2021-01-01, 10:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man kan väl så här långt säga att "trådkonsensus", i den mån det existerat, har legat betydligt bättre till än vår killgissande jämställdhetsinstitution FoHM.

Ja, det är jag den första att skriva under på. Gäller det mesta Även rätt grundläggande saker, såsom hur viruset smittar. Var här på Flashback jag först lärde mig ordet "aerosolsmitta" exempelvis. Det länkades till undersökningar redan i feb som gjorde klart att viruset inte bara var en droppsmitta, utan även en aerosolsmitta. Något som FHM i det längsta förnekat, eller åtminstone starkt tonat ned. Därav det idoga motståndet mot munskydd exempelvis. Men, det går säkert att räkna upp något tiotal andra områden.
Citera
2021-01-01, 10:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu letar Tegnell med ljus o lykta efter bortförklaringar till de höga dödstalen i Sverige. Verkar som om han vill skylla på migrationspolitiken.

Dock är ju det något han borde tagit hänsyn till när han valde alternativ 3 och satsade på stor allmän smittspridning.

"Trångboddhetens effekt på coronasmittan ska utredas
Forskare ska utreda vilken effekt trångboddheten i Sverige har haft på utvecklingen under coronapandemin, rapporterar SVT Nyheter. Enligt Eurostats statistik var 15,6 procent av den svenska befolkningen trångbodd under 2019, vilket är högre än våra nordiska grannländer.

Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som en av flera potentiella faktorer till att Sverige har haft fler coronarelaterade dödsfall jämfört med Norge, Danmark och Finland."
Citera
2021-01-01, 10:13
Medlem
madchances avatar
Gunnar Steineck (senior professor i klinisk cancerepidemiologi, Göteborgs universitet), Andrew Ewing (professor i molekylär biologi och kemi, Göteborgs universitet), Jan Lötvall (professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet), Jens Stilhoff Sörensen (fil dr, docent, Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet) och Anders Vahlne (professor emeritus i klinisk virologi, Karolinska institutet) har författat en ny artikel:

Tegnell kvalificerar sig inte ens som hobbyepidemiolog

"Vi måste sluta lyssna på de tjänstemän som bidrar till smittspridningen"
Citera
2021-01-01, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Länk? Låter osannolikt att läkare skulle ange covid som dödsorsak om någon kastat sig framför ett tåg tex.

Men inte helt omöjligt att covid19 skulle kunna orsaka självmord.
“You do not want to mess with this virus,” he said. “Many of the effects that the COVID virus has could be accentuated or perpetuated or even caused by virus getting in the brain and those effects could last for a very long time.”
Som jag förstår det så räknas du som död med covid om du kastar dig framför ett tåg inom 30 dager efter konstaterad smitta. Gör du det efter 30 dagar så åker du inte in i den statistiken.
Det är någon slags standard, samma med trafikolyckor osv.
Citera
2021-01-01, 10:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Som jag förstår det så räknas du som död med covid om du kastar dig framför ett tåg inom 30 dager efter konstaterad smitta. Gör du det efter 30 dagar så åker du inte in i den statistiken.

Jag tror det är 60 dagar som gäller i Sverige.
Citera
2021-01-01, 10:21
Medlem
JedanProblems avatar
Svidande kritik mot Tegnell i en debattartikel i GP idag
https://www.gp.se/debatt/tegnell-kvalificerar-sig-inte-ens-som-hobbyepidemiolog-1.39302498

Forskningsresultat av mer kompetenta personer än Tegnell har blivit avfärdade, med svåra följder för Sverige.

Till och med pålästa "hobbyepidemiologer" har hängt med i det snabbt förändrade kunskapsläget bättre än Tegnell.
Citera
2021-01-01, 10:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det är onekligen en droppsmitta, finns inget att diskutera på den fronten lika lite som att grundskolorna ska hållas öppna. Du har idiotförklarat dig ungefär 50 ggr per dygn det senaste året så varför inte bara lägga ner som nyårslöfte? Mitt råd till dig är att söka professionell hjälp, du har tyvärr djupgående problem.

WHO också då tydligen?
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted

Aerosol transmission can occur in specific settings, particularly in indoor, crowded and inadequately ventilated spaces, where infected person(s) spend long periods of time with others, such as restaurants, choir practices, fitness classes, nightclubs, offices and/or places of worship. More studies are underway to better understand the conditions in which aerosol transmission is occurring outside of medical facilities where specific medical procedures, called aerosol generating procedures, are conducted.

