2020-12-30, 12:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dels pekar allting på att vaccinet biter på mutationerna, dels så är viruset vi har just nu i Sverige det "gamla" vanliga det vill säga. Fram tills att vi får spridning på det nya muterade så kommer vaccinet vara napassat eftersom som du själv säger tar det 3 månader att få in det nya.

Sanna mina ord -januari ut!

Jag väljer att tro på det, för detta börjar bli så otroligt tjatigt med denna covid19. Speciellt som vi har så dålig styrning av smittskyddsarbetet. Jag hoppas och väljer att tro att vaccinerna hjälper de äldre sköra. Förresten så sover jag bättre nu när jag vet att de vaccineras, förut har jag mått så dåligt över hur de blivit behandlade.

Nu är det ju barnen unga vuxna kvar, som riskerar långtidscovid vilket ökar med stor samhällsspridning. Jag önskar vi hade resultatet på hur många som smittats i jul nyårs helgen och i liftarna i fjällen redan nu så vi kunde ditt resultat på papper.

God fortsättning.
Citera
2020-12-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Man kan ju lika väl vända på det och säga åt dig att ta fram motsvarande siffror för äldreboenden.

Allt tyder på att du cherrypickar för att få fram din poäng precis som alla andra. Rapporten du tidigare länkade var inte särskilt övertygande som argument för låg smittorisk på skolor när man väl läste deras huvudsakliga slutsatser, rapporten med antal utbrott i olika verksamheter som en annan användare länkade visade också med all önskvärd tydlighet att smitta sprids även på skolor men ojoj, då blev det plötsligt viktigt att plocka fram andra sätt att bedöma datat innan det skulle vara giltigt. Tyckte du. Cherrypicking och undanmanöver.

Jag är inte epidemiolog och troligen inte du heller men att smitta kan spridas på skolor verkar rätt klart så om du inte vill övertyga mig om att denna slutsats är helt felaktig så kanske vi är klara nu?

Att smitta kan spridas på skolor har jag inga problem med. Däremot behöver det redas ut om det är barnen som smittar och i så fall i hur stor grad det är.
Citera
2020-12-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Fast är det inte så att vaccinet i första hand inte hindrar spridning av smitta utan lindrar symtomen? Så om vi vaccinerar personal på äldrehemmen först så kommer de ändå kunna smitta de äldre? Är väl därför man börjar med de äldre sedan personal?

Man kan nog anta att vaccinet även kommer hindra spridning. Får vi ett bortfall av sjukvårdspersonal så är det knappast någon fördel för de som är sjuka och inlagda.
Citera
2020-12-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Länka gärna till en källa. Sist jag kollade var det 20 gånger fler som hade dött i Sverige än i Finland. Korrigerat till folkmängd cirka 10 gånger fler i Sverige.
Borde man inte korrigera till folkmängd menar du? Källa kan du leta efter själv men det är ca 100 döda per miljon i Finland och drygt 800 döda per miljon i Sverige. Men om du anser att det är 10ggr fler så är det en något ärligare och bara lite spetsad inställning än de 20, som kunde bli 50 som du initialt drog till med. Tänk på att många inte kontrollerar lögnerna som skrivs i forumet utan många går faktiskt på dem.
Citera
2020-12-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Den norska folkhälsomyndigheten meddelade under en presskonferens på onsdagen att man kommer att prioritera om i vaccinordningen och flytta fram sjukvårdspersonalen.
Från och med vecka 2 kommer sjukvårdspersonal att prioriteras.
– Det är vettigt att redan nu förbereda vaccinationerna av de högst prioriterade hälsopersonalgrupperna tillsammans med de äldsta, säger FHI-chefen Camilla Stoltenberg på pressträffen, enligt VG."

Smart av Norge. Vad gör Sverige?

Findes der ikke en side hvor man kan se hvilke aldersgrupper der bliver vaccineret?
Danmark tager udsatte og personale først og der er en fin oversigt.

https://files.ssi.dk/covid19/vaccinationstilslutning/vaccinationstilslutning-29122020-4jul
Citera
2020-12-30, 12:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Borde man inte korrigera till folkmängd menar du? Källa kan du leta efter själv men det är ca 100 döda per miljon i Finland och drygt 800 döda per miljon i Sverige. Men om du anser att det är 10ggr fler så är det en något ärligare och bara lite spetsad inställning än de 20, som kunde bli 50 som du initialt drog till med. Tänk på att många inte kontrollerar lögnerna som skrivs i forumet utan många går faktiskt på dem.

