2020-12-30, 21:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det finns flera tänkbara lösningar. Grannar, vänner, andra föräldrar, far- och morföräldrar, kanske kan kommunen hjälpa till på ett hörn. Det är väl delvis samma problematik som ensamstående föräldrar brottas med som bara har 5 veckors semestrar, samtidigt som sommarlovet är 10 veckor, sportlov, påsklov, höstlov och jullov. Hur alla löser detta vet jag inte, men det brukar lösas. Kanske kan välfärdssektorn klara sig utan den procenten som inte kan finna någon bra lösning. Målet är ändå överordnat. Har aldrig sagt att det skulle vara enkelt.

Angående det fetade.

”Fritids” stavas det, dvs barnomsorg.

Man märker verkligen att du inte har barn.
Dina lösningar är sådana jävla enkla lösningar dom inte fungerar i praktiken.

I detta fallet skulle det innebära att barnen inte skulle vara i skolan, utan PÅ skolan i fritidsverksamhet istället..
Citera
2020-12-30, 21:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det föds ungefär 100 000 barn varje år i Sverige.
Varje familj har ungefär två barn.
Normalt arbetar båda föräldrarna (jag bortser från skilsmässor och omgiften för enkelhets skull).

Antagande
0 - 1 år är man föräldraledig.
Över 10 år klarar man sig själv ensam med sitt syskon.

Det är då en miljon barn i 500 000 familjer som behöver hjälp för att klara vardagen

Ungefär halva Sveriges befolkning (fem miljoner) har en ålder då de utbildat sig klart och bör arbeta.
1,6 miljoner av dessa arbetar enligt något inlägg inom välfärdssektorn, dvs. ca. 30 %.

Frågan är hur många av dessa som har barn med andra välfärdsanställda?
Om jag antar att det är alla så skulle det bli 150 000 familjer som behöver hjälp att passa två barn.
Om vi hoppar i andra diket så kanske ingen skulle behöva hjälp med barnpassning.

Det verkar ju då absolut inte orimligt att det kan röra sig om 150 000 barn som behöver barnpassning.

Man kan säkert göra mycket bättre och mera korrekta beräkningar, men som en fingervisning duger detta.

Okej, vad har du själv för lösning på problemet då? När föräldrar inte är kapabla till att ta hand som sina egna barn som de satt till världen, samtidigt som det rasar en smittsam pandemi som på 12 månader har tagit livet av nära 10 tusen personer. Ska vi fortsätta som innan och få ytterligare 10 tusen döda, eller vad föreslår du för lösning?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Svar ja. Målet är överordnat. Vad har du själv för lösning?
Låta barnen gå till skolan kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ser man bara problem ser man aldrig några lösningar. Andra länder har klarat det. Är vi så kreativt fattiga i detta land att vi inte kan hantera en skolstängning under ett antal veckor undrar jag seriöst hur det står till med detta land. Hur sjutton skulle vi klara ett krig eller en större katastrof när vi inte klarar av att ta hand om våra egna barn? Finns för övrigt ett talesättet som jag tycker är ganska bra.

Pessimisten ser en svårighet i varje möjlighet. Optimisten ser en möjlighet i varje svårighet. Om det är du eller jag som är optimisten eller pessimisten överlåter jag till andra att besvara.

Kreativitet finns det inte mycket av i Sverige. Lyssnar man till exempel på Tegnell så är i princip alla förslag till åtgärder för komplicerade eller ineffektiva. Det enda de kan göra på FoHM är att sitta och titta på sina skärmar och hoppas att kurvan skall plana av eller att andra länder skall drabbas hårdare än vi. Inställningen från början har varit att vi måste satsa på flockimmunitet eftersom det inte går att göra något annat i detta land än att låta smittan spridas fritt.

