2020-12-09, 10:56
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den här 126 Cab är ju en pärla! Rolig sommarbil.

Är det ett ombygge, eller höll man igång produktionen så länge? 1995 står det.

https://www.otomoto.pl/oferta/fiat-126-uwaga-stan-jak-nowy-fiat-126-bosmal-fabryczny-lakier-odlicz-od-podatku-ID6Dfbv5.html#992ddf a677

Jag visste inte att det fanns cabrio... men tydligen är det original och det bara tillverkades 500 sådana och 80 finns kvar i Polen,
vill man ha billigare så kan man själv göra en cabrio genom att kapa taket och sätta in en störtbåge.

126p producerades fram till år 2000
Citera
2020-12-09, 15:52
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Visst ! Men kanske mest på landet, dessa bilar rullar fortfarande på Kuba, i Brasilien.
I varma länder håller de sig längre.

https://www.otomoto.pl/osobowe/fiat/126/

https://www.otomoto.pl/osobowe/fiat/125p/

Bottenplattan på Fiat 125p ( licensbygge ) var grunden till den ganska snygga FSO Polonez
Även producerad i Thailand, Egypten och Kina.
Citera
2020-12-10, 08:57
Medlem
rex144s avatar
Idag släpps Cyber Punk ett efterlängtat tv-spel , hela världen håller andan, det är det mest avancerade tv-spelet i världshistorien och vem har skapat det?
Polacker... som utmärker sig med en fantasi och okonventionellt tänkande.
Det polska bolaget hade tidigare en succé med Witcher.

PS

De polska tv-spel företagen som finns på börsen är lika många som i Japan som är världsledande.
Citera
2020-12-10, 17:10
Medlem
Citat:

Man kan i alla fall inte påstå att du missar en chans att ösa beröm över ditt folk.

Det här bolaget är intressant och har gått som en raket på börsen. Det som känns mest kul är att det troligtvis inte finns en enda rabiat PiS Kaczystan supporter alls i det här bolaget.
Citera
2020-12-18, 16:41
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Idag släpps Cyber Punk ett efterlängtat tv-spel , hela världen håller andan, det är det mest avancerade tv-spelet i världshistorien och vem har skapat det?

PS

De polska tv-spel företagen som finns på börsen är lika många som i Japan som är världsledande.

Den kommentaren åldrades inte särskilt väl.
Spelet visade sig vara så dåligt att det i många fall är ospelbart och Sony slutar idag sälja det till Playstation på obestämd tid och alla som köpt det får pengarna tillbaka.
Aldrig ens hört om ett liknande fiasko när det gäller en spellansering.
Citera
2020-12-23, 19:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Den kommentaren åldrades inte särskilt väl.
Spelet visade sig vara så dåligt att det i många fall är ospelbart och Sony slutar idag sälja det till Playstation på obestämd tid och alla som köpt det får pengarna tillbaka.
Aldrig ens hört om ett liknande fiasko när det gäller en spellansering.
Finns en artikel om det här: https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/22/fran-arets-mest-efterlangtade-spel-till-totalfars-darfor-pratar-alla-om-cyberpunk

Ser ut som man "tvingat" ut spelet innan Jul. Men insett redan för flera månader sedan att det inte skulle gå så bra.

Sedan verkar ju företaget inte speciellt bra på kundrelationer. Lite som token Jobs som menade att kunderna skulle lösa den skräpiga iPhones taskiga radioprestanda genom att hålla i den på ett speciellt sätt.
Här säger man åt folk att inte plocka på sig så mycket saker (i spelet) eftersom sparfilerna då havererar. Det rätta är att i stället komma ut med en rättning ögonaböj. Hade dom istället gjort det, så hade dom nog klarat sig bättre.
Vissa saker får bara inte falera. Och sparfiler är en sådan sak.

Men detta är nog just bristande erfarenhet/duglighet som kommer av att dom är "nybörjare". Det blir bättre med tiden. Till slut har dom några gamla gråskallar som håller ordning. Och stoppar svammelmakarna från de största tokigheterna.

Det största smällen lär bli deras nästa spel i samma kategori. Då kommer köparna vara väldigt restriktiva.
Citera
2020-12-25, 14:45
Medlem
Goda nyheter om de vita zigenarna på slutet.

Ett återkallat spel som om polacker kan något med teknik.

Lastbilschaufför gripen i Tyskland för brott alltså inget nytt under solen.

Ny bögklubb i Mielno och därmed hela 3 st till antalet på samma gata(!) polacker är kristna som hobby. Om 10 år tynar Dudas väljarbas och den nya generationen vill ha mera homosexualitet. Polen lär blir europas nya homo-mecka.

Finns många fler trevliga nyheter för den som vill bara hojta!

