2020-12-31, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kvinnor inom serviceyrken i Hedemora vittnar om någon slags kultur där männen ser dem som sexuella objekt som det är fritt fram att sexuellt trakassera. Män som stalkar butiksbiträden och lär sig deras arbetsmönster och väntar på dem när de ska hem. Sexuella kommentarer i samband med köp med mera.
"Allt började med Malin Olenius, som driver Wienerkonditoriet i Hedemora. Hon var först med att bryta tystnadskulturen när hon i somras på ett branschmöte larmade om männens beteende – och trädde fram som visselblåsare.

– Hur folk skulle reagera, det var det jag var mest rädd för. Det var också därför jag inte ville berätta hur mycket som helst först. Det är ju mina kunder jag pratar om."
https://www.expressen.se/nyheter/malin-28-larmade-man-ville-kopa-henne/

Jag har aldrig besökt Hedemora. Jag bara får bilden av att det är en håla med stort mansöverskott, många lågutbildade och många som åker Volvo 740. Köper man några wienerbröd på konditoriet är det självklart att fråga "ingår lilla fröken i köpet?" med ett följande "HÖ HÖ HÖ!!". En tidigare blomstrande industristad, men jag gissar att de flesta industrier är nedlagda nu och att huvudsysselsättningen är att gå på A-kassa om man är man. Kvinnor jobbar nog främst inom vård och omsorg eller på ICA. Tjejer med möjligheter har flyttat till större städer och kvar är lågutbildade kvinnor och män. De som har läst en bok bortsett från de obligatoriska i skolan är lätträknade.

Stämmer min bild? Hur kan det annars bli så här i Hedemora? Är det här typiskt gamla brukssamhällen och industriorter där stora arbetsgivare slagit igen?
Ja du har ju inte helt fel... Men det är lite överdrivet.
Skrattade gott hur bra det stämmer.
Finns en hel del som pendlar både norr och söder ut.
Men visst varje morgon då dom pendlar sjunker medel iq rätt duktigt i Hedemora.
Citera
2020-12-31, 02:24
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erzon
Hela den här tråden är ju ett tydligt bevis på att det ABSOLUT är majoriteten svenska män som beter sig som Malin beskriver.

Men det kommer ni aldrig förstå.

Hur är den bevis på det? Är du totalt dum i huvudet?
Citera
2020-12-31, 02:53
Avstängd
Knivur-273s avatar
Heeedemoora, förr associerade man det med Daaalmaaasar som drog på orden men var vänliga människor.
Citera
2020-12-31, 03:27
Medlem
vitvalens avatar
Orkade inte läsa igenom feministdravlet men vad gör de riktiga männen i Hedemora åt att vissa tänker på deras mammor, systrar, fruar och flickvänner så?
Det är som bekant bara män som kan göra något åt eventuella problem i den riktningen.
Citera
2020-12-31, 03:27
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erzon
Hela den här tråden är ju ett tydligt bevis på att det ABSOLUT är majoriteten svenska män som beter sig som Malin beskriver.

Men det kommer ni aldrig förstå.
Hur kom du fram till den slutsatsen? Majoriteten av alla i denna tråd (mestadels svenskar, får man anta) tycker ju uppenbarligen att trakasserier är dåligt.
Citera
2020-12-31, 03:30
Avstängd
otellos avatar
Troligtvis en direkt konsekvens av uteblivna #tafsainte-armband, Dan Eliasson får skynda sig hem från solsemestern och fixa detta! Nä skämt åsido, beteendet ifråga är inte förenligt med svenska värderingar, jag har aldrig sett någonting liknande det som beskrivs.
Citera
2020-12-31, 03:47
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kan man kanske vara lite mer balanserat i detta spektakel, och adressera till de väldigt få män som svinar ? Reportaget är vinklat som att det skulle vara en utbredd kultur bland alla män i en liten håla i Sverige att bete sig som en påse nötter. Det blev i alla fall slutkontentan i artikeln. Törs man inte ringa in vilken liten klick av män som beter sig så, utan man ska bunta ihop precis alla, då kan man lika gärna sluta jobba som journalist

Tillåt mig tvivla ...
Där slog du hammaren på spiken.

