2020-12-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det hade inte nödvändigt varit försent om de reagerat snabbt OCH smittspårat första förekomsterna i Sverige. Sveriges huvudproblem gällande allt har varit att ingen får tummen ur och tar tag i sakerna förrän det är för sent.

Det är precis det jag försöker belysa.
Sverige agerar som en bilist som drar på vindrutetorkarna när han kör in på garageuppfarten eller byter till vinterdäck i mars. Blir fan galen på våra hopplösa obeslutsfattare. Och våra "experter" sedan.. majoriteten av skribenter i den här tråden har bättre koll på läget än Tegnells pack som applicerar vad de läst om virus på högskolan för 40 år sedan istället för att ödmjukt försöka förstå att detta nya virus kanske inte funkar som det står i deras gamla studentlitteratur.
Citera
2020-12-30, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast å andra sidan är ju inte samtliga det sista dygnets dödsfall med i siffran, utan kommer senare. Så det jämnar nog ut sig.

I viss mån, men jag är tämligen säker på att det inte kommer vara 243 personer som dog 29 december trots allt. Det kommer ha ökat från runt 80 till 100 och sedan till 120 döda per dag. Såna siffror kommer gälla hela december förmodligen, till att börja med.

Det räcker och blir över, det är alltså över 3000 döda på en månad i Sverige i covid-19.
Senast redigerad av Krimkoll 2020-12-30 kl. 15:39.
Citera
2020-12-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Den skyddar i viss mån, förmodligen betydligt mindre än du tror dock.
Tvärtom, den ger betydligt bättre skydd än man tror.
Läs min näst senaste inlägg.
Citera
2020-12-30, 15:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ny studie på hamstrar visar att bli snittad via luften och aerosoler ger betydligt kraftigare sjukdom jmf med att bli smittad på annat sätt.
Jag kan dra slutsatsen att munskydd ger betydlig bättre skydd än att exempelvis tvätta händerna ( att både använda munskydd ovh tvätta händerna ger nästa slyddet).

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.28.424565v1

Skulle kunna tänka mig att man drar in mer smitta och virus genom luften än om man råkar gnugga sig i ögonen med smitta på fingrarna. Tror inte heller särskilt mycket smitta undviks genom dessa ständiga handtvättarråd. Det är inte bristande handhygien som driver smittan, utan det faktum att folk andas in viruset i slutna utrymmen. Tycker nästan all erfarenhet pekar på det. Inte minst på de sk superspridareventen.
Citera
2020-12-30, 15:40
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag tillhör 99:e percentilen och använder inte något andningsskydd.
Om vi gör antagandet att du faktiskt är i 99e percentilen, så kan ditt beteende förklaras med fattigdom, kognitiv bias, självdestruktivt beteende, brist på utbildning osv.
Citera
2020-12-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittspridningen sjönk till nära noll i somras. Har du redan glömt bort? Tyvärr är det så att FHM länge har underskattat skolans betydelse i smittspridningen. En viss omsvängning märktes dock i november, då de tyckte att gymnasiet skulle gå över till distansundervisning. I deras senaste rapport framgår också tydligt att grundskolan är den institution i samhället, där det förekommer mest smittspridning.
Haha nej det missade jag inte, med som sagt för 112e gången man ser inget radikalt minskning from.mitten av Juli, vilket man borde gjot om skolavslutning var orsaken. Men det verkar du inte kunna hantera elt fatta. Antagligen pga problem med din IQ eller din ovilja att förstå...
Citera
2020-12-30, 15:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, där har du fel. Visst kan man bli både smittsam och sjuk även om man vaccinerats, men det är ju inte så att alla blir det. Exempelvis ger ju Modernas vaccin 95% skydd och Astras 70%. Det finns alltså fortfarande en risk att man blir sjuk även om man vaccinerats, men av allt att döma blir den risken betydligt mindre.
Ja men då är det ju lugnt! Då behöver inte alla vaccineras, utan r sjunker under ett ändå, och smittan dör ut. Fattar inte varför vissa länder vill registrera (och kanske straffa) vaccinvägrare, det verkar ju vara vara rent slöseri att vaccinera alla. Varför slösa?
Citera
2020-12-30, 15:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Precis, då finns det ju snarare enormt starka skäl att stänga grundskolan och förmodligen även dagisen. När smittspridningen och utbrotten därifrån är massiva. Det drabbar ju alla vuxna och framför allt äldre som blir svårt sjuka och dör.

