2021-01-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dödligheten bland sårbara personer, alltså dom över 80 år som bor på särskilda boenden är långt över 2%.

Dessutom måste du ta i beaktning att dessa 5.000.000 inte smittar vidare heller.

Det spelar ingen roll. Justera till de korrekta siffrorna, och överdriv alla siffror med 100% till din fördel, så kommer du ändå se väldigt låg effekt på dödstalen.

Jag pratar alltså om effekterna just nu. Hoppas och tror förstås att det snabbt blir bättre när flera får maximal skydd från vaccinet.
Citera
2021-01-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det spelar ingen roll. Justera till de korrekta siffrorna, och överdriv alla siffror med 100% till din fördel, så kommer du ändå se väldigt låg effekt på dödstalen.

Jag pratar alltså om effekterna just nu. Hoppas och tror förstås att det snabbt blir bättre när flera får maximal skydd från vaccinet.

Det är inte säkert att vaccinet skyddar mot de nya mutationerna.
Citera
2021-01-01, 21:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Klantigt av EU?

"BioNtech has criticised the EU’s failure to order more doses of its coronavirus vaccine, saying it is now racing with its US partner, Pfizer, to boost production amid fears of a European “gap” left by the lack of other approved vaccines."

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/01/france-to-step-up-covid-jabs-after-claims-of-bowing-to-anti-vaxxers
Citera
2021-01-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det är inte säkert att vaccinet skyddar mot de nya mutationerna.

Man kan ju hoppas?

Själv är jag dock fortsatt alarmist, eller "förnekare" som jag kallats i den här tråden i ett år snart, och tror vi får stå ut med det här.

Jag tror fortfarande inte pandemin tar slut för att vi vaccinerar folk. Den tar slut när ingen klickar på artiklarna i media längre.
Citera
2021-01-01, 21:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George.Jansen
I sitt nyårstal säger den danska statsministern att danskarna ska förvänta sig att det kommer bli fortsatt hårt framöver och att det först är fram mot påsk man kan förvänta sig att det vänder.

https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette-frederiksen-varsler-moerke-og-barske-maaneder-forventer-foerst-corona

Början av April alltså. 3 månader med engelska sjukan innan vändning kan bli illa.

Gäller för EU att agera o se till att AZ blir godkänd snabbare.
Citera
2021-01-01, 21:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Du måste sluta blanda äpplen och päron.

Munskydd och andningsmask är två helt olika saker. Andningsmask skyddar egentligen bara användaren. Munskydd minskar risken att du ska sprida smitta till andra. Om alla använde andningsskydd skulle effekten i princip vara densamma som om alla använde munskydd.

Smittan är inte aerosoldriven, det är främst dropp och kontaktsmitta(ja jag vet det finns studier som säger emot detta).

WHO anger FFP2 som minsta skydd om man ska jobba med covidsjuka. Jag skulle dock inte nöja mig med mindre än FFFP3.

Nej.. Det är inte så att alla andningsskydd av FFP2 klass har ventil som släpper ut utandningsluften ofiltrerad. Jag köpte nyligen ett gäng (Apotea) som mer liknar vanliga munskydd, men som då även skyddar bäraren.
Citera
2021-01-01, 21:28
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu är det ju kris för att få ner antalet smittade o då är det fullt logiskt att göra så. Dessutom kanske vi ändå måste modifiera vacciner för nya mutationer. Dvs kanske inte ger långvarigt skydd med två doser ändå.

However, they said that for every 1,000 patients booked in for a second dose, which will "gain marginally on protection from severe disease", that would mean 1,000 more people missing out on "substantial initial protection".

Jag tycker det är vansinne, visst 1 dos ger ett någorlunda skydd men hur länge varar det?
Nä, nä tycker det är helt fel, vi har ingen anings om hur det kommer att bli, medverkar vi till att låta viruset mutera ännu mer och kanske till en mer dödlig variant?
Våra äldre och mest sårbara har råkat fruktansvärt ut under denna pandemi. De har inte ens kunnat skydda sig eller isolera sig om de haft hemtjänst eller bor på ett boenden.
Nu skall de i alla fall få det allra bästa skyddet och det är att följa rekommendationerna för vaccinet, allt annat känns otroligt ovärdigt
Citera
2021-01-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Urfånigt argument av dig. När en tandläkare borrar och har sig i munnen på en patient så bildas säkert droppar som skvätter än hit än dit. De vill väl i första hand undvika att själva utsättas för de smittämnen dessa droppar kan bära med sig.

