2020-12-30, 14:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju inte som att man väljer mellan SÄBO eller gruppen 60-70 år.

SÄBO är 70k personer, och de står för en väldigt stor del av dödsfallen. Den här lilla gruppen vaccinerar man på ett kick.

Svenskar mellan 60-70 år är över en miljon människor.

Eftersom det är nästan tre gånger fler män på IVA så kan man börja med hälften

500000 män mellan 60-70.

Sen kan man smalna av ännu mer o börja med de som har invandrarbakgrund
Citera
2020-12-30, 14:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom det är nästan tre gånger fler män på IVA så kan man börja med hälften

500000 män mellan 60-70.

Sen kan man smalna av ännu mer o börja med de som har invandrarbakgrund
Nej, för då stiger dödligheten bland kvinnorna i samma grupp.
Gruppen skall vaccineras samtidigt vad gäller könen.
Citera
2020-12-30, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 243
Nya fall: 8853

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Eftersom det är svårt att jämföra rapportsiffror från föregående veckorna skippar jag det tills vidare.
Citera
2020-12-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Inte helt oväntat verkar det som om Ryssland mörkat sina höga dödstal. Mer är tre gånger så många tros ha dött jämfört med statens officiella hittepåsiffror. Skrämmande.

https://www.svd.se/manga-fler-ryska-dodsfall-i-covid-19-an-rapporterat
Om man ska vara lite diplomatisk. Man får ju ge ryssarna att det inte direkt varit någon hemlighet, och att det är myndigheterna som går ut med information.

Lite skillnad från Kina, som antagligen aldrig skulle offentliggöra tillförlitliga siffror för överdödlighet.
Citera
2020-12-30, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Kan det vara så att det snarare handlar om immigrationsgrupper (MENA-gissningsvis) i Beligen, snarare än "belgare" när det gäller genetisk risk? Det kan ju delvis förklara även Sveriges siffror, vi ligger väl på en ännu högre andel MENA-immigranter 1:a, 2:a och 3:e generation?

Men länder som Polen och Tjeckien som raketat på senaste tiden kan å andra sidan inte förklaras med MENA-immigration, svårt att veta riktigt.
Det kanske är så enkelt som grundkondis. Etniska svenskar har generellt sett bättre grundkondis än invandrade om vi snackar medelålders män (hur många gånger har du sett en man av MENA ursprung jogga?). I Polen är man också väldigt glad för att ta bilen till affären även om det är lika långt att gå till affären som för att hämta bilen.
Citera
2020-12-30, 14:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Blir bara värre och värre i Tyskland trots munblöja, lockdowns å fan å hans moster.. mitt i allt rapporterar inte CNN längre om hur duttiga zö Germans är

Kanske struntar tyskarna i att hålla avstånd och träffar varandra utanför jobbet. Kanske har de inte ens munskydd på sig när de träffas privat. Jag är dock säker på att utan munskydd och andra försiktighetsåtgärder skulle Tyskland ha haft många fler smittade och döda än vad det har idag.
Citera
2020-12-30, 14:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kanske struntar tyskarna i att hålla avstånd och träffar varandra utanför jobbet. kanske har de inte ens munskydd på sig när de träffas privat. Jag är dock säker på att utan munskydd och andra försiktighetsåtgärder skulle Tyskland ha många fler smittade och döda än vad det har idag.
Eller, så hjälper inte munskydd helt enkelt.

Jag har sagt det tidigare, tyskarna tar av sig munskyddet så snart de lämnar butiken. De använder även munskyddet som en anledning till att inte hålla avstånd.

Jag vet detta då jag har varit i Tyskland under året.
Citera
2020-12-30, 14:06
Medlem
Svårtolkade siffror idag. Och nu är det dags för röda dagar igen.
Citera
2020-12-30, 14:06
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 243
Nya fall: 8853

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Eftersom det är svårt att jämföra rapportsiffror från föregående veckorna skippar jag det tills vidare.

Och då ingår inte Skånes jätteeftersläpning ...som nu släpar ännu mer... oj.
Citera
2020-12-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Blir bara värre och värre i Tyskland trots munblöja, lockdowns å fan å hans moster.. mitt i allt rapporterar inte CNN längre om hur duttiga zö Germans är

Uttrycket "munblöja" är tämligen adekvat eftersom huvudpoängen med munskydd är att hindra dina egna smittämnen att nå omgivningen precis som att blöjor på bäbisar hindrar kroppsprodukter att hamna lite här och var kring bebisen.

Om du i blöjanalogin är rumsren vad dina utdunstningar från munnen anbelangar så kan du helt klart gå utan munblöja, vilket jag gissar att du gör, men hur lyckas du hålla andan så länge i trängsel?
Citera
2020-12-30, 14:07
Medlem
severustheemperors avatar
Intressant. +208 och då har halva landet ej rapporterat några avlidna. https://c19.se/
Citera
2020-12-30, 14:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så kontentan är att du vet inte vad du försvarar men du försvarar det ändå.
Bra indoktrinering på denne.
Och sen drar du OT kortet för att slippa diskutera.

Nej, det är inte kontentan, jag lämnar bara dörren öppen för att jag kan ha fel (vilket vi alla kan ha oavsett ämne). Jag förklarade för dig vad jag tyckte. Om du inte gillar det så får du såklart ha en avvikande åsikt. Tycker personligen konspirationsteorierna om pandemilagen (och även vaccinet) är något tjatiga men diskuterar gärna i en annan tråd som sagt förslagsvis här:

(FB) ”Tillfällig” Pandemilag för Covid-19!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in