Men man skyllde i våras som sagt på att framför allt många invandrarbarn får så enormt mycket stryk hemma och bara får ett mål mat om dagen och det är i skolan. Det har man vetat om i decennier och inte gjort något åt. Man har låtit det vara så och fortsätta så för att inte "stigmatisera" invandringen. Därför kan man inte stänga grundskolan och förskolan nu när det så oerhört väl hade behövts.

Jo, jag förstår vad du menar. Bland annat FHM skriker ju om sin "evidens" i alla möjliga sammanhang. Inte minst har det gällt munskydden.
Däremot har man vägrat stänga skolan, då man anser att det "kostar för mycket", samt att det finns massor av barn som skulle svälta ihjäl om inte skolorna hade öppet. Vari evidensen består av som har format denna slutsats är emellertid väldigt oklar. Låter mest som förutfattade meningar och drabbel i mina öron.
Citera
2020-12-30, 15:43
Medlem
Citat:
Det börjar snarare komma tecken på att det är helt felaktigt. En journalist vid presskonferensen igår hänvisade till en studie som visade att spridningen var stor och utbrotten många i förskolan och skolan.

Regeringen, ministrarna och folkhälsomyndigheten ljuger dessutom angående skälen, att det skulle handla om smitta. Jag minns mycket tydligt från i mars att anledningen till att inte stänga grundskolan främst var för att en del barn har det svårt. Framför allt invandrarbarn får enormt mycket stryk hemma och får ingen mat hemma då skolmaten är enda målet mat per dag. DET var skälen, även om man nu ljuger och vinklar till att man "haft rätt" om smittospridningen, vilket nu visar sig kunna vara helt fel dessutom.
Haha, nej inga sådana tecken finns. Även om du skulle kunna rädda 100 gamlingar på ålderdomshemmet skulle det inte vara värt att stänga skolan. Det kostar som sagt väsentligt mer liv, folkhälsan, ekonomi än nyttan (alltså även om man mot förmodan antar att 100 pensionärer räddas per dag).
Senast redigerad av jerka11 2020-12-30 kl. 15:46.
Citera
2020-12-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ny studie på hamstrar visar att bli snittad via luften och aerosoler ger betydligt kraftigare sjukdom jmf med att bli smittad på annat sätt.
Jag kan dra slutsatsen att munskydd ger betydlig bättre skydd än att exempelvis tvätta händerna ( att både använda munskydd ovh tvätta händerna ger nästa slyddet).

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.12.28.424565v1
Detta är mycket intressant. Det kan vara en förklaring till att det drabbar så olika. Folk som smittas via händerna eller äter något med virus på får en lindrigare infektion, men de som får ner virus i luftvägarna blir mer sjuka.
Man skulle kanske kunna använda kontaktsmitta som någon sorts billigt vaccin för personer som inte tillhör riskgrupper.
Citera
2020-12-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Om vi gör antagandet att du faktiskt är i 99e percentilen, så kan ditt beteende förklaras med fattigdom, kognitiv bias, självdestruktivt beteende, brist på utbildning osv.

Det grundar sig i att jag inte känner oro för ett virus som är milt för individer i min ålder och med min hälsostatus. Har inte ett behov av externt skydd.
Citera
2020-12-30, 15:46
Medlem
Citat:
Jag ser ständigt folk i olika chattar som börjar skrika och grina om att 243 personer "dog i dag". Så jo, det är många som tror siffran gäller senaste dygnet. Kolla kvällstidningarnas chattar så är det återkommande.

Jo man har fått åtskilliga avstängningar och utskällningar på diverse sociala plattformar när man påpekat att det är eftersläpning på hyggligt många dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in