Citat:
Ursprungligen postat av
Honan6
Jag var visst inte riktigt vaken och missade att numret används av Google för att skicka verifieringskod, men jag tror ändå att SD har flyttat över sitt simkort till annan enhet.
Det var högst troligt ett bedrägeriförsök. Google slutade att skicka ut verifieringskoder per sms 2017.
Detta pga av att ”hackarna” använt s k ”sms-sniffers”.
Vid den här tiden så funkade det per automatik från sommaren 2017 med nya varianten om man hade Android. För iPhone behövdes appen Google Sök för att köra samma funktion.
Ja vad ska man tro om SD:s mobilanvändning den natten.
Det enkla är ju att bara stänga av internet eller låta mobil och dator vara hemma. Sen gå och mörda och ta sig hem igen. Det är det enkla att göra. Fokus får man då lägga på att reda ut vad som hänt med LW:s mobil efter mordet och diverse konstiga inloggningar.
Så man får fråga sig vad SD skulle ha för syfte med att krångla med andra enheter, inloggningar och simkort?
I teorin lämnar ju det fler spår efter sig.
Om polisen kickat in dörren nån timme efter mordet hade det gått att se i en särskild logg i Androidmobilen hur den varit kopplad/bortkopplad tidsmässigt från wifi.
Hade de dessutom loggat in på hans router så hade de kunnat se vilka enheter som varit uppkopplade mot det och när. Och fått en hel del andra svar. Just den grejen är en ganska stor tabbe tycker jag. Om det är viktigt att minutiöst kartlägga dessa minuter eller timmar.
Lite kuriosa på samma ämne.
Försvararen CO ställde några vettiga frågor/påståenden till den operativa analytikern AS efter åklagarens förhör.
Jäkla skärpt kille tror jag. Han hade kollat upp att gpg datassessioner kan starta från noll om man ringer ett samtal i telefon och upphör när det avslutas. Mms och mastbyte bryter också sessioner. Hon hade inga svar om detta då det var bortom hennes expertis.
Så även för utredarna är detta lite rörigt att reda ut. I det här fallet hade försvaradvokaten granskat protokollen och hade bättre koll än polisens analytiker och det kan man ju tycka är lite anmärkningsvärt.
Kan tänka att ibland skulle det vara värdefullt att sätta en expert från Telia, Google, Samsung osv i förhörsstolen i tingsrätten. I den här rättegången tog man ju in en expert på våld i relationer. Varför någon väljer mord som avslutning på relation. Det var värdefullt att få med tycker jag. Men kanske en riktigt expert på vissa av de här digitala spåren hade kunnat bringa lite mer klarhet. Polisens utredare hade nog lite för hög arbetsbelastning för att tänka på alla detaljer som vi nu kan göra i lugn och ro när de gjort grovjobbet. Misstag görs men även heder åt dem som måste sitta med nakenbilder och människors mest privata skit dagarna i ända.