2020-12-31, 12:51
Medlem
Själv har jag en fast tid för kvällsrastning av min vovve. Dock senarelagt sen en tid.Det är ej orimligt att han rekat rastningsvanorns.Det är självklart man måste förebygga o ligga steget före..
Citera
2020-12-31, 12:55
Medlem
Gissa orsaken till att han och dottern även de besökte BP. Är du uppmärksam läste du svaret nyss.
Citera
2020-12-31, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Därför att han gillar trekvartslånga byxor.Han är äventyrare och får sår i vardagslag.

En del av ditt inlägg hamnade i mitt inlägg du citerade:

”Brukade han inte ha trekvartslånga shorts? Varför skulle han dölja ett sår? Han är ju Skogens äventyrare..”

Jo han bodde antagligen i dem. Därför fick han ett sår precis under där de slutade vid knät.

Men är man kallad som vittne ang försvunnen person kan man ju tänka sig att man drar på ett par långbyxor för att dölja den färska skadan om man är gärningsman. Om man förstår lite hur poliser tänker och vad de normalt reagerar på.
Senast redigerad av Avel 2020-12-31 kl. 13:08.
Citera
2020-12-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Själv har jag en fast tid för kvällsrastning av min vovve. Dock senarelagt sen en tid.Det är ej orimligt att han rekat rastningsvanorns.Det är självklart man måste förebygga o ligga steget före..

Hundar i all ära men vem som helat hade ju kunnat komma körandes i de där kvarteren. Men sannolikheten jobbade för honom den kvällen.

Däremot så tror han sig ha blivit sedd på cykel. Han tolkar in det i vad fhl säger. Alltså drar han igång århundradets cykelstory ang växlar osv.

Senare så är han lite rättshaverist och anklagar fhl PS och JR för att ha vilselett honom i förhöret. Enligt principen anfall är bästa försvar. Denna anklagelse var det sista argumentet han hade för att han ju absolut inte varit och cyklat nära brottsplatsen.
Växlarna skulle ju ha varit fixade vid Valborg. Men i Messenger till HD så skriver han då att växlarna inte är fixade utan att de måste fixas med mer. Antagligen var den växelfixningen vid den tiden en ursäkt för att barnet vaknat och han inte var hemma. Antagligen hos LW då. Så växelförklaringen har han använt två gånger för att slippa undan trubbel.
Senast redigerad av Avel 2020-12-31 kl. 13:04.
Citera
2020-12-31, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Planeringen ang hundar är DIN uppfinning. Men som den nattlige riddare han påstod sig vara hade han säkert koll på det också. De flesta hundägare är ganska regelbundna och därmed relativt förutsägbara i rastningarna.
Därmed lämnar jag detta eftersom du inte är intresserad av tankar, utan enbart ifrågasättande för dess egen skull. Tjingeling!
Absolut inte, min käre Pablo!
Det är du med ditt dravel om "en minutiös planering" som rimligen då även omfattar plötsligt uppdykande rastningskrävande hundar med ägare i ekvationen, det du skulle beteckna som "otur", som har fört debatten dit där den är idag.

Mitt goda råd så här inför ett nytt år:
Läs igenom dina inlägg.
Citera
2020-12-31, 13:27
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Jag tänker såhär
En familj(SD) är anklagad och ingenting förutom penisen pekar åt LW,ingenting
Prova att må illa över att en famils liv är ödelagt utan anledning.
SD knulla LW (som många andra),big deal

Okej,men han är utesluten som mördare menar Du då ,eller ?

För mig känns det som att det är TVÅ familjers liv som är ödelagda; i och med att LW mördades ...
Senast redigerad av landbandy 2020-12-31 kl. 13:29.
Citera
2020-12-31, 13:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Angående första numret:

https://www.hitta.se/vem-ringde/46706107943

Ska tänka lite om resten.

