2020-12-30, 22:54
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag tycker vaccination verkar vara ett trevligare alternativ. Särskilt om man är 50+.
Jag är vaccinerad mot fler "specificerade" farsoter redan. Du med troligen. Känns rätt skönt att veta att risken för polio, TBE och stelkramp är extremt låg. De verkar i paritet med covid19 i obehaglighet.
Absolut. Jag borde ha förtydligat att jag inte är emot vaccinering, ser fram emot effekterna av det och naturligtvis kommer att vaccinera mig när jag erbjuds det. Det förändrar dock inte att perspektiven hos många användare här är helt snedvridet.

För miljontals svenskar är dock allehanda tvångsåtgärder som riskerar att sättas in som en följd av det alltmer uppskruvade tonläget de facto ett större hot än den smittspridning de ska stävja.
Citera
2020-12-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Förmodligen.

De sjuka som hänger på sjukhusen i Blekinge är Jonas Gardells polare från Kungliga Teatern. Gör lite extraknäck som skådespelare nu när det är kris inom kulturen.

Fast om jämförelsesiffran 1% i höstas också gäller hemtester har vi ändå en extrem ökning.
Citera
2020-12-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Absolut. Jag borde ha förtydligat att jag inte är emot vaccinering, ser fram emot effekterna av det och naturligtvis kommer att vaccinera mig när jag erbjuds det. Det förändrar dock inte att perspektiven hos många användare här är helt snedvridet.

För miljontals svenskar är dock allehanda tvångsåtgärder som riskerar att sättas in som en följd av det alltmer uppskruvade tonläget de facto ett större hot än den smittspridning de ska stävja.

Inte i realiteten eftersom död eller långvarig sjukdom och konvalescens är mycket värre än att inte kunna gå till favoritbadstranden, eller till shoppingcentret om det är för fullt under 2021. Eller för den delen förlora anhöriga.
Citera
2020-12-30, 22:57
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Från årskurs 4 klarar barnen att vara hemma själva. Fattar inte varför det är så fruktansvärt svårt i Sverige, hur göra alla under sommarlovet

Man tar hjälp av sina sociala nätverk - mormor, farfar, grannar, barns kompisar eller vad vet jag. Men det går ju inte nu eftersom vi bara ska umgås i vår egen familj.

Föräldrar får lägga sin semester så att någon är ledig med barnen osv.
Citera
2020-12-30, 22:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Ok varför vill de inte vaccinera sig i Berlin??

källa

https://www.tagesspiegel.de/berlin/zu-wenig-rueckmeldung-zu-wenige-dosen-impfzentrum-arena-schliesst-voruebergehend-tegel-oeffnet-erst- spaeter/26756944.html

För att de firar nyår istället. Antar att du inte ens läser länkarna du postar.
Citera
2020-12-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
apropå hål i huvudet... https://ibb.co/kD3fGFD

Bör bli en rejäl gratisfylla, snacka om bakfylla sen med coronan i sig.....

Helt otroligt hur oseriösa dessa personer är. Bara hur han uttrycker sig är ju som en tonåring.

Det är självklart att ett bra munskydd minskar risken att både smitta andra och att smittas själv. Varför används de annars inom vården?

Men strategin var ju redan fastlagd. Man skulle låta smittan spridas för att folket förhoppningsvis skulle bli flockimmuna. Allt som kunde hindra smittspridning ansågs strida mot strategin.
Citera
2020-12-30, 23:01
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Inte i realiteten eftersom död eller långvarig sjukdom och konvalescens är mycket värre än att inte kunna gå till favoritbadstranden, eller till shoppingcentret om det är för fullt under 2021. Eller för den delen förlora anhöriga.
Okej. Om det på allvar är de risker som du ser kommer vi inte att nå längre i den här diskussionen. Då tackar jag för mig.
Citera
2020-12-30, 23:01
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ärligt hur många klarar att producera på rimlig nivå vid hemarbete med förskolebarn i hemmet? Jag har många medarbetare som jobbar hemma och när det varit lov eller liknade har de själv velat komma in på kontoret för att få ro att arbeta.
Min syster jobbar hemma tillsammans med tre tonåringar som har distansundervisning. Hon är inte skiteffektiv alla dagar. Men det är som det är.
Citera
2020-12-30, 23:02
Medlem
Citat:
Förmodligen.

De sjuka som hänger på sjukhusen i Blekinge är Jonas Gardells polare från Kungliga Teatern. Gör lite extraknäck som skådespelare nu när det är kris inom kulturen.
Det va 30% av hemmatesterna. Inte 30% av alla tester.
Citera
2020-12-30, 23:03
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Tegnells strategi verkar ge resultat i Blekinge.

30 procent testar positivt

Coronasmittan är mycket utbredd i Blekinge just nu.

https://sverigesradio.se/artikel/7637142

Kan "ej" stämma, med så stor smittspridning skulle antalet döda bli oerhört högt.
Man skulle se runt 100döda/dag bara i Skåne vid 30% spridning.

Wuhan, ca 3000 döda på topp och dag. 11mill inv. Skåne 1.3mill

Om det stämmer så blir nästa 14d otäcka.

Skall tilläggas att det finns inget som tyder på att Wuhan hade 100% spridning.
30% kan ge betydligt värre resultat än ovan sagt, om wuhan hade sina dödstal vid lägre än 100% samhällssmitta.
Senast redigerad av severustheemperor 2020-12-30 kl. 23:09.
Citera
2020-12-30, 23:03
Medlem
pailins avatar
Citat:
Tegnells strategi verkar ge resultat i Blekinge.

30 procent testar positivt

Coronasmittan är mycket utbredd i Blekinge just nu.

https://sverigesradio.se/artikel/7637142
Har jobbat på i en stor skola i blekinge under året. Vi ar haft några incidenter med covid men det har varit lugnt. Vi har haft en del av skolan (särskolan) stängd ett par veckor under hösten beroende på covidsmitta. Ingen urbredd smitta mellan elever och således inte heller bland personal. Idag läser jag siffrorna 30% av de som självtestat har covid. Nu får jag en stor oro för att gå tillbaka till biblioteket. Är dock ledig nu fram tills skolstart den 12 januari.
Citera
2020-12-30, 23:05
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Just det, de stänger vilket jag skrivit hela tiden. Finns 10 fritids stänger 9 av dem och föräldrarna som har den dåliga smaken att efterfråga omsorg under sommarlovet blir hänvisade till ghettofritids i en avlägsen del av kommunen eller stadsdelen där de inte har några kompisar och absolut inte vill vara. Därmed försvinner efterfrågan och barnen får annan omsorg. Systemet reglerar sig självt.

"Den dåliga smaken"?!!! Jag har många vänner som inte har sådana jobb att de kan vara hemma hela somrarna och varenda lov. De arbetar på sjukhus för att ta hand om oss andra när vi blir sjuka, eller har andra samhällsviktiga arbeten. Det är ett stort arbete att pussla ihop sin tillvaro, särskilt för de som är ensamstående.

Men visst, vi kan väl stänga skolorna så att sjukvårdspersonal får vara hemma och ta hand om sina barn eftersom de har den dåliga smaken att söka barnomsorg under sommarlovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in