2020-12-31, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste nu att EU inte godkänner Astras vaccin nu i dagarna. EU kräver mer information och komplettering. Astras vaccin förväntas därför inte godkännas under januari månad.

Trist på ett sätt, då alla skriker efter vaccin, .

"Alla".

Vi är många som inte vill ta vaccin om och om igen.
Citera
2020-12-31, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Och? Det finns drygt 10 miljoner invånare i landet.

Folk dör varje dygn av alla möjliga anledningar.

Det ni sysslar med är att sprida panik hos de svagsinta.

Panik? Tycker absolut inte att det tycks råda någon form av panik ute i samhället. Däremot tror jag det vore bra om fler gjorde mer för att skydda både sig själva och sina medmänniskor. Covid är ingen trevlig sjukdom. Har väl inte undgått någon hur det ser ut inom vården just nu samt att smittspridningen är mycket hög.
Citera
2020-12-31, 09:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att luftmolekyler kan passera genom masken förhindrar inte att andningsmotståndet ökar. Tror du verkligen en journalist är en säker källa? För att skapa förståelse för hur astma känns uppmanas folk andas genom ett sugrör. Visst, luftmolekyler kan med lätthet passera genom ett sugrör som är någon mm i diameter, men andningsmotståndet ökar ändå avsevärt. Artikeln citerar WHO, men "glömmer" att nämna att WHO avråder från mask vid motion. Varför?

Q: Should I wear a mask while exercising?

A: Even when you’re in an area of COVID-19 transmission, masks should not be worn during vigorous physical activity because of the risk of reducing your breathing capacity. No matter how intensely you exercise, keep at least 1 metre away from others, and if you’re indoors, make sure there is adequate ventilation.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks#:~:text=Should%20I%20wear%20a%20mask,of%20re ducing%20your%20breat hing%20capacity.

Så BBC snackar bara bullshit, du får ta deras artikel som politiskt snarare än vetenskapligt motiverad. Varför skulle WHO avråda från mask vid motion om masken inte på något sätt hindrade luftflödet, tror du? Och varför tror du folk med astma inte omfattas av det brittiska munskyddstvånget? För att insatta läkare (och sköterskor!) vet bättre än nån larvig journalist på BBC, kanske?

Mer om WHOs rekommendationer: https://www.businessinsider.com/who-dont-wear-masks-during-vigorous-intensity-physical-activity-2020-12

There's not a lot of research on the pros and cons of wearing masks during exercise. But the WHO pointed out that some studies have shown wearing them during mild to moderate physical activity can lead to significant negative cardiovascular and pulmonary effects in both healthy people and those with underlying respiratory diseases.

Andningsmotstånd används för att träna andningsmuskler av både idrottare och astmatiker.

Så kanske är bra att använda mask regelbundet?

https://traningslara.se/traning-av-andningsmuskulaturen/

https://www.cochrane.org/CD003792/AIRWAYS_inspiratory-muscle-training-for-asthma#:~:text=The%20idea%20is%20that%20doing,day-to-day%20l ife.
Citera
2020-12-31, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att luftmolekyler kan passera genom masken förhindrar inte att andningsmotståndet ökar. Tror du verkligen en journalist är en säker källa? För att skapa förståelse för hur astma känns uppmanas folk andas genom ett sugrör. Visst, luftmolekyler kan med lätthet passera genom ett sugrör som är någon mm i diameter, men andningsmotståndet ökar ändå avsevärt. Artikeln citerar WHO, men "glömmer" att nämna att WHO avråder från mask vid motion. Varför?

Q: Should I wear a mask while exercising?

A: Even when you’re in an area of COVID-19 transmission, masks should not be worn during vigorous physical activity because of the risk of reducing your breathing capacity. No matter how intensely you exercise, keep at least 1 metre away from others, and if you’re indoors, make sure there is adequate ventilation.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-masks#:~:text=Should%20I%20wear%20a%20mask,of%20re ducing%20your%20breat hing%20capacity.