Jag var visst inte riktigt vaken och missade att numret används av Google för att skicka verifieringskod, men jag tror ändå att SD har flyttat över sitt simkort till annan enhet.
Citera
2020-12-31, 14:12
Medlem
Honan6s avatar
Likgiltig?
När Lena upptäcktes vara försvunnen uppvisade SD en märkligt likgiltig roll. Det kan ha varit ett spel för HD förstås och han tycks ju inte vara av en bekymrad art annars heller, men omgivningen reagerade på att hans beteende inte stämde överens med den hjälteroll han annars var så mån om att framhålla.

Han tänkte inte på att oskyldiga normalt engagerar sig och frågar andra om de hört/sett något, söker ledtrådar eller kommer med förslag om vart man borde söka?

Han framträder nästan som att han verkade tycka det var skönt att Lena var ur vägen när han skulle prioritera sin drömkvinna, men skrev/sa pliktskyldigast "värst för Lena förstås". Han verkade inte heller ha några problem med att berätta att han var den misstänkta. Vännerna omkring Ojade, men han uppträdde som att han tog det mesta med ro. Är han verkligen så likgiltig som han visar andra?
Citera
2020-12-31, 14:34
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Okej,men han är utesluten som mördare menar Du då ,eller ?

För mig känns det som att det är TVÅ familjers liv som är ödelagda; i och med att LW mördades ...
Två familjer,visst är det så men det är bara en familj man bedriver häxjakt emot ( utan bevis).

Jag kan inte utesluta något då jag inte vet något.
Tänk på att SD/LW pöka i 6år så det finns massor med indicier mot han pga det.

Jag tror dom skulle hitta mer indicier på dig än mig gällande din partner t.ex , för det säger väl sig självt
då du är automatiskt mera involverad med din partner än jag.
Citera
2020-12-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag var visst inte riktigt vaken och missade att numret används av Google för att skicka verifieringskod, men jag tror ändå att SD har flyttat över sitt simkort till annan enhet.

Det var högst troligt ett bedrägeriförsök. Google slutade att skicka ut verifieringskoder per sms 2017.
Detta pga av att ”hackarna” använt s k ”sms-sniffers”.
Vid den här tiden så funkade det per automatik från sommaren 2017 med nya varianten om man hade Android. För iPhone behövdes appen Google Sök för att köra samma funktion.

Ja vad ska man tro om SD:s mobilanvändning den natten.
Det enkla är ju att bara stänga av internet eller låta mobil och dator vara hemma. Sen gå och mörda och ta sig hem igen. Det är det enkla att göra. Fokus får man då lägga på att reda ut vad som hänt med LW:s mobil efter mordet och diverse konstiga inloggningar.

Så man får fråga sig vad SD skulle ha för syfte med att krångla med andra enheter, inloggningar och simkort?
I teorin lämnar ju det fler spår efter sig.

Om polisen kickat in dörren nån timme efter mordet hade det gått att se i en särskild logg i Androidmobilen hur den varit kopplad/bortkopplad tidsmässigt från wifi.

Hade de dessutom loggat in på hans router så hade de kunnat se vilka enheter som varit uppkopplade mot det och när. Och fått en hel del andra svar. Just den grejen är en ganska stor tabbe tycker jag. Om det är viktigt att minutiöst kartlägga dessa minuter eller timmar.

Lite kuriosa på samma ämne.

Försvararen CO ställde några vettiga frågor/påståenden till den operativa analytikern AS efter åklagarens förhör.

Jäkla skärpt kille tror jag. Han hade kollat upp att gpg datassessioner kan starta från noll om man ringer ett samtal i telefon och upphör när det avslutas. Mms och mastbyte bryter också sessioner. Hon hade inga svar om detta då det var bortom hennes expertis.

Så även för utredarna är detta lite rörigt att reda ut. I det här fallet hade försvaradvokaten granskat protokollen och hade bättre koll än polisens analytiker och det kan man ju tycka är lite anmärkningsvärt.

Kan tänka att ibland skulle det vara värdefullt att sätta en expert från Telia, Google, Samsung osv i förhörsstolen i tingsrätten. I den här rättegången tog man ju in en expert på våld i relationer. Varför någon väljer mord som avslutning på relation. Det var värdefullt att få med tycker jag. Men kanske en riktigt expert på vissa av de här digitala spåren hade kunnat bringa lite mer klarhet. Polisens utredare hade nog lite för hög arbetsbelastning för att tänka på alla detaljer som vi nu kan göra i lugn och ro när de gjort grovjobbet. Misstag görs men även heder åt dem som måste sitta med nakenbilder och människors mest privata skit dagarna i ända.
Senast redigerad av Avel 2020-12-31 kl. 14:52.
Citera
2020-12-31, 14:41
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Det mesta med SD kan tyckas ologiskt.

