2020-12-24, 19:43
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Hur är det med vapenlicensers giltighet mellan olika länder. Säg att man har licens för .22 eller 9mm i Sverige. Får man då skjuta på bana i andra länder? Vilka i så fall. Får man ha pistolen hemma i vapenskåp såsom man får i Sverige, även om licensen inte är från det landet?

Om någon är ny och skall ta licenser, kan de ta dem i andra länder och använda dem i Sverige sedan?

De länderna jag är mest intresserad av är nog Norge, USA, Kanada.
Citera
2020-12-24, 20:12
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Hur är det med vapenlicensers giltighet mellan olika länder. Säg att man har licens för .22 eller 9mm i Sverige. Får man då skjuta på bana i andra länder? Vilka i så fall. Får man ha pistolen hemma i vapenskåp såsom man får i Sverige, även om licensen inte är från det landet?

Om någon är ny och skall ta licenser, kan de ta dem i andra länder och använda dem i Sverige sedan?

Vapenlicens gäller i det land det är utfärdat.

Är det inom EU/EES så kan man med ett europeiskt skjutvapenpass ansöka om att få ta vapnen för jakt och tävling tillfälligt in i tex Sverige. Då gäller samma förvaringeregler som för svenska licenser.
Citera
2020-12-25, 05:11
Medlem
distanss avatar
Citat:
Hejsan!

Permanent in- eller utförsel av vapen:

Citat:
Du som planerar att för privat bruk föra in skjutvapen permanent till Sverige, för till exempel jakt eller målskjutning, ska ansöka om tillstånd (licens) att inneha skjutvapen i Sverige.

Tror "permanent" är 3 månader eller mer.

Tullverket: Resa med skjutvapen för jakt eller tävling

Polisen: Europeiskt skjutvapenpass
Citera
2020-12-25, 06:02
Medlem
libbens avatar
Råkade se tråden i förbifarten. En tanke som slagit mig är att EU lagar ska trumfa lokala landslagar.

Jag har sett att vapenlagen försökt anpassas till EUs nya direktiv sedan år tillbaka. Finns det någon som försökt driva en licensfråga eller liknande mot Sverige och hävda EU lag? Tragiskt hur Sverige kan vara så bakåtsträvande för befolkningen som sköter sig. Kan inte ens äga deaktiverade militära vapen för de är för rädda för konsekvensen. Samtidigt skiter yrkeskriminella i sådant och kör sitt race. Hur många här hade inte med handen på hjärtat velat äga valfritt favoritvapen i deaktiverad form ifall man bara kunde söka licens för den. För att inte prata om att äga ett samlingsvapen helautomat som man gud förbjude någonsin skulle vilja skjuta med på bana få ansöka om särskilt tillstånd per tillfälle.

Jag förstår nyttan med att inte fler vapen sprids i samhället. Men laglydiga människor skulle aldrig utgöra ett problem för dessa typer av vapen.
Citera
2020-12-25, 09:42
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Råkade se tråden i förbifarten. En tanke som slagit mig är att EU lagar ska trumfa lokala landslagar.

Jag har sett att vapenlagen försökt anpassas till EUs nya direktiv sedan år tillbaka. Finns det någon som försökt driva en licensfråga eller liknande mot Sverige och hävda EU lag? Tragiskt hur Sverige kan vara så bakåtsträvande för befolkningen som sköter sig. Kan inte ens äga deaktiverade militära vapen för de är för rädda för konsekvensen. Samtidigt skiter yrkeskriminella i sådant och kör sitt race. Hur många här hade inte med handen på hjärtat velat äga valfritt favoritvapen i deaktiverad form ifall man bara kunde söka licens för den. För att inte prata om att äga ett samlingsvapen helautomat som man gud förbjude någonsin skulle vilja skjuta med på bana få ansöka om särskilt tillstånd per tillfälle.

Jag förstår nyttan med att inte fler vapen sprids i samhället. Men laglydiga människor skulle aldrig utgöra ett problem för dessa typer av vapen.
Rätta mig om jag har fel nu men svensk vapenlag är väl mer tillåtande än EU som ju verkar vilja förbjuda halvautomater och löstagbara magasin?
Citera
2020-12-25, 10:30
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsPeterForsman
Rätta mig om jag har fel nu men svensk vapenlag är väl mer tillåtande än EU som ju verkar vilja förbjuda halvautomater och löstagbara magasin?

Förslaget på implementering som kommit (och avvisats av riksdagen) har varit mer långtgående än vad direktivet kräver.

Nuvarande lag är såklart mildare, men direktivet är inte implementerat ännu. Så vi har ännu inte facit.
Citera
2020-12-28, 14:42
Medlem
WhaleMales avatar
Ok, många fina svar. Men såhär då. Pelle tar licens för 9mm i Norge när han bor där två år.
Måste han ta om licensen när han flyttar till Sverige igen?

Jag är alldeles för dum för era juridiska förklaringar.
Citera
2020-12-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ok, många fina svar. Men såhär då. Pelle tar licens för 9mm i Norge när han bor där två år.
Måste han ta om licensen när han flyttar till Sverige igen?

Ja
Citera
2020-12-30, 12:49
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thor-swe
Ja

Fuck, måste han...?
Man har ingen nytta av att ta licensen i Norge?
Citera
2020-12-30, 23:20
Medlem
distanss avatar
Citat:

Det var ju inte direkt juridisk rappakalja jag citerade och länkade till!

Citat:
Du som planerar att för privat bruk föra in skjutvapen permanent till Sverige, för till exempel jakt eller målskjutning, ska ansöka om tillstånd (licens) att inneha skjutvapen i Sverige.

Citat:
Fuck, måste han...?
Man har ingen nytta av att ta licensen i Norge?

Det behöver kanske inte vara helt bortkastat.. Ett tänkbart scenario helt baserat på gissningar :

Att få licens i Norge är snarlika dom i Sverige; Man ska vara medlem i en klubb (min 6 månader), träna aktivt och delta i tävlingar osv. Men låt oss anta att du är av "god vandel" och får en licens när du bor i Norge.

Innan du flyttar till Sverige ringer du en PSK och säger "Hej, jag har redan licens i Norge och vill börja skjuta hos er", sen ringer du Polisen och säger "Jag har licens i Norge, ska flytta hit, börja träna med [Bla bla] PSK och vill föra in mitt vapen i landet". Skickar du bara in alla papper som PSK/Polis begär borde det väl inte vara några problem?

Norska polisen om vapeninnehav:
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/
Citera
2020-12-31, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Det var ju inte direkt juridisk rappakalja jag citerade och länkade till!

Det behöver kanske inte vara helt bortkastat.. Ett tänkbart scenario helt baserat på gissningar :

Att få licens i Norge är snarlika dom i Sverige; Man ska vara medlem i en klubb (min 6 månader), träna aktivt och delta i tävlingar osv. Men låt oss anta att du är av "god vandel" och får en licens när du bor i Norge.

Innan du flyttar till Sverige ringer du en PSK och säger "Hej, jag har redan licens i Norge och vill börja skjuta hos er", sen ringer du Polisen och säger "Jag har licens i Norge, ska flytta hit, börja träna med [Bla bla] PSK och vill föra in mitt vapen i landet". Skickar du bara in alla papper som PSK/Polis begär borde det väl inte vara några problem?

Norska polisen om vapeninnehav:
https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/

Reglerna säger att klubben ska intyga minst 6 månaders medlemskap och att klubben ska ingå i en sammanslutning som är godkänd för att lämna sådana intyg. Tror du verkligen att en svensk klubb intygar 6 mån medlemskap innan 6 månader har gått?
Citera
2020-12-31, 01:40
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thor-swe
Reglerna säger att klubben ska intyga minst 6 månaders medlemskap och att klubben ska ingå i en sammanslutning som är godkänd för att lämna sådana intyg. Tror du verkligen att en svensk klubb intygar 6 mån medlemskap innan 6 månader har gått?

Nu missförstod du mig, eller så förklarade jag mig dåligt!

Vad jag menar är att eftersom dom Norska reglerna är så pass lika dom svenska, behöver man kanske inte uppvisa sin skjutskicklighet ytterligare en gång. Man vill helt enkelt fortsätta med sin hobby även i Sverige. Att först bli medlem i en PSK är mest för att visa polisen att man är seriös och faktiskt har någonstans att skjuta med sin pistol när man väl kommer hit, inte för att få ett föreningsintyg eftersom man använder sig av sitt norska. Förhoppningsvis!

Var det bättre förklarat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in