2020-12-29, 21:09
Medlem
Krislägesavtal aktiverat i Skåne nu.
Citera
2020-12-29, 21:09
Medlem
raskenss avatar
Pfizer bjussar på den 6:e dosen. Jag antar dom lägger i extra för att inte bli beskyllda för att vara snåla.

https://www.dn.se/sverige/svenska-regioner-tog-ut-extra-dos-ur-pfizers-vaccin/

En israel fick av misstag hela flaskan som dos,
https://www.jpost.com/israel-news/medical-professional-received-5-6-doses-of-covid-vaccine-in-one-shot-652871
Citera
2020-12-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Nej, han sade bara att kunskapsunderlaget har förändrats sedan i våras innan han ändå hänvisade till den danska studien som den mest omfattande på området, trots att den enbart avhandlade det reflexiva verbet skydda. Skulle nog säga att dagens presskonferens var en av de trixigaste hittills med Anders Tegnell. Orkar inte klistra in några ordagranna citat just nu, men titta själva om den finns tillgänglig på SVT Play, och kom ihåg att ni kommer bli bortdribblade om ni bara lyssnar hans svar en gång.

FHM rekommenderar (bör använda) munskydd. Att det beror på "ändrat kunskapsläge" är helt irrelevant, det är ju mest en way out för att slippa skämmas och en annan diskussion. De rekommenderar munskydd i sjukvården och då är det naturligtvis giltigt på båda sidor om en sjukhusdörr. Även om de av prestigeskäl väntar litet till med det.
Citera
2020-12-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Va ska han göra då, sitta inlåst i ett rum dagarna i ända? Han är människa och rör sig ute som oss andra.

Ute som i utomhus i så fall.
Inte i något dj*vla köpcentrum.
Citera
2020-12-29, 21:15
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blärk
De två jag känner har varit sjukskrivna sedan i april/maj. Båda ambitiösa med högpresterande, högavlönade jobb och ingen av dem har eller har haft någon som helst önskan om att ligga på något sofflock och gå på sjukpenning. Nu har de dock inget val då de helt enkelt inte fungerar pga EXTREM trötthet och olika kognitiva svårigheter. Påminner om kroniskt trötthetssyndrom som man också tror kommer från infektioner. Finns ingen hjälp att få mer än att försöka lindra symptomen.

Mardröm rent ut sagt.

Jag har också drabbats på detta sättet, är hyfsat välavlönad ingenjör utan tidigare sjukdomshistoria och presterar bra på arbetet. Efter min sjukdom i september fick jag svårt att hålla upp tempot samt isolerade mig och fick efter ett tag ångestsymptom och depresion som jag hänvisar till (inte corona) det har gått bra och jag går nu på KBT och är sjukskriven utan gnäll. Misstänker att många hamnat i samma läge och att mörkertalet för efterföljder av corona-sjuka är hög då man inte alltid själv förstår varför man inte klarar av enkla uppgifter eller tankar.
Citera
2020-12-29, 21:15
Medlem
57Emmas avatar
Nu har i Swedavia information på sin websida att alla plan från UK är inställda t o m 31 januari med några undantag!!!
Är det någon som vet vilka undantag det kan vara?
Citera
2020-12-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Sverige har 4 ggr fler döda/capita än Danmark så jo, definitivt något att ta efter. Vad gäller deras "polisstat" så är det väl mest gängkriminiella som får finkan i 20 år som tycker det är dåligt. De har ju ett rättssamhälle som fungerar till skillnad från vårt. Så jag förmodar att du är gängkriminell. Eller bara korkad.

Nä, det finns absolut ingenting alls i den danska hanteringen av Covid att ta efter. Sätter dem i samma fack som U.K. De slaktar sin egen ekonomi genom totalt värdelösa lockdowns och har misslyckats kