Citat:
Ursprungligen postat av
itsaek
Jag tänker mig att kraschen kommer när man märker att vaccineringar inte fullständigt fungerar som tänkt.
Någon gång i senvåren eller försommar har vi en krasch på 10-15%.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för att ett/flera av vaccinen inte fungerar, kanske tom dödar, att viruset kan mutera, att vaccinet bara räcker i 6-12 månader som ett influensavaccin.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för att alla länder ökar sin upplåning med 10% av BNP, på ett enda år. Om man gör rejäla nedskärningar på 1% av BNP, i Sveriges fall 50 miljarder konor, per år i 10 år framåt så har man precis lyckats betala tillbaka den skulden.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för att vissa branscher förändrats för alltid, t.ex flyg hotell båtar resor evenemang med publik osv.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för det enorma underskott som måste finnas inom sjukvården.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för att stat landsting och kommun t.ex i Sverige Skånetrafiken, och i USA delstater, har fått se sina inkomster minska med 10-30% under året. Hur ska de överleva 2021 den förlusten.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för att länder som Italien Spanien Grekland har 20% av sina inkomster från turism. Det är en större ekonomisk smäll än när andra världskriget började.
Samhället och börsen verkar ta noll höjd för att en stor del av ekonomin enbart överlever tack vare statliga lån och bidrag. När dessa tas bort...
Jag kan fortsätta länge.
Självklart har jag kortat Stockholmsbörsen. Den har gått upp 10% under det värsta ekonomiska året sedan 1939. Kraschen blir enorm.