Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Ingen kommer någonsin att kunna garantera säkerhet till 100%. Allt koka ner i rimlighetsbedömningar. Man har inte hittat en enda mikroskopisk del som ger biverkningar. Det enda dom bråkar om är dosering och tid mellan doserna. Det är tragiskt dom fastnat i det.
Dom bråkar inte, EMA saknar dokumentation.
Om EMA anser att den dokumentationen som har inkommet, inte är tillräcklig, kommer vaccinet inte att godkännas, oavsett vad du tycker om biverkningar.
Vacciner kan inte godkännas utan att tillverkaren kan dokumentera att de är säkra och effektiva. Lyckligtvis.
Jag vet inte exakt vad som saknas, men jag vet att hälsomyndigheter i EU-länder träffades på onsdag, och så långt jag förstod var dem överens om att Astras vaccin inte kunde godkännas med den dokumentation de hade nu, och de kunde inte förstå hur de brittiska hälsomyndigheterna kunde godkänna det hällre.
Jag tror att det är britterna som är lite snabba här, som ändrar tiden mellam doserna även om tillverkarna säger att det inte ska göras, och godkänner vacciner som EMA inte kommer att godkänna förrän de får mer dokumentation etc.