Ett krig tror jag definitivt inte Sverige hade klarat av. Det skulle ha tagit ett halvår att väcka folk. Sedan skall det stiftas lagar och utredas och man måste ta hänsyn till individens självbestämmande och kulturskillnader och genusperspektiv. Sedan måste man tänka på ekonomin och se allt i ett globalt perspektiv. Innan allt detta är klart så har Sverige upphört att existera.
Citera
2020-12-30, 21:13
Medlem
sannes avatar
Nu måste vi utöka sekvensering och smittspårning och sätta in allt vi kan. Nya muterade viruset från Sydafrika låter inte alls bra, det muterar mycket snabbare än den stam vi har nu. Hoppas nu bara vi klarar att vaccinera alla enligt plan nu.

Citat:

Det är en kapplöpning mellan SARS-CoV-2 och forskarna. Viruset muterade i början mycket sakta med två mutationer per månad, men KRISP har sett att 501Y.V2 muterat med en rasande fart, 20 mutationer bara under några veckors tid.

Är du orolig över att vaccinen inte ska fungera?

– Ja, jag är bekymrad, detta är den första röda flaggan, jag räknar med att vaccinen troligtvis kommer att vara effektiva på denna variant, men detta är bara starten, det visar hur viruset kan utveckla sig och det kommer att fortsätta utveckla sig. När vaccinet rullas ut blir det mer press på viruset att utveckla sig. Samtidigt kan vaccinen lätt modifieras. Jag är väldigt bekymrad.

Jag mötte i dag folk som säger att de som haft den första varianten nu får den nya mutationen, är inte det en varningssignal också när det gäller vaccinet?

– Det är en risk, men vaccinet framkallar ett mycket bredare immunförsvar. Teorin är att den en eller två mutationer ska påverka vaccinet negativt, men man vet inte förrän man gör laboratorieexperiment.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/langa-30-ar-sjuk-av-det-muterade-viruset/
Citera
2020-12-30, 21:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Detta handlar inte heller om att jag, eller övriga skeptiker kring skolstängningar, är "eviga pessimister" likt du tycks tro. Det handlar om att jag vill ha faktiska svar kring vad som behöver göras i en situation likt denna. Ska vi agera i panik utan att ta hänsyn till övriga delar i samhället?

Problemet är att det knappt har handlats alls. Ett genomgående tema genom hela pandemin har varit senfärdigheten och bristen på proaktiva åtgärder. Vad är din lösning för att undvika att ytterligare 10 tusen personer dör nästa år? Hur många tror du dör om vi stänger skolorna?
Citera
2020-12-30, 21:16
Medlem
Citat:
Din läsförståelse är uppenbarligen inte den bästa. Inte din förmåga att läsa diagram heller. Smittan dök till en lågpunkt vecka 28, där den stannade hela sommaren. Det hade du sett om du läst diagrammen. Denna tidpunkt inföll ungefär 3 veckor efter det att skolorna stängde. Därefter stannade smittan på denna låga nivå till ungefär några veckor efter det att skolorna öppnade då den började stiga igen. Inom sjukvården kunde man känna av en ökning from mitten av oktober. Det kan ju vara en slump att denna smittspridning korrelerar närmast perfekt med sommarlovets början och slut, men jag tror inte på slumpen. Däremot tror jag att Covid19 sprids i skolorna, vilket nu även FHM noterat i sin senaste rapport. Skolan är den institution där vi har mest smittspridning i hela samhället. Jag är inte direkt förvånad. Det här är något jag hävdat sedan mars.
Du har fan inte alla indianer i kanotet. Enligt dig dök smittan alltså till en lågpunkt(?) vecka 28, då den verkliga effekten av skolstängning trädde in... Det är så jävla korkat så man tycker synd om dig, ungefär lika korkat som ditt förslag att skicka barnen till mor- och farföräldrar för barnpassning när grundskola /förskola är stäng.
Citera
2020-12-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...
I 85 procent av dödsfallen, så hade Corona-viruset skuld till dödsfallen, men i många fall tillsammans med andra former av ohälsa. Offren för Covid-19 hade ofta dålig hälsa och kort förväntad återstående livslängd. Ofta samverkade flera sjukdomar för att tillsammans orsaka dödsfallen. Men det var enbart i 15 procent av fallen som Corona-infektionen råkade vara närvarande just när döden inträffade av helt orelaterade orsaker...

Håller alltså med dig men vill passa på att understryka att det dessutom är ett extremt misslyckande att dessa svaga individer överhuvudtaget fått coronasmitta. De är de sista i landet som borde blivit smittade, men allt tyder på att det nästan varit tvärt om. Detta är en riktigt stor skandal som det kommer ta åratal innan den faktiskt sjunkit in i samhällsdebatten eftersom en massa grindvakter försöker styra undan den. Såsom brukligt när en regim fallerar. Det är det man har sina rövslickare till.
Citera
2020-12-30, 21:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ser man bara problem ser man aldrig några lösningar. Andra länder har klarat det. Är vi så kreativt fattiga i detta land att vi inte kan hantera en skolstängning under ett antal veckor undrar jag seriöst hur det står till med detta land. Hur sjutton skulle vi klara ett krig eller en större katastrof när vi inte klarar av att ta hand om våra egna barn? Finns för övrigt ett talesättet som jag tycker är ganska bra.

Pessimisten ser en svårighet i varje möjlighet. Optimisten ser en möjlighet i varje svårighet. Om det är du eller jag som är optimisten eller pessimisten överlåter jag till andra att besvara.
Några veckors skolstängning, det har låtit som att smittan sprids i skolorna och att du föreslagit stängda skolor betydligt längre eftersom smittspridningen tar fart så snart skolorna öppnar enligt dig själv.
Senast redigerad av Surtruten 2020-12-30 kl. 21:23.
Citera
2020-12-30, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Desto viktigare att vaccinationerna kommer igång så man kan börja behandla vanliga patienter igen.
Som viruspandemi betraktad kommer nog inte corona utmärka sig som extremt långlivad. Spanska sjukan höll väl på i vart fall ett halvt decennium. Asiaten flera år också. Tar vi Digerdöden så höll det på mycket längre men det var ingen viruspandemi å andra sidan.

I slutändan är det väl antivaxxers som du som tillser att coronan inte försvinner från jordens yta. Tack för det, inte.

Vad hade du föreslagit utan ditt gudomliga vaccin?

Detta är utpressning från den svenska regeringen. Det är samma sak med nedstängningarna. Andra länder håller på likadant. Folket borde protestera våldsamt.

Regeringen är inte allsmäktig. Den vet inte vad den håller på med, som vanligt. Såvida politikerkåren och andra makthavare egentligen är ute efter något helt annat än att bekämpa ett virus.

Något är fortfarande mycket skumt. Du själv duckar hela tiden frågan. Varför skulle just Corona vara så här pass långlivat och påverka Europa och resten av världen något så enormt?
Senast redigerad av Mertillen 2020-12-30 kl. 21:30.
Citera
2020-12-30, 21:21
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Med, eller av.. det är frågan.

I Berlin var man tvungna att stämga ett vaccincenter som var reserverat för vårdpersonal som prioriteras. Dock uteblev de prioriterade och man stängde helt enkelt.

Varför vill vårdpersonal inte ta vaccinet??

källa

https://www.bild.de/regional/berlin/berlin-aktuell/ruhe-am-impfzentrum-berliner-pfleger-werden-kaum-zum-impfen-freigestellt-74660476.bild.html
Citera
2020-12-30, 21:22
Medlem
Citat:
Okej, vad har du själv för lösning på problemet då? När föräldrar inte är kapabla till att ta hand som sina egna barn som de satt till världen, samtidigt som det rasar en smittsam pandemi som på 12 månader har tagit livet av nära 10 tusen personer. Ska vi fortsätta som innan och få ytterligare 10 tusen döda, eller vad föreslår du för lösning?
Haha så vi kommer alltså enligt dig få ytterligare 10000 döda enbart pga att förskola /grundskola håller öppet?

Alternativet är så klart att göra en kvalificerad bedömning (vilket vi tack och lov verkar ha beslustfattar som klarar av att göra ) att det kostar väsentligt mer med skolstängning än eventuell nytta.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-30 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in