2021-01-01, 17:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jo, 80.000 kr låter som ganska normalt. När jag begärde in priser på min installation så varierade det från 60.000 till 170.000. Med samma förutsättningar.

.
Inkommande vatten kommer in under spisen i köket, och går sen till kökskranen och till badrummet, hade ingen bra plats för den inne och på dom lät det som en standardlösningen när man hade utrymme i en grävd brunn 'över' att placera den där.
Brunnarna är ca 8 meter från huset.

Den grävda brunnan hade en pumpautomat som stod på hyllplanet i brunnen, typ sån här: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673
men den plockades bort när den nya brunnens grejer skulle ner där.
Jag har kollat fakturan från firman som gjorde arbetet och det är en membranhydrofor 60l jag har.
Citera
2021-01-01, 18:01
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Inkommande vatten kommer in under spisen i köket, och går sen till kökskranen och till badrummet, hade ingen bra plats för den inne och på dom lät det som en standardlösningen när man hade utrymme i en grävd brunn 'över' att placera den där.
Brunnarna är ca 8 meter från huset.

Den grävda brunnan hade en pumpautomat som stod på hyllplanet i brunnen, typ sån här: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673
men den plockades bort när den nya brunnens grejer skulle ner där.
Jag har kollat fakturan från firman som gjorde arbetet och det är en membranhydrofor 60l jag har.

Ah! Ok, jag skulle nog kalla den för hydropress. Då förstår jag att den kan få plats i brunnen. Är den också i komposit, så är det heller ingen fara med tanke på den korrosiva miljön.

I och med att den har ett membran/gummiblåsa mellan vattnet och luften så 'äter' inte vattnet upp luften vilket betyder att du i princip aldrig/eller väldigt sällan behöver fylla på ny luft.

Men då kanske det skulle finnas plats kvar i brunnen för att även kunna få plats med en liten pumpautomat?

Den kan du då koppla in på samma ledning in till huset (med avstängningsventiler på rätt ställe), alternativ gräva ner en ny separat slang (8 meter är ju inte så farligt långt att gräva för hand).

Då kan du köra den lilla pumpautomaten med ett elverk vid behov. Startströmmen för en sådan pump får du kolla upp, så att elverket kan hantera detta. (Ett elverk är ju heller inte fel till annat, när strömmen går).

Alternativ montera en manuell gårdspump, som nämnts tidigare.
Citera
2021-01-01, 20:50
Medlem
Blir dyrt om det måste vara avbottsfritt.
Annars är det batteri och relän kopplat till ett elverk.
Då får du bara sekunder i avbrott
Citera
2021-01-01, 21:05
Medlem
Isnatts avatar
Att det ska vara så knepigt. Jag får helt enkelt köpa en campingdusch och värma vatten på vedspisen och skölja av mig i duschen med det vattnet!
https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/talta/tillbehor/campingdusch-009817/
När jag var utan vatten i några veckor i somras så gick det bra att ta hem vatten från jobbet det var inte så besvärligt, men duschbiten var det jobbiga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in