Citat:
Ja du har ju inte helt fel... Men det är lite överdrivet.Kvinnor inom serviceyrken i Hedemora vittnar om någon slags kultur där männen ser dem som sexuella objekt som det är fritt fram att sexuellt trakassera. Män som stalkar butiksbiträden och lär sig deras arbetsmönster och väntar på dem när de ska hem. Sexuella kommentarer i samband med köp med mera.
Jag har aldrig besökt Hedemora. Jag bara får bilden av att det är en håla med stort mansöverskott, många lågutbildade och många som åker Volvo 740. Köper man några wienerbröd på konditoriet är det självklart att fråga "ingår lilla fröken i köpet?" med ett följande "HÖ HÖ HÖ!!". En tidigare blomstrande industristad, men jag gissar att de flesta industrier är nedlagda nu och att huvudsysselsättningen är att gå på A-kassa om man är man. Kvinnor jobbar nog främst inom vård och omsorg eller på ICA. Tjejer med möjligheter har flyttat till större städer och kvar är lågutbildade kvinnor och män. De som har läst en bok bortsett från de obligatoriska i skolan är lätträknade.
Stämmer min bild? Hur kan det annars bli så här i Hedemora? Är det här typiskt gamla brukssamhällen och industriorter där stora arbetsgivare slagit igen?
"Allt började med Malin Olenius, som driver Wienerkonditoriet i Hedemora. Hon var först med att bryta tystnadskulturen när hon i somras på ett branschmöte larmade om männens beteende – och trädde fram som visselblåsare.https://www.expressen.se/nyheter/malin-28-larmade-man-ville-kopa-henne/
– Hur folk skulle reagera, det var det jag var mest rädd för. Det var också därför jag inte ville berätta hur mycket som helst först. Det är ju mina kunder jag pratar om."
Jag har aldrig besökt Hedemora. Jag bara får bilden av att det är en håla med stort mansöverskott, många lågutbildade och många som åker Volvo 740. Köper man några wienerbröd på konditoriet är det självklart att fråga "ingår lilla fröken i köpet?" med ett följande "HÖ HÖ HÖ!!". En tidigare blomstrande industristad, men jag gissar att de flesta industrier är nedlagda nu och att huvudsysselsättningen är att gå på A-kassa om man är man. Kvinnor jobbar nog främst inom vård och omsorg eller på ICA. Tjejer med möjligheter har flyttat till större städer och kvar är lågutbildade kvinnor och män. De som har läst en bok bortsett från de obligatoriska i skolan är lätträknade.
Stämmer min bild? Hur kan det annars bli så här i Hedemora? Är det här typiskt gamla brukssamhällen och industriorter där stora arbetsgivare slagit igen?
Skrattade gott hur bra det stämmer.
Finns en hel del som pendlar både norr och söder ut.
Men visst varje morgon då dom pendlar sjunker medel iq rätt duktigt i Hedemora.