Fast det är ju de facto 20 gånger fler i Finland som har dött jämfört med Sverige, så det är ju ingen lögn. Blev ju stort rabalder i Svensk media över den fruktansvärda smittspridningen och antalet döda i USA. I faktiska antal alldeles sant. Korrigerat till folkmängd däremot - ungefär som i Sverige.
Citera
2020-12-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ytterliggare en syndare.....

"Uppgifter: MSB-chefen flög till Kanarieöarna före jul
Dan Eliasson, generaldirektör för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), flög till Kanarieöarna fem dagar före jul, enligt uppgifter till Expressen.

Regeringen och Folkhälsomyndigheten gick tidigare under december ut med råd om att bara genomföra nödvändiga resor."

Eliasson kan ta sitt pick o pack och dra åt skogen. Han är personifierar låg kompetens och senfärdighet som Sverige haft alldeles för mycket av under denna kris.
Dessutom följer han inte myndigheternas egna rekommendationer.
Att det är en säkerhetsrisk att tala om var han befinner sig håller jag inte med om. Det är en säkerhetsrisk att låta honom bestämma över Sveriges beredskap vid kriser.
Citera
2020-12-30, 12:30
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåne fortsätter öka. Dagens siffror

Nya konstaterade covid-19-fall: 1844
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 66632
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 56
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 522
Är väl inte så konstigt att smittan fortsätter spridas i Skåne.

Citat:
Strax före lunchtid på tisdagen var uppskattningsvis ett hundratal personer på plats för att följa en begravning på Östra kyrkogårdens muslimska avdelning. Polisen tillkallades.
Citat:
kyrkogårdsförvaltningen i Malmö har fått problem med att deltagare vid muslimska begravningar inte respekterar den gräns som har satts upp.
https://www.expressen.se/kvallsposten/polis-ingrep-mot-trangsel-vid-muslimsk-begravning/

Tegnell har ju tidigare gått ut med att just begravningar är ju en drivande smittkälla.

Skåne ligger på ett snitt på 1200 smittade senaste dagarna. Provsvaren från Tyskland verkar komma i klumpar, så de där 1200 i snitt har det legat på de senaste veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fast det är ju de facto 20 gånger fler i Finland som har dött jämfört med Sverige, så det är ju ingen lögn. Blev ju stort rabalder i Svensk media över den fruktansvärda smittspridningen och antalet döda i USA. I faktiska antal alldeles sant. Korrigerat till folkmängd däremot - ungefär som i Sverige.
Okej, visst vi slutar jämföra per miljon om det passar agendan bättre. Känns lite märkligt och ovetenskapligt dock. Men då får vi väl köra på 15,5 ggr fler vilket är mer korrekta siffror.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Snarare drygt 900 döda per mijon i Sverige. Finland liksom alla andra länder har fortsatt att rapportera dödsfall under julen, Sverige har rapporterat några ströfall de senaste två veckorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att smitta kan spridas på skolor har jag inga problem med. Däremot behöver det redas ut om det är barnen som smittar och i så fall i hur stor grad det är.

Rätt mycket som behöver "redas ut" men till dess vi fått ner smittspridningen får man göra insatser där smittan sprids utan att veta allt med 100% säkerhet (eller snarare 95% konfidens).

Ett av FHM:s mest löjeväckande och felaktiga sätt att resonera har just varit att avfärda såväl möjliga smittspridningsvägar liksom möjliga skydd genom att hänvisa till avsaknad av säker kunskap. Riskprevention under pågående katastrof handlar inte om att vänta och se tills man vet allt om orsaker och samband.
Citera
2020-12-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det finns väl snart ingen som är rädd för detta förkylningsvirus längre.
Nu när många kommit på att ta sina a c och d vitamin, vad ska vi ha vaccinet till?

Vaccinet är bara dyrt och onödigt för normala människor.

Vaccinet kommer vara gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in