Det här är löjligt med den anonymitet allt presenteras. Det är sjuklig självcensur och sjuklig självpåtagen censur i media.
Jag vill också tillägga att det här med sexuella skändningar inte kommer minska men öka. Något litet att reflektera över innan handen lägger en röst i boxen -22.
Citera
2020-12-31, 04:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Som vanligt blir det grus i PK-feministmaskineriet när det är flyktinginvandrare som beter sig illa mot kvinnor, då uppstår ett läge när det låser sig och en röd kontrollampa blinkar envist, den indikerar att verkligheten och drömmen går i otakt.
Citera
2020-12-31, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Flyktingrelaterat

(FB) Tog emot flest flyktingar – nu rasar ekonomin i Hedemora

https://www.gp.se/debatt/abnorma-antalet-unga-m%C3%A4n-ett-problem-f%C3%B6r-sverige-1.15076

Nja. Det behöver inte vara uylänningar, det bor en hel del svenska slusk i hålan och omkring.

Tjejerna på OKQ8 och Statoil fick redan för mer än 10, 15 år sen sliskiga kommentarer av gruvdräggen.
Citera
2020-12-31, 05:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ska vi gissa att en före detta bruksort som Hedemora - med klassiskt Sossestyre - precis som så många andra kommuner sett en "vinst" i att importera en massa svartingar för att "rädda pensionerna"? Och att det är dessa som nu ger sig tillkänna?

Edit: läste artikeln nu. Påstridiga vänförfrågningar, män som vill köpa kvinnorna, män som kallar kvinnorna för "hora" när kvinnorna avböjer, män som sitter med hela familjen och en stund senare antastar kvinnorna... Blatteklockorna slår larm "ganska" hårt...

Nä, för en gångs skull är du faktiskt fel ute:
Väldigt klassiskt "svenskt" att gå på café och flirta lite med pinglan som jobbar där. Du har väl för bövelen sett åtminstone en gammal hederlig svensk pilsnerfilm?

Problemet är att dagens tjejer inte "tål komplimanger" som exempelvis "Bettan 23 år 1943"..
Antar att det är "metoo"-rörelsen som skapat fenomenet.

Nu snackar jag inte om verbala övergrepp (invektiv) alltså, utan liknande Thor Modén och Åke Söderblom kanske kunnat ha sagt i en svart-vit pilsnerfilm sittandes på en servering, typ "kolla vilka schyssta spiror bruttan har" eller något i den stilen. Hände hela tiden i gamla Sverige. Jag antar att den toleransen har minskat brutalt på senare år.

Jag vet inte, men jag antar att det är sådant svenskar sysslar med, när de kommenterar servitriser. (I nyktert tillstånd).
Citera
2020-12-31, 06:16
Medlem
78 procent av väljarkåren röstade på sjuklövern i Hedemora senaste valet.

Välkomna till verkligheten och sluta för fan att gnälla när ni får vad ni röstat för säger jag. Det gamla Sverige kommer aldrig att komma tillbaka och det helt tack vare er.

Mina sympatier går till de 22 procent Hedemorabor som åtminstone har vett att identifiera problemet och önskade sig en förändring.
Citera
2020-12-31, 06:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Hur många är det som känner sig sexuellt trakasserade för att någon klär sig utmanande?
Är väl inga kvinnor som känner sig sexuellt trakasserade om du går runt i tajts på stan och sköter ditt?
Det är ju när det blir personligt som när du springer efter och kallar dom slynna när hon för 10e gången inte vill ge ut sitt telefonnummer.
Tydligen rätt många om man ska tro reportaget från Hedemora och svensk statistik.
Du måste skilja på män och kvinnor, och vad de uppfattar som provocerande och utmanande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in