur finnas på loggremsan så en ev. överklagan (om man ens kan göra det) hade mest troligt utfallit till LWs fördel.

Både paret D och LW ägnar hela sin vakna tid att jaga geocasher eller att planera för hur det ska infångas och är själva centralfigurer för geocashingen i Sverige. Vi pratar om PRESTIGEFÖRLUST som är värd att döda för.

När paret väl befinner sig i USA kan de inte påverka vad LW gör med loggningarna vilket ger henne stor makt över situationen. Fotot på loggremsan skulle helt enkelt kunna uppfattas som en maktdemonstration.
Senast redigerad av piastrone 2021-01-02 kl. 01:20.
Citera
2021-01-02, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tror inte att någon behövde lirka ut LW.
Hon hade ju tjatat på SD hela kvällen att han skulle komma och äta kladdkaka hos henne. När hon till sist förstod att han inte tänkte komma så skickade hon iväg bilden på loggremsan. Om den fick avsedd effekt och SD kom till henne så kom hon väl springande ut till honom och bråkade med honom?

Nog inte så långt från sanningen. Som jag varit inne på tidigare så tror jag inte meddelanden är raderade från den natten. Loggremsan är inte helt ohet då i det sammanhanget.

Jag djupdök förresten i forensik gällande meddelandetjänsten Telegram för att reda ut lite varför polisen bara hittade raderade meddelanden mellan SD och LW från 14-15/5 och inte från dagarna innan.

När innehåll raderas från en SQLite-databas (som lagrar Telegram-meddelanden i mobilen eller datorn) raderas vanligtvis inte innehållet utan det utrymme som används för att hålla innehållet markeras som tillgängligt för återanvändning.

Samma resonemang har man varit inne på när SD dillat om det han lärde sig av PW eller inte om radering av foton i mobil.

Telegram kör ett kommando i databasen som heter Vacuum. För att det ska vara rent och fint i databasen.

Det rensar alltså databasen från alla spår av borttaget innehåll, vilket förhindrar en forensiker från att återställa raderat innehåll.

På fråga i tingsrätten varför det bara gick att återskapa de två dagarnas meddelanden så visste inte IT-forensikern det. Men nu vet vi iaf varför.

De meddelanden från 14-15/5 hann extraheras/återskapas/sparas av forensikerna innan Telegram körde kommandot Vacuum.

Meddelanden från tidigare dagar var (löpande?) raderade tidigare och Vacuum hunnit köras.
Citera
2021-01-02, 01:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Okej ,så HD hade skrivit dit sitt nick där på remsan då eller ?
Verkar inte så; LW hade ju raderat HDs loggar för att hon inte följde spelreglerna. SD hade FTF´at cachen en gång i tiden tillsammans med en kompis.
Citera
2021-01-02, 01:20
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Verkar inte så; LW hade ju raderat HDs loggar för att hon inte följde spelreglerna. SD hade FTF´at cachen en gång i tiden tillsammans med en kompis.

Ja ,man kan ju säga vad man vill om detta ,själv så har jag aldrig loggat någon gömma utan att varit där och skrivit på en regnvåt lapp eller liknande .För för mig är det själva grejen att vara på plats där gömman befinner sig ! det är ju det som är sin egna kamp -att helt enkelt lyckas ta sig dit ,så ser jag på det hela ,men jag är ju ute efter motion så det är nog det som drar .Om jag sen inte har femtielva loggade serier är inget som gör mig sur ..

För mig är geocaching syre och natur ,i lugn och ro ...att ha en gömma som mål är ju lite kul men sen nån ilska över vem som vinner flest ,mest osv. det orkar man ju inte bara med ,och de som loggar falskt ,det är ju bara att sucka och tänka att då missade de den fina platsen ...
Senast redigerad av landbandy 2021-01-02 kl. 01:34.
Citera
2021-01-02, 01:20
Medlem
Citat:
På tal om Excel-ark. Finns det någon som vet vad kan tänkas ha använt dokumentet ”Vem är Vem - Geocaching i Sverige” till?

Kartläggning av Geocacharnamn? Kontaktlista?

Det är det sista dokumentet (dokumentform = sheet, alltså motsvarar Microsofts Excel) han öppnar på Google Drive på kontoret 14/5 runt 20:04-20:07.

Inte medlem och därmed ingen aning vilken info han då kan kolla. I och med att det är dagen innan USA skulle jag gissa hans egen och HDs score i GC.
Citera
2021-01-02, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Konversation mellan LW och FR som pågår 7 mar 2018 08:12 och 7 mar 2018 14:32. Kursiverat är texten ur de skärmloggar som LW skickar till FR (dvs, hennes konversation med SD om HDs raderade loggar).

LW: Alltså, jag måste bli bättre på att hålla ifrån mig. Men kolla här:
LW: Han inser att det de gör är provocerande och har redan innan rustat till krig!