Hur som helst är normal munskyddsanvändning inom vården något annat än munskydd for tunnelbaneresenärer. Vet inte ens om den diskussionen hör hemma i den här tråden. Dessutom nämndes tidigare i tråden att i alla fall kirurger har en helt annan typ av munskydd vars material fångar upp partiklar elektrostatiskt, och att det därför är tvivelaktigt att jämföra professionellt användande av munskydd i vården med de enklare varianter som kreti och pleti tar på sig när de åker buss etc.

Och den stora skillnaden mellan "droppar som skvätter" och en hostning är vilken?
Liten nytta gånger många smittotillfällen = stor nytta.

Det tragiska i hela FHM-debaclet kring snart sagt allt är att de (liksom regimkramare som du) avfärdat nästan alla åtgärder med att just dessa gör "liten skillnad". Lite som att låta bli att laga en läckande båt med många hål med motiveringen att varje hål inte gör så stor skillnad så lika bra att strunta i det om man inte hittar ett tillräckligt stort hål.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-01 kl. 21:55.
Citera
2021-01-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nu tillhör jag långt ifrån de som kallas alarmister i tråden, men jag anser nog att det redan är jävligt tufft i vården och det kommer troligtvis bli värre.
Inte en kollaps som vissa vill få det till, men riktigt jävla tufft..

Det luriga är att triage gör att det inte ser ut som en kollaps genom att en del sjuka helt enkelt dör på andra ställen där det inte syns så mycket. Det hela är oerhört politiskt. Och otäckt.
Jag vet inte hur det är nu men i våras vart det i praktiken en kollaps som doldes av triage.
Citat:
När SvD via Svenska intensivvårdsregistret, Sir, kartlägger antalet vårdtillfällen i intensivvård vid samtliga Sveriges sjukvårdsregioner sedan utbrottet tog fart, framträder en annan kurva.

Den visar att andelen personer över 70 år som fått intensivvård började på en hög nivå för att sedan falla då utbrottet nådde sin kulmen.

Minst chans att få intensivvård hade de äldre som insjuknade under påskveckan och resten av april. I Stockholm var från början varannan intensivvårdad coronapatient över 70 år, en andel som den 21 april hade sjunkit till 11 procent, vilket SVT tidigare avslöjat.
---
SvD:s genomgång visar nu att nedgången i Stockholm var kraftigare och pågick under längre tid än vad som hittills rapporterats. Den visar också att andelen äldre covid-19-patienter som intensivvårdats åter ökade då tillströmningen av det totala antalet nya patienter avtog i maj.
https://www.svd.se/okanda-kurvan-visar-hur-aldre-prioriteras-bort
Citera
2021-01-01, 21:57
Bannlyst
Sverige och EU ligger efter i vaccineringen. Målet om flockimmunitet nås först i september, enligt analysföretaget Airfinity. Flera månader efter USA, Storbritannien och Israel.

– EU har köpt in för få doser av de vaccin som nu rullas ut, säger Rasmus Bech Hansen, vd och grundare av Airfinity, till SvD.
Citera
2021-01-01, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Det betyder att vi får stå ut med Tegnells lögner i minst tre månader.

Mer såklart. till påsken vänder det, det är som sagt inter ÖVER. Vi kommer få fortsätta höra tegnell frams till vintern minst.
Citera
2021-01-01, 22:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Rent vansinne om man börjar ge endast 1 dos, när de sista fått är de första vaccinerade redan sjuka igen.
Tar man inte sprutorna enl. läkemedelsföretagets rekommendationer måste man förmodligen börja om med dos 1 för ett fullgott skydd

Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Tur att man inte ska göra så i Sverige.
Däremot förstår jag inte varför man väljer att spara 40 000 av 80 000 doser för att använda dem tre veckor senare. Det verkar ju väldigt dumt.

Det borde vara bättre att vaccinera 80 000 personer per vecka under de närmaste tre veckorna och sedan vaccinera samma personer igen med de nya doserna som kommer varje vecka.

Det finns naturligtvis en risk att leveranserna inte kommer fram, men det känns som en rimlig chansning att få så mycket fart på vaccinationerna som möjligt inledningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in