2020-12-30, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det beror ju på virusets egenskaper så klart och nu har dessa egenskaper dessutom förändrats till det sämre. Jag personligen tror att detta virus härstammar från ett labb, därav har det alla dessa egenskaper som tillsammans gör det mycket farligt. Sprids i luften, ej bestående immunitet, muterar mycket, ger allvarlig sjukdom, lång inkubationstid, symtomfria smittar.

"Sprids i luften". Men det gör väl en lång rad med virus. Inget konstigt.
"Muterar mycket". Som om det är unikt.
"Ger allvarlig sjukdom". För vissa ja.

Men varför är det fortfarande kvar? Det är det jag frågar efter. Om det nu är sant att det är kvar och som omfattande plåga. Det är allting djävligt skumt.
Citera
2020-12-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Corona "är otroligt långlivat". Det ter sig som orimligt. Jag frågar dig, du som är vaccinförespråkare, hur det kommer sig.

Du har ingen aning.
Det enda du kommer med är frågan om jag "rökt svamp".

Ändå vill regeringen stänga ned. En pandemilag är på gång att redan i januari vara i effekt. Folksamlingar om de är "för stora" kan godtyckligt skingras eller mötesdeltagarna beläggas med böter på upp till 4000 kr. "Frivilligt vaccin" hotar du med att det innebär "ett fängelse" för de som vägrar vaccinet. Diktaturfasoner.

Andra frågan du inte svarar på är Vad hade du föreslagit utan ditt gudomliga vaccin?

Förstöra Sverige för all framtid med att isolera folket i sina kuber där de bor? I åratal?

Chilla nu lite. Det är tredje gången du frågar samma sak. Har du kollat de andra viruspandemiernas tidsaspekt än?

Skall vi mötas här om ett år och se hur mycket av det du påstår som slagit in?
Bra, då säger vi det. Om tråden fortfarande är öppen ses vi här runt nyår 2021-22.

Jag har inget bra svar på vad vare sig jag själv hade tyckt eller vad vår kära FHM gjort om vaccinen misslyckats. Troligen hade du fått se mycket mer långlivade restriktioner. Om du ogillar restriktionerna så bör du vara positiv till vaccin.
Citera
2020-12-30, 22:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Från årskurs 4 klarar barnen att vara hemma själva. Fattar inte varför det är så fruktansvärt svårt i Sverige, hur göra alla under sommarlovet

Givetvis så går det, men man vill helt enkelt inte. Däri ligger den stora förklaringen.

Det är inte utan att man funderar på vad som skulle hända om Sverige blev militärt angripna. Skulle det heta att vi inte kan mobilisera då, eftersom föräldrarna jobbar inom "viktiga" samhällsbärande yrken och att någon måste ta hand om barnen? Pappa kan inte ligga ute i fält, för han måste hämta på dagis och gå på kvartssamtal
Citera
2020-12-30, 22:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan inte låta bli att skratta lite när jag läser det du skriver. Tror du fritids har öppet på sommarlov och jullov? Intressant för övrigt att du inte tror att jag har barn, eller har erfarenhet av barn och utbildningsfrågor. Det är faktiskt jättekul!

Ja, fritids har öppet på sommarlov och jullov. Hur tror du en ensamstående mamma utan släkt gör när hon jobbar på sjukhus tex?
De som bor i sommarstäder och jobbar inom turistnäringen.
Du har verkligen ingen jävla koll.
Det som sker under sommar och jul är att man ”slår ihop” flera verksamheter då efterfrågan såklart är mycket lägre, men jo. Fritidsverksamheten är öppen året runt.

Läs på lite innan du försöker spela Allan. Du framstår bara ännu mer patetisk
Citera
2020-12-30, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Har du källa på 500 döda pga av skolan bara under gårdagen och idag? Det är troligen först då vi närmar oss dessa siffror typ 500 liv per dag enbart kopplade till spridning från grundskola som det börjar bli aktuellt att stänga skolorna.

Ja, det var det som FHM rapporterade igår och idag. Givetvis har jag inte fullständig koll på hur alla smittkedjor i dessa närmare 500 fall sett ut, men vi vet att ju mer samhällssmitta desto fler döda. Vi vet också att skolmiljön är den offentliga miljö där mest smitta överförs. Strax över 50% enligt FHM själva enligt underlag från deras senaste rapport. Finns inte så mycket mer att diskutera rörande detta faktum.
Citera
2020-12-30, 22:04
Medlem
Citat:
Det har jag redan svarat på. Det är inte 124% fler som dött i USA än i Sverige per capita. Skribenten som jag redan glömt namnet på behöver repetera grundskolans matematik rörande procenträkning. Så kan du svara på min fråga nu?