Så BBC snackar bara bullshit, du får ta deras artikel som politiskt snarare än vetenskapligt motiverad. Varför skulle WHO avråda från mask vid motion om masken inte på något sätt hindrade luftflödet, tror du? Och varför tror du folk med astma inte omfattas av det brittiska munskyddstvånget? För att insatta läkare (och sköterskor!) vet bättre än nån larvig journalist på BBC, kanske?

Mer om WHOs rekommendationer: https://www.businessinsider.com/who-dont-wear-masks-during-vigorous-intensity-physical-activity-2020-12

There's not a lot of research on the pros and cons of wearing masks during exercise. But the WHO pointed out that some studies have shown wearing them during mild to moderate physical activity can lead to significant negative cardiovascular and pulmonary effects in both healthy people and those with underlying respiratory diseases.
Varför skulle man använda andningsskydd under träning? Kan man inte träna utan att trängas med folk är det bättre att avstå. Men det finns skogar där man kan springa och utegym för de som inte kan låta bli.

Man skall i möjligaste mån undvika trängsel, men skall man åka kommunalt eller gå och handla är det nästan oundvikligt och då är det bra om alla bär munskydd.

Inom vården så har man kontakt med smittade hela dagarna och då kan man ityvärr inte vara utan trots att det är jobbigt att bära dem. Men skulle man inte göra det så skulle man bli smittad första dagen som man jobbar med covid-patienter.
Citera
2020-12-31, 09:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Alla".

Vi är många som inte vill ta vaccin om och om igen.

Okej, du tänker inte låta vaccinera dig? Du fruktar vaccinet mer än sjukdomen får jag förmoda, eller tänker du hålla dig undan både sjukdom och vaccin? Alla fattar ju sina beslut utifrån sina förutsättningar. jag tänker inte uttrycka mig i förklenande ordalag om dem som inte vill ta vaccinet. Alla får fatta sina egna beslut. Själv lutar jag starkt åt att låta vaccinera mig.
Citera
2020-12-31, 09:53
Medlem
Citat:
Läste nu att EU inte godkänner Astras vaccin nu i dagarna. EU kräver mer information och komplettering. Astras vaccin förväntas därför inte godkännas under januari månad.

Trist på ett sätt, då alla skriker efter vaccin, men på ett annat sätt förstår jag det. Det har uppstått många frågetecken rörande deras vaccin. Både hur det fungerar och hur effektivt det är. Vi får hoppas att det rullar på som planerat med de övriga vaccinen så vaccinationsplanen kan rullas ut som planerat. Att det inte uppstår några störningar i leveranser, allvarliga biverkningar, eller att de nu fruktade mutationerna av viruset i sig leder till att vaccinen visar sig vara verkningslösa. Finns onekligen en del hot på vägen. Vore så skönt om vaccinen fungerade så vi kunde återgå till någon form av normalläge framåt senvåren eller försommaren.
Jag blev skeptisk till det vaccinet första gången jag hörde om det. Tydligen är det baserat på vektor-virus. Dessa inplanterar arvsmassa i cellkärnan. Kan användas för att manipulera en persons gener. När cellerna sedan delar sig följer de manipulerade generna med. Denna teknik är känd för att kunna orsaka cancer. Men jag tror någon skrev att de cellerna som blir manipulerade skall dö och inte dela sig.
Jag har svårt att se varför man öht måste in och manipulera generna. RNAvaccinerna från Pfizer och Moderna verkar betydligt ofarligare.
Citera
2020-12-31, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man skall i möjligaste mån undvika trängsel, men skall man åka kommunalt eller gå och handla är det nästan oundvikligt och då är det bra om alla bär munskydd..

Det folket bör göra är att öka trängseln samt att sluta att handsprita. Det är bättre i längden att exponera sig för allt som finns där ute. Immunförsvaret stärks och paniken dämpar sig.

