Jag skulle gärna se en tydligare redovisning av dina tankar IMBILDEN kring uttalandet ”20ggr fler döda i Sverige än Finland” samt dina tankar kring uttrycket ”124% fler i USA”. Du menar ju att man bör räkna specifika dödstal snarare än att jämföra utifrån folkmängd? USA har med andra ord ca 10.000-12.000 döda totalt tolkar jag dina beräkningar som, baserat på dina 24% fler (eller som Varglig så korrekt uttrycker det med 124%.)
Skulle vi kunna få en spec på detta?
Sverige 8727 döda = 861 döda per miljon
Finland 556 döda = 100 döda per miljon
USA 346.654 döda = 1044 döda per miljon
Enligt mina beräkningar har klumprapporteringen idag försämrat svenska siffror mot de finska, 15,7 fler. Men fortfarande inte 20ggr fler.
Vad gäller USAs siffror förstår jag inte alls hur du räknar men där kanske du föredrar att räkna per miljon? Då verkar det ändå stämma med 124% men det menar du alltså att det inte gör eftersom vi inte ska räkna så när vi jämför Finland och Sverige? För du är det ju 8,6ggr fler döda i Sverige, fortfarande en katastrof men längt ifrån dina 20ggr som du inte bara en utan två gånger hävdar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milosebic
550 döda i Finland.
8484 döda i Sverige.
8484/550=15,4
Om du vill kan vi räkna utifrån folkmängd istället som jag började med?
Sedan Vargligs svar till IMBILDEN:
Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
99 döda per miljon i Finland
837 döda per miljon i Sverige
1044 döda per miljon i USA
Sverige vs. Finland: 845%
USA vs. Sverige: 124%
I båda fallen betydande skillnader och med tanke på USA:s utveckling kommer skillnaden USA öka mot Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Okej. Då tar jag det en gång till. Sverige har cirka 10 tusen döda och Finland 500. 10 tusen/500=20
Du skrev att USA hade 124% FLER döda än Sverige, medan rätt svar var 24%.
Så nej IMBILDEN, du har dubbelfel. Varglig skrev INTE som du påstår.
Sluta frisera siffror. Extremt oärlig skribent är du. Erkänn att du har fel. Det skiljer inte 20ggr i antal döda om man jämför Sverige och Finland.