Praktiskt att glömma vad någon heter som inte skrivit det du påstår. Lite Tegnellvibb på dig. Du vet ju mycket väl att du läste fel på det jag skrev och sedan drog stora växlar på detta och du vet j uockså att det var du som klantade dig med att skriva fel. Som sagt känn din fiende Tegnell som du känner dig själv, prestige är aldrig bra.
Citera
2020-12-30, 22:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilpon
Att förskola och skola fortsätter vara öppet.

...och dödstalen ska bara fortsätta att rulla på?
Överfulla sjukhus och sjuka som inte får vård. Det bekommer dig inte? Inte ens om någon nära anhörig skulle behöva sjukhusvård som inte kan uppbringas? Inte ens om du själv skulle behöva vård?
Citera
2020-12-30, 22:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det kanske är orealistiskt idag. Men vad är alternativet. Smittan bara ökar för varje dag och snart har vi 10.000 döda. Som om inte det räcker så har vi flera nya mutationer som sprider sig. Dessa kommer att förvärra situationen kraftigt inom några veckor. Det innebär i princip att vi inte kommer att ha någon sjukvård. Hur länge kan samhället bara rulla på under sådana omständigheter? Något måste göras även om det kostar pengar, för det kommer att kosta skjortan i vilket fall som helst.

Jag kan bara hålla med. Något drastiskt måste göras. Däremot tror jag inte det är meningsfullt att smittspåra i detta läge. Först måste smittan kraftigt pressas ned till en hanterbar mängd och hur det ska kunna ske utan att bomma igen skolorna begriper inte jag. Det jag tror kommer ske nu är att skolorna öppnar upp igen efter lovet. Smittan kommer falla en bit, eftersom folk socialt har distanserat sig under ledigheten, men mycket snart, någon gång i feb/mars kommer det att spåra ur fullständigt. Får vi hit den mer smittsamma varianten och som dessutom börjar sprida sig kommer det bli totalt kaos. Enda hoppet står till vaccin, men det går för långsamt för att kunna möta hotet. Det kommer inte hinnas med.
Citera
2020-12-30, 22:12
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ja, det var det som FHM rapporterade igår och idag. Givetvis har jag inte fullständig koll på hur alla smittkedjor i dessa närmare 500 fall sett ut, men vi vet att ju mer samhällssmitta desto fler döda. Vi vet också att skolmiljön är den offentliga miljö där mest smitta överförs. Strax över 50% enligt FHM själva enligt underlag från deras senaste rapport. Finns inte så mycket mer att diskutera rörande detta faktum.
Att fhm påstår att smitta till 50% sker i skolmiljö får du nog verifiera med en källa. Tror att du, som vanligt, hittat dina egna slutsatser.
Citera
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jadu, en enkel translate på din länkade artikel ger förklaringen att vårdpersonal inte kunde ta ledigt från den pressade vården för att gå till ett avskilt ställe för att få vaccin. Sen stängde man inte helt, utan man stängde för nyår och öppnar på måndag, då för allmänhet (70+).

Ok varför vill de inte vaccinera sig i Berlin??

källa

https://www.tagesspiegel.de/berlin/zu-wenig-rueckmeldung-zu-wenige-dosen-impfzentrum-arena-schliesst-voruebergehend-tegel-oeffnet-erst- spaeter/26756944.html
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilpon
I vilken grad fritids har stängt på loven varierar säkert mellan olika lov, år och kommuner. Men att lov = fritids är stängt, är fel.

Det som brukar ske är att de flesta fritids stängs. Sedan håller kommunen något enstaka öppet, där man samlar ihop de barn vars föräldrar inte är lediga. Av erfarenhet vet jag att dessa lösningar inte brukar vara poppis vare sig hos barn eller föräldrar, så efterfrågan på dessa platser blir mycket låg. Systemet blir s.a.s. självreglerande. I praktiken innebär det då lov=fritids stängt.
Citera
2020-12-30, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Låter lite nedlåtande mot shopping, gissar du är för fin för sådant och det är bra att pöbeln får veta hut.
Är du lika försvarande i sommar när det är 3e veckan i rad med 35 grader och du inte får åka och bada eller gå ut öht?

Inte för att jag tror badfrågan kommer bli ett problem i sommar men för oss här i Sverige är det ju egentligen inget större problem om de stänger trånga bad. Det finns ju vatten nästan överallt, bara lite mer opraktiskt att gå i. Ett generellt badförbud har väl inte föreslagits?

Men i många länder i Centraleuropa t.ex. blir det däremot svårt att bada med stängda stränder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in