Men ska man mörda någon så är det ju lite bra om ens beteendemönster följer det normala för gärningsmannen.

Spinner vidare lite här.
Han brukar radera meddelanden.
Han brukar cykla och promenera på nätterna.
Han brukar börja blöda på benen titt som tätt.
Han har sex överallt i hela stan med blod överallt.
Han har dåligt minne.
Han brukar vara lite kvarterspolis och hålla reda på alla som rör sig i kvarteret.

Osv osv

Tack vare hans ”livsstil” så har han kunnat förklara de mesta som polisen tycker är avvikande beteende i detta.

Han har svårt att förklara att han tar de där 900+ bilderna utanför polishuset dock. En sån sak som kan ifrågasätta hur planerat detta var egentligen.

Att gå i trekvartslånga byxor till polisförhör så färska såret syns är också lite klantigt. Lite oplanerat. Hade de kollat efter sår ändå redan 15/5 annars? Kanske vid anhållan. Men som sagt han brukade ha sår på benen den hör tiden så inget avvikande egentligen.

Det är blod kvar på tvättmaskinen. Det kan också tyda på avsaknaden av planering. Eller tvärtom en del i planeringen men att ta in blodiga kläder i bostaden är en risk kan man tänka. Tekniker GS beskriver det i synen på plats att det ser ut som något blodigt stött emot tvättmaskinen. Innan de lämnar tvättstugan vill SD säga att de ska ha med i tankarna hur tvättmaskinen är placerad och även ”takhöjden” i tvättstugan. Egentligen enda gången han ordentligt tar till orda under synen i huset så här var han antingen orolig eller behövde säga detta av nåt annat skäl.

Samlagsblodet verkar vara en idé han får först när fhl PS börjar fråga om LW har varit skadad hemma hos SD nån gång. I duschen osv. Vips har han den taktiken och helgarderingen klar för sig. Bara att få med HD på tåget.

Hade det varit mer planerat så hade han väl nämnt blodet för JG eller nån annan kompis. Istället för att i efterhand pracka på HD och HD:s väninna TB den informationen.

Så värst många tecken på planering ser man annars inte i utredningen. Men tanken på att lösa problem med mord fanns nog där i bakhuvudet helt klart.

Raderingen av meddelanden i Telegram skedde först efter mordet eller vilka meddelanden visade han upp första förhöret? Måste väl ha varit de från 20:00-00:00 tiden som polisen fick se under hans vittnesförhör?
Hade han haft ett körschema så hade han väl raderat innan polisförhör kanske. Inte supersmart att ha en inbjudan från LW bland de sista meddelanden den kvällen som man visar polisen. Men kanske det han kom på sen där efter första förhöret så han sen raderade.
Jag vet inte vad jag ska säga men lägger inte så mycket tid i hur han agerar.Han hade agerat fel oavsett hur han gjort.
En sak dock,mobilen är väl det första man " tappar " bort vid ett brott av denna kaliber så man släpar inte med den till polisen om det finns något av värde.

Vi ses nästa år
Citera
2020-12-31, 14:52
Medlem
Citat:
En del av ditt inlägg hamnade i mitt inlägg du citerade:

”Brukade han inte ha trekvartslånga shorts? Varför skulle han dölja ett sår? Han är ju Skogens äventyrare..”

Jo han bodde antagligen i dem. Därför fick han ett sår precis under där de slutade vid knät.

Men är man kallad som vittne ang försvunnen person kan man ju tänka sig att man drar på ett par långbyxor för att dölja den färska skadan om man är gärningsman. Om man förstår lite hur poliser tänker och vad de normalt reagerar på.
Han kanske visste hur poliser arbetar? Då blir det misstänkt om man vill dölja sår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in