Att grundskolorna sprider smittan är klarlagt sedan länge. Att regering och Folkhälsomyndighet vill hålla skolorna öppna oavsett smittspridning är också solklart. Det har blivit en prestigefråga på samma sätt som munskydden. Folk kommer därför fortsätta dö som flugor i Covid19 även under år 2021, i alla fall under första halvåret, då vi inte kommer ha så stor effekt av vaccinen. Kan bara konstatera att det är så läget ser ut. Möjligen kan föräldrar på eget initiativ hålla sina barn hemma, men då riskerar de soss-anmälan i staten Nordkorea, så de flesta föräldrarna uppvisar ett mycket konformt beteende när pappa-staten säger åt dem att hoppa så hoppar de.

God Fortsättning förresten!
Citera
2021-01-01, 10:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

I Sveriges officiella statistik ingår inte dessa.

"De som har
testat positivt för covid-19 och sedan avlider till följd av andra orsaker ingår inte
i Socialstyrelsens statistik över antal döda i covid-19. I dödsorsaksintygen ingår
däremot avlidna som fått diagnosen covid-19 utan att det nödvändigtvis verifie-
rats av laboratorietest."
Citera
2021-01-01, 10:36
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
WHO också då tydligen?
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted

Aerosol transmission can occur in specific settings, particularly in indoor, crowded and inadequately ventilated spaces, where infected person(s) spend long periods of time with others, such as restaurants, choir practices, fitness classes, nightclubs, offices and/or places of worship. More studies are underway to better understand the conditions in which aerosol transmission is occurring outside of medical facilities where specific medical procedures, called aerosol generating procedures, are conducted.

Att grundskolorna sprider smittan är klarlagt sedan länge. Att regering och Folkhälsomyndighet vill hålla skolorna öppna oavsett smittspridning är också solklart. Det har blivit en prestigefråga på samma sätt som munskydden. Folk kommer därför fortsätta dö som flugor i Covid19 även under år 2021, i alla fall under första halvåret, då vi inte kommer ha så stor effekt av vaccinen. Kan bara konstatera att det är så läget ser ut. Möjligen kan föräldrar på eget initiativ hålla sina barn hemma, men då riskerar de soss-anmälan i staten Nordkorea, så de flesta föräldrarna uppvisar ett mycket konformt beteende när pappa-staten säger åt dem att hoppa så hoppar de.

God Fortsättning förresten!

Jag uppmanar dig att se vetenskapens värld , avsnittet där de vetenskapligt bevisar exakt hur många viruspartiklar som sprids när du pratar, sjunger, skriker osv. Efter det kommer du förhoppningsvis knipa din efterblivna trut.
Jo god fortsättning på dig.
Citera
2021-01-01, 10:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Israel har redan vaccinerar 10 procent av sin befolkning.

"JERUSALEM -- The number of people vaccinated against the COVID-19 virus in Israel has reached more than 950,000, the state's Ministry of Health said on Friday.

Israel has thus vaccinated more 10.2 percent of its population of about 9.3 million in less than two weeks, since the vaccination campaign began on December 20, 2020. Enditem"
Citera
2021-01-01, 10:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mm eller hur. Jag förnekar ingenting men har fortsatt arbeta och betala skatt till skitlandet Sverige där räddhågsna dårar låser in sig och går på bidrag. Du och dina jämlikar är tyvärr de samhällsfientliga i denna debatt. Du och övriga som vill köra irrationell lockdown och stänga skolorna. Jag föraktar er men håller mitt avstånd, du kan va lugn på den fronten.
Hahaha

Jag arbetar heltid och har gjort det många år och betalar troligen mer skatt än vad du gör.
Åker egen bil till jobbet så jag slipper minskydd som du ska använda från och med 7:e januari i trängseln du lever i.
Jag har aldrig förespråkat lockdown även om det är en av metoderna för att hantera en pandemi fram till vaccin finns. Så jag är nog betydligt mer till nytta för samhället än vad du som förnekare och hatisk till Sverige är.

Förstår att de ser fram emot nya lagen den 10:e januari där du kommer begränsas i ditt liv för något du inte tror finns. Din idol Stefan Löfven har ordnat den till dig så du är skötsam samhällsmedborgare.
Citera
2021-01-01, 10:42
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Du är förutsägbar som ett gökur. Naturligtvis så resulterar det i ad hominem med det gamla slitna "idiot, bidragstagare". Du får mig att le.

Tillbaka till ämnet så vore intressant om du ville erkänna vad fan du sysslar med? Jobbar du åt FoHM? Är de nöjda med dina informationsinsatser?

Jag vägrar att tro att någon kan var så blåst utan att anstränga sig.

Jag jobbar som sjökapten med världen som arbetsplats. Har under 2020 främst seglat i europeiska farvatten och upplevt personligen hur alla irrationella restriktioner slår mot välfärden påglobala mått. Jag är insatt långt bortom din puerila horisont. Vad jobbar du själv som?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in