LW: Förväntar mig att hon inte loggar due på sådant hon inte varit med på att lösa eller logga”
LW ” Sillen verkar smart. Men loggade found på de nya multisarna I Uppsala efter FAD, trots tydliga instruktioner om att motsatsen gällde”
LW: ” Att hon inte loggar FTF”
LW:” Hon är välkommen på egna loggningar till sådant hon inte loggat”
LW:” Kan väl ta med sin nya vän till Kvinnersta”
LW: Hon har ju det roliga kvar
LW:” Kan naturligtvis vara styra över mina egna burkar. Men t ex Mello, Liss, Skrik och Elcentral får hon inte godkänt på”

SD: ”Vi har haft kontot gemensamt och hanterat det så. Jag har inga planer på att ta bort saker ur historiken på det konto som nu uppbär ett namn som antyder att dte är mitt. Det är en del av min GC-historia. Jag har ingen aning om hur hon tänker, men jag gissar hon tänker lika. Du får ju såklart framföra åsikter till henne, men hon lär inte ta hänsyn av till andras åsikter. Hon gör sannolikt som hon vill. Om du framför åsikter så finns nog risken att hon blir än mer sugen på att behålla de loggarna. Du lär hamna i anmälan till GS samma dag. Du lär ha mycket små chanser att få rätt. Hennes loggar kommer att sättas tillbaka då. Tar du bort dem igen så blir du disablad i först tre månader från ditt konto. Hennes kommer sedan att låsas, så du inte mer kan åtgärda dem.

LW: ”Hennes historia inkluderar inte att hon varit vid de cacher jag nämnde.

SD: Jaja. Vi behöver ej fundera så mycket på det. Du gör som du vill. Mitt tips till ig är att ta dt varligt.
SD: Anar du inte vill bli disablad
SD: Om de ej låser hennes cacher och du tar bort dem ytterligare en gång så låser de ditt konto permanent.

LW: Vadå ta hänsyn till? Loggar hon cacher hon inte varit felaktig I tar jag väl bort dem hur jag vill?

SD: (hennes loggar)

LW: Försöker du skrämma mig?
LW: Jag tar direkt med henne nu

SD: Nej, verkligen inte. Berättar hur det är. Så du vet vad du drar igång.
SD: Hänvisar till ditt resonemang
SD: Jag är fredlig och informativ.

LW: Han inser att det de gör är provocerande och har redan innan rustat till krig!
LW: Shit, de är verkligen inte kloka
LW: Nu ska jag andas och försöka skjuta undan ilskan
LW: Ha en bra dag @

FR: så. Oj, de har verkligen räknat med det.

FR: Ja, du lär inte nå framgång hos S. H blir nog svårt.

LW: Kommer som sagt absolut inte säga till med krig

FR: Blir det en logg på tex lilla ön så kanske jag lägger in en note och undrar vem det är som inte var med oss på ftf-jakten.

LW: Men visa tydligt att jag inte tycker hon ska logga sånt hon inte varit med om

LW: Det finns EN regel: Gå dit, hitta, skriv in dig, nätlogga

LW: Hon har inte varit där

FR: Gillar verkligen inte om loggar kommer på de som vi tog förut. T5orna tex.

LW: Haha

LW: VERKLIGEN INTE

FR: Men just nu tycker jag energin kan sparas tills vi ser vad som händer och inte tar ut ngt i förskott. Då kanske risken är stor som S skriver .at hon gör det bara för att.

LW: Fattar att folk skiter i det. De flesta vill såklart inte bråk. En del bryr sig inte. En del tycker det är skitknepigt, kanske direkt fel, men struntar ändå I att säga nåt. K men jag HOPPAS att NÅN mer säger nåt. Så de verkligen får känna hur dumt de gör

LW: Verkligen inte

FR: Jag har lagt in lite watch på några av de som vi loggat förut så får vi se. Kan ta dagar, ferla veckor innan ngt händer och hoppas verkligen på att hon först överväger och funderar om man verklinge ska göra så.

LW: Bra, jag ska också lägga några

LW: Kommer inte kriga. Men låta dem veta att de beter sig konstigt

FR: Såg att det fanns redan en watch till på lilla ön. Blir nyfikne på vem det kan vara. eller bara ngn random som bara vill ha koll om det går att logga.

LW: Och just på MINA cacher får hon meddelande

FR: : )
FR: Så, måste på möte nu. Hörs av senare.

LW: Jepp, hej

FR: Precis. Självklart. Men vi får ha is i magen så vi väntar tills det blir något
LW: Absolut

Häpnar över hur ett fritidsintresse är på så blodigt allvar. Ja bokstavligen på liv och död för en del geocachare.

LW var säkert ingen ängel, hon var garanterat a pain in the ass för paret Davidsson, men förtjänade verkligen inte att mördas!

Endast en person med ett stort inre mörker kan gå så långt att hen dräper en annan människa..
Citera
2021-01-02, 01:22
Medlem
Citat:
På tal om Excel-ark. Finns det någon som vet vad kan tänkas ha använt dokumentet ”Vem är Vem - Geocaching i Sverige” till?

Kartläggning av Geocacharnamn? Kontaktlista?

Det är det sista dokumentet (dokumentform = sheet, alltså motsvarar Microsofts Excel) han öppnar på Google Drive på kontoret 14/5 runt 20:04-20:07.

Jag antar att du menar medlemslistan som ligger på https://geocaching.se/vem-ar-vem/

Raden för LW är tydligen blankad nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in