Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Jag vet inte varför, och jag vet heller inte varför covid tog fart i södra europa och mellaneuropa i slutet på augusti trots att det fortfarande var högsommar där då. Där stämmer din skolteori in förvisso.
MEN varför tog det ca 10 veckor in på hösten innan det tog fart i Sverige, men inte i södra och mellaneuropa?
Det är så mkt vi inte vet om detta viruset. Men det måste vara skönt att vara tvärsäker på sin sak och sin agenda.
Jag tycker ändå vi lärt oss en del. Denna tråd skapades för snart ett år sedan. Vet inte när ordet aerosolsmitta nämndes första gången i tråden, men det kan man säkert söka ut. Likaså ord som presymptomatisk och asymptomatisk smittspridning.
Grejen är ju den att det knappast tog 10 veckor innan smittspridningen tog fart i Sverige efter sommarlovet. Ökningen kunde skönjas redan i oktober inom vården. Smittan sprids och avbryts inte som vi slår av och på en strömbrytare. Det sker fördröjning. Dels har vi inkubationstider och dels har vi smittsamhetsperioder. Smittspridningen sker exponentiellt. Vi gick från ett läge med mycket låg smittspridning till ett annat. I andra länder hade de troligen mer grundsmitta ute i samhället. Likaså tror jag det kan förklara nedgången i smitta under försommaren innan skolstängningen verkligen begränsade smittspridningen. I våras lärde vi oss begrepp som klustersmitta. I Stockholm härjade smittan främst på Järvafältet och de som umgicks i kretsarna kring de som jobbade där. På äldreboenden runt staden exempelvis. Nu under den andra vågen har vi haft mer jämn smittspridning. Hör ingen som säger att vi har klustersmitta i Sverige längre. Det kan också göra det svårare att bringa ned smittan utan lockdown. Antingen naturlig som genom ett längre skollov, eller att man genom ett myndighets, eller regeringsbeslut beslutar sig för att stänga ned.