Fast panik, det vill politikerkåren gärna se att det präglar folket, så att de förblir som rädda får.
Citera
2020-12-31, 09:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag blev skeptisk till det vaccinet första gången jag hörde om det. Tydligen är det baserat på vektor-virus. Dessa inplanterar arvsmassa i cellkärnan. Kan användas för att manipulera en persons gener. När cellerna sedan delar sig följer de manipulerade generna med. Denna teknik är känd för att kunna orsaka cancer. Men jag tror någon skrev att de cellerna som blir manipulerade skall dö och inte dela sig.
Jag har svårt att se varför man öht måste in och manipulera generna. RNAvaccinerna från Pfizer och Moderna verkar betydligt ofarligare.

Jo, onekligen finns det vissa frågetecken. Har själv ingen aning om hur farligt eller ofarligt det kan tänkas vara. Det jag fastnade lite för är att man använder ett annat virus som bärare in i cellerna. Tydligen finns en påtaglig risk att man blir immun mot själva vaccinet i sig. Därmed skulle det bara fungera att ge en gång. Vad händer då om viruset muterar och man behöver ändra något och ta ytterligare en spruta. Då kommer det inte att fungera, eftersom vektorn redan är förbrukad? Pfizer och Modernas vaccin fungerar ju inte enligt den principen. Tycker därför att deras vaccin framstår som säkrare, men det är min egna högst amatörmässiga bedömning. Finns de som kan vaccin bättre.
Citera
2020-12-31, 10:00
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Men nu låter du ju som en galen foliehatt. Det här nya vaccinet är jättesäkert, det har experter sagt.

Seriöst, ska man prompt ta ett vaccin så är det ryska vaccinet Sputnik sannolikt det mest ofarliga. Fast det kan ju inte den västerländska läkemedelsindustrin tjäna pengar på...
Citera
2020-12-31, 10:07
Medlem
AreYouBacks avatar
Muterat virus i Kina. Right back at you China.
Citera
2020-12-31, 10:08
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Trist på ett sätt, då alla skriker efter vaccin, men på ett annat sätt förstår jag det. Det har uppstått många frågetecken rörande deras vaccin. Både hur det fungerar och hur effektivt det är. Vi får hoppas att det rullar på som planerat med de övriga vaccinen så vaccinationsplanen kan rullas ut som planerat. Att det inte uppstår några störningar i leveranser, allvarliga biverkningar, eller att de nu fruktade mutationerna av viruset i sig leder till att vaccinen visar sig vara verkningslösa. Finns onekligen en del hot på vägen. Vore så skönt om vaccinen fungerade så vi kunde återgå till någon form av normalläge framåt senvåren eller försommaren.

Fast vi behöver inga vacciner. Vi har redan D-vitamin, ivermectin och hydroxoklorochin. Helt ofarliga och mycket effektiva botemedel mot covid.
Citera
2020-12-31, 10:14
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Panik? Tycker absolut inte att det tycks råda någon form av panik ute i samhället. Däremot tror jag det vore bra om fler gjorde mer för att skydda både sig själva och sina medmänniskor. Covid är ingen trevlig sjukdom. Har väl inte undgått någon hur det ser ut inom vården just nu samt att smittspridningen är mycket hög.

Som att slopa sockret och kolhydraterna och övergå till en LCHF-kost menar du? Som att börja ta C och D-vitamin, som att se till att gå ner i vikt osv? Vill man skydda sig själv från sjukdomar och infektioner är det det som gäller. Fast många verkar föredra munskydd, lockdowns och vacciner så länge de får fortsätta trycka i sig pasta och bröd...

För övrigt är covid knappt märkbar för de allra flesta. Jag hade det själv i våras och det var en skrattretande enkel match för mitt immunförsvar. Mildare än den mildaste förkylning jag haft. Ser man till att ha ett starkt immunförsvar blir det inte värre än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in