2020-12-30, 16:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Jag menade mest varför media rapportera detta. Tror inte personen dog av vaccinet precis. Och vaccinet ger väl inte skydd efter en dag eller har jag missat nåt?
Okej, men vaccinet kan trigga influensaliknande symptom då kroppen reagerar på det insprutade ämnet. Och att en multisjuk person då får en infarkt är något som ligger i vågskålen.
Citera
2020-12-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Jag menade mest varför media rapportera detta. Tror inte personen dog av vaccinet precis. Och vaccinet ger väl inte skydd efter en dag eller har jag missat nåt?
Det är inte Nordkorea. Vi mörkar inget här
Citera
2020-12-30, 16:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, jag har inte gett med mig någonting. Det är glasklart att det finns ett samband mellan smittspridning och öppna skolor. Vi hade nästan ingen smittspridning under sommaren. Den började ta fart drygt en månad efter skolorna öppnade. Men visst - vi kan vända på resonemanget.

Varför har smittan ökat kraftigt under hösten? Vädret tror vissa på, men det förklarar ju inte riktigt varför smittan spridit sig i länder med såväl ökenklimat, arktiskt klimat, låg luftfuktighet, liksom hög luftfuktighet. Det enda klara sambandet man kan se är att fler sociala interaktioner ger mer smitta än mindre. Föga överraskande kanske.

Lena Einhorn varnade för detta med att återöppna skolorna i denna artikel från 27 juli och hänvisar till ett samband man kunnat se i Israel.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL23Oo/sverige-tycks-inte-forbereda-sig

Den som inte fattar att öppna skolor ger ökad spridning måste ha någon sorts mental retardation. ALLA sociala interaktioner ger självklart ökad risk för smittspridning, så även i skolorna, där merparten är ungdomar - men dessa smittas också, likaså gör all annan personal det, såklart. Hur svårt kan det vara att förstå detta? Dessa ungdomar skall sedan även ta sig till och från skolan och färdas därmed med kommunala färdmedel. Ingen smitta där heller? Pyttsan!
Citera
2020-12-30, 16:53
Medlem
Oj, oj, oj, nu drabbas verkligen Sydkorea och Japan hårt av en ny våg av coronasmittade, vilket tydligt visar att munskydd inte hjälpt dessa länder, se figur:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=JPN~SWE~KOR&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&hideControls=true&per Capita=true&smoothing=7&pickerMetric=total_deaths& pickerSort=desc

Även Spanien visar på att munskydd inte hjälper:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&time=2020 -03-01..latest&country=SWE~ESP&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&hideControls=true&perCapi ta=true&smoothing=7&pickerMetric=total_deaths&pick erSort=desc

OBS, ironi.
Citera
2020-12-30, 16:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Tittade du på länken?
Detta handlade inte om Norge och Island utan andra icke EU länder. Eller?
Kan du länka till någon av ställena där denna information finns, jag kan inte hitta.
Jag tror andra länders distribution sker främst via COVAX där i princip alla västländer ställer upp för mindre bemedlade:
https://www.who.int/news/item/18-12-2020-covax-announces-additional-deals-to-access-promising-covid-19-vaccine-candidates-plans-gl obal-rollout-starting-q1-2021
Edit: Västra Balkan garanteras doser genom EU-kommissionen och sedan genom att enskilda EU-stater avstår doser:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_2539
Senast redigerad av crisscross 2020-12-30 kl. 17:01.
Citera
2020-12-30, 16:55
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du var lite för snabb. Jag har infogat länk i det inlägget du svarade på.

06:20 ----)
https://www.svtplay.se/video/28047758/aktuellt/aktuellt-28-dec-20-00-1?start=auto

men va? det här kan inte stämma?

från mars månad ska vi alltså börja skänka bort sveriges vaccin till afrika?

varför ska sverige redan om 3 månader skänka bort vårt vaccin till afrika?

vi kommer ju inte ens ha hunnit börja vaccinera alla innan dess.

varför inte vaccinera klart vårt land innan vi börjar vaccinera afrika?
Citera
2020-12-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Finns det ingen statistik över hur många som har dött AV Covid-19 och inte med Covid-19?

Skulle tro att våra grannländer enbart räknar med de som har dött AV Covid-19 och inte med Covid-19.

I vissa fall kan det gå att avgöra i efterhand och rätta till statistiken. Då kommer även uppskattningar tillkomma de som dött av Covid19 men där det inte bokförts som dödsorsak. I många u-länder (eller vad man nu säger nuförtiden) och t.ex. Ryssland lär det bli aktuellt.

Men oavsett detta är "dö med Covid19" ett olämpligt uttryckssätt i nuläget eftersom det är avsett att spela ner covidsmittan när det egentligen borde anses vara än värre att människor med andra livshotande sjukdomar får covid19 ovanpå annan prblematik. Uttrycket "dö med covid19" används av regimslickare och idioter och en och annan med autismspektrumstörning.
Citera
2020-12-30, 17:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att en multisjuk person dör är tragiskt. men hur ser det ut i samband med andra vaccinationer?
Finns det liknande fall där? Exempelvis influensavaccinationer är årligen återkommande för denna gruppen personer.

Alla som tagit vaccinet kommer att dö efter att de tagit vaccinet, frågan är bara hur lång tid efter.
Att en gammal, multisjuk människa dör av hjärtstopp dagen efter den fick vaccin är mer troligt slump än direkt samband med vaccinintaget.
Citera
2020-12-30, 17:02
Medlem
raskenss avatar
Redan första dosen av AstraZenecas vaccin eliminerade alla svårt sjuka efter tre veckor. Tror UK kalkylerar kallt med att få ut massiv vaccinering nu med första dosen till så många det bara går. Sen tar man andra dosen när det passar. Kan dom massvacciner till många det bara går och sen ta andra när det lugnat ner sig så är det riktigt smart.

https://www.youtube.com/watch?v=8Pj4_aK-j8I
Citera
Medlem
Jag skulle gärna se en tydligare redovisning av dina tankar IMBILDEN kring uttalandet ”20ggr fler döda i Sverige än Finland” samt dina tankar kring uttrycket ”124% fler i USA”. Du menar ju att man bör räkna specifika dödstal snarare än att jämföra utifrån folkmängd? USA har med andra ord ca 10.000-12.000 döda totalt tolkar jag dina beräkningar som, baserat på dina 24% fler (eller som Varglig så korrekt uttrycker det med 124%.)

Skulle vi kunna få en spec på detta?
Sverige 8727 döda = 861 döda per miljon
Finland 556 döda = 100 döda per miljon
USA 346.654 döda = 1044 döda per miljon

Enligt mina beräkningar har klumprapporteringen idag försämrat svenska siffror mot de finska, 15,7 fler. Men fortfarande inte 20ggr fler.

Vad gäller USAs siffror förstår jag inte alls hur du räknar men där kanske du föredrar att räkna per miljon? Då verkar det ändå stämma med 124% men det menar du alltså att det inte gör eftersom vi inte ska räkna så när vi jämför Finland och Sverige? För du är det ju 8,6ggr fler döda i Sverige, fortfarande en katastrof men längt ifrån dina 20ggr som du inte bara en utan två gånger hävdar.

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
550 döda i Finland.
8484 döda i Sverige.
8484/550=15,4

Om du vill kan vi räkna utifrån folkmängd istället som jag började med?

Sedan Vargligs svar till IMBILDEN:

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
99 döda per miljon i Finland
837 döda per miljon i Sverige
1044 döda per miljon i USA

Sverige vs. Finland: 845%
USA vs. Sverige: 124%

I båda fallen betydande skillnader och med tanke på USA:s utveckling kommer skillnaden USA öka mot Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej. Då tar jag det en gång till. Sverige har cirka 10 tusen döda och Finland 500. 10 tusen/500=20

Du skrev att USA hade 124% FLER döda än Sverige, medan rätt svar var 24%.
Så nej IMBILDEN, du har dubbelfel. Varglig skrev INTE som du påstår.

Sluta frisera siffror. Extremt oärlig skribent är du. Erkänn att du har fel. Det skiljer inte 20ggr i antal döda om man jämför Sverige och Finland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Utöver det menade man på att mor- och farföräldrar inte skulle kunna ha koll på sina barnbarn, utan de skulle släppa dem vind för våg (om dagis stängdes och dessa skulle passa barnen).
Snacka om att ha förtroende för sitt eget folk ...

Det som kikar fram här är kanske att man inte har förtroende för de andra folken; 20% ca?
Citera
2020-12-30, 17:04
Avslutad
Tror vi kommer få se en kraftig ökning av covid-sjuka nu i januari tyvärr.

Folk trängdes mycket i matbutiker/köpcentrum innan jul för att handla julmat/julklappar/alkohol mm.

Under mellandags-rean var det svinmycket folk ute och trängdes i butiker och köpcentrum, tänker främst på mall of scandinavia där det var äckligt mycket folk som trängdes.

Och idag var det jättemycket folk i många mataffärer, folk var där för att storhandla inför nyårsafton, långa långa köer och det gick långsamt i kassan.
Såg flera med röda näsor, snuvandes och hörde en del hostningar.

Så folk har trängts mycket senaste 10ndagarna nu, vilket garanterat kommer ge viruset en boost tyvärr.

Tror det spårar ur totalt i februari, det kommer noc bara öka och öka, ända till staten blir tvungen att stänga ner allt under 2-3 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in