2020-12-21, 09:33
Medlem
I början av nästa år kommer jägarexamens teoriprov genomföras digitalt stället, kommer det då bli svårare att muta provledare för att få godkänt?

https://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Digitalt-teoriprov-for-jagarexamen-lanseras-i-mars-2021/
Citera
2020-12-21, 09:55
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I början av nästa år kommer jägarexamens teoriprov genomföras digitalt stället, kommer det då bli svårare att muta provledare för att få godkänt?

https://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Digitalt-teoriprov-for-jagarexamen-lanseras-i-mars-2021/

Jag tror att provförättaren kommer kunna hjälpa eventuella idioter att slutföra prov med godkända resultat. Tror inte heller att tillsynen är så pass hög att en muta kan slinka igenom även om jag inte begriper varför man ska muta någon för att få godkänt på ett ganska enkelt prov.
Citera
2020-12-21, 12:29
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Varför ska det mutas är väl bara läsa på hur svårt ska det vara.
Citera
2020-12-22, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Varför ska det mutas är väl bara läsa på hur svårt ska det vara.

Många tycks ju inte ha tid att avsätta de två dagar det normalt tar att ta en jägarexamen i Sverige, då är det enklare att komma med en låda whisky
Citera
2020-12-29, 09:50
Medlem
Är man såpass kass/ointresserad av det man lät sig på utbildningen så är väl frågan vad man har i skogen att göra och hur lång varigt intresset blir.
Citera
2020-12-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Är man såpass kass/ointresserad av det man lät sig på utbildningen så är väl frågan vad man har i skogen att göra och hur lång varigt intresset blir.

Kan bara instämma här om man ens överväger tanken att muta sig till ett jägarbevis så är man nog inte lämplig att inneha vapen!

Jag anser att det var lättare att ta jägarexamen än körkort, man ska vara rätt blåst i huvudet eller väldigt ointresserad om man inte klarar det.
Jag tror att det finns många vapenkåta omogna pojkslynglar som tänker att dom ska kunna få tag i vapen den vägen och inte är intresserade av varken jakt eller natur, många av dom har förmodligen aldrig satt sin fot i skogen och har heller inga intentioner att göra det.
Alltså TOTALT olämpliga att inneha något grövre än en vattenpistol!
Citera
2020-12-30, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Jag tror att det finns många vapenkåta omogna pojkslynglar som tänker att dom ska kunna få tag i vapen den vägen och inte är intresserade av varken jakt eller natur, många av dom har förmodligen aldrig satt sin fot i skogen och har heller inga intentioner att göra det.!

Är ju inte direkt billigt sätt att få tag på ett vapen med tanke på att man ska ha vapenskåp osv.
Citera
2020-12-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Är ju inte direkt billigt sätt att få tag på ett vapen med tanke på att man ska ha vapenskåp osv.

Tror ändå att det är en våt dröm en del har.
Förövrigt kan du köpa en gammal hagelbrakare för nån tusenlapp och jag vet av egen erfarenhet att det räcker med att du säger att du tänker förvara vapnet i ett låst vapenskåp det är inte så att någon gör hembesök hos dig för att kolla att du faktiskt har ett..!
Citera
2020-12-30, 21:12
Medlem
48ans avatar
Citat:
Tror ändå att det är en våt dröm en del har.
Förövrigt kan du köpa en gammal hagelbrakare för nån tusenlapp och jag vet av egen erfarenhet att det räcker med att du säger att du tänker förvara vapnet i ett låst vapenskåp det är inte så att någon gör hembesök hos dig för att kolla att du faktiskt har ett..!
Vet inte hur det är nu för tiden, men när jag skaffade vapen för +20 år sedan behövde jag visa upp kvitto på mitt vapenskåp.
Citera
2020-12-31, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 48an
Vet inte hur det är nu för tiden, men när jag skaffade vapen för +20 år sedan behövde jag visa upp kvitto på mitt vapenskåp.

Ok ja det vore kanske lämpligt om det var så nu också, kanske är olika beroende på hur nitisk handläggaren är från fall till fall?
Själv tänkte jag att det var lika bra och skaffa mig ett sånt där nytt fint ”godkänt” S3492 skåp med kodlås för säkerhetsskull men det är ingen som frågat efter vad jag har när jag köpt vapen!
Faktum är att jag senare fått höra att det där med dom nya ”godkända” skåpen är inget som det finns något lagligt stöd för att kräva av vapenägare utan det är något som polisen hittat på! Men men nu harjag ett nytt och fint ljusgrått skåp(det gamla var bajsbrunt😂&#128519 Så nu slipper jag frugans tjat om det fula skåpet + behöver inte hålla rätt på någon nyckel😇👌
Citera
2021-01-07, 05:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Kan bara instämma här om man ens överväger tanken att muta sig till ett jägarbevis så är man nog inte lämplig att inneha vapen!

Jag anser att det var lättare att ta jägarexamen än körkort, man ska vara rätt blåst i huvudet eller väldigt ointresserad om man inte klarar det.
Jag tror att det finns många vapenkåta omogna pojkslynglar som tänker att dom ska kunna få tag i vapen den vägen och inte är intresserade av varken jakt eller natur, många av dom har förmodligen aldrig satt sin fot i skogen och har heller inga intentioner att göra det.
Alltså TOTALT olämpliga att inneha något grövre än en vattenpistol!

Exakt!

Kan man inte skilja på en gråtrut från en silltrut ska man definitivt inte äga någon älgstudsare. Det är detta som avgör om man är lämplig som vapenägare eller inte. Det måste man faktiskt komma ihåg!
Citera
2021-01-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt!

Kan man inte skilja på en gråtrut från en silltrut ska man definitivt inte äga någon älgstudsare. Det är detta som avgör om man är lämplig som vapenägare eller inte. Det måste man faktiskt komma ihåg!

Jag anar en viss ironi i ditt inlägg men jag tror du förstår vad jag menar!🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in