En desto tristare nyhet är att polen fått fram en "världens bästa fotbollsspelare" för i år fick gnugga ögonen en extra gång för att se att jag inte läste "världens bästa bärplockare" men så var det och han hette lewandoski.

polska levererar minsann...
Citera
2020-12-25, 14:55
Medlem
Något jag också tänkt på är varför många om inte alla av de vita zigenarna som helt onödig arbetskraft får bo gratis men thailändare eller andra inte får det? Varför en sån förmån för parasiterna?
Citera
2020-12-27, 12:02
Medlem
rex144s avatar
Cyberpunk fungerar utmärkt på playstation 5, det är det mest avancerade tv-spelet nånsin, tusentals programmerare ar jobbat med det,
även nya bilar har barnsjukdomar , tex många nya Volvo brann upp, BMW hade problem med bromsar, rymdfärjor exploderar vid uppskjutning trots att man har kollat upp allt tusen gånger.

Polen har mycket skog, mest i EU räknat till befolkning, då räknar jag inte med Finland som har mest skog men å andra sidan liten befolkning - 5 miljoner på samma yta som Polen.

Polacker älskar svamp, de flesta polacker är svampplockare, på hösten ser man miljoner polacker på väg till skogen med korgar, lokaltåg är fullproppade med polacker som åker en station eller två för att plocka svamp, det fullständigt väller ut folk,

dessa svampar tillagas direkt i smaskiga soppor och grytor men det mesta torkas och även marineras.

PS

Jag är förvånad över den enorma mängd polacker på alla byggen i Sverige, på skoj brukar jag ropa till de som jobbar något på polska tex. "dobra robota" = bra jobbat och de svarar.
Senast redigerad av rex144 2020-12-27 kl. 12:07.
Citera
2020-12-27, 12:23
Medlem
Citat:
Cyberpunk fungerar utmärkt på playstation 5, det är det mest avancerade tv-spelet nånsin, tusentals programmerare ar jobbat med det,
även nya bilar har barnsjukdomar , tex många nya Volvo brann upp, BMW hade problem med bromsar, rymdfärjor exploderar vid uppskjutning trots att man har kollat upp allt tusen gånger.

Polen har mycket skog, mest i EU räknat till befolkning, då räknar jag inte med Finland som har mest skog men å andra sidan liten befolkning - 5 miljoner på samma yta som Polen.

Polacker älskar svamp, de flesta polacker är svampplockare, på hösten ser man miljoner polacker på väg till skogen med korgar, lokaltåg är fullproppade med polacker som åker en station eller två för att plocka svamp, det fullständigt väller ut folk,

dessa svampar tillagas direkt i smaskiga soppor och grytor men det mesta torkas och även marineras.

PS

Jag är förvånad över den enorma mängd polacker på alla byggen i Sverige, på skoj brukar jag ropa till de som jobbar något på polska tex. "dobra robota" = bra jobbat och de svarar.

Det säljs en hel del polska kantareller i södra Sverige.

Polen har en hel del urskog, man förvaltar väl EUs sista urskog. Jag skulle vilja resa dit någon gång och se de väldeliga ekarna resa sig mot skyn. Jag tror inte vi har ek i högrest skog kvar i Sverige, men eken kan bli 50 m hög, och sprider sin krona över andra träd. Kanske det står några få i slottsskogarna?

Och man sköter sina ekar och bokar i Polen. Det är ju lite arbetsintensivt med att skära av låga grenar så man får en kvistfri stam. I Sverige blir timlönen alltför låg och jag tror inte ens man hyr in Ukrainare för jobbet längre. När BRIO fortfarande gjorde träleksaker gick man på slutet över till polskt boktimmer. Svensk var för knastig.

Granen har börjat härska även i Skåne, det är lite tråkigt.

En hel del polska snickare har ju flyttat hit. Jag vet två polska familjer som har hus här i min by (ca 1500 inv) Överlag är det mycket polska hantverkare i det som är bristyrken i Sverige. Mose's billackering i Sätaröd anställer mängder med polacker. Det är stort jag tror han har 50 lackerare idag och levererar t ex till Königsegg. Nu saknas det slaktare och styckare..... då kan vi tro man rekryterar i Polen, det är ju ett djurhållande land.
Citera
2020-12-27, 12:29
Medlem
Citat:

PS

Ja Witcher 3 är ett kanonspel som kommer gå till världshistorien. Men känner faktiskt inte till fler kända polska spel. Den polska spelindustrin är väl mycket mindre än den svenska?
Citera
2020-12-30, 13:55
Medlem
Polens skog och natur ser inte annorlunda ut andras. Det är kontrasterna skog och bygd. När man väl varit i polska städer och byar som i många fall får en att tänka på ett u-land och i många andra fall så går tankarna till den tredje världen, ja då kan skogen framstå väldigt vacker.

polen kan idag eller om ens 50 år inte mäta sig med riktiga västländer. Den attityden som befolkningen måste ha finns inte där. polen är ett slitet östskitland! Bara att konstatera!

Man åker inte till polen för att studera som två tjejer hade gjort förra året för att sen återvända lika fort med motiveringen "näh det var inte vad vi hade förväntat oss." Till polen åker man antingen för sexnöjes skull med deras polska horor eller som många i Europa kallar dem för "europas thailändskor" eller för att dö!

Jag skulle vilja likna polen vid ett korthus. När det väl går åt skogen...

https://www.youtube.com/watch?v=8NUmsSRVP8s

...AND IT'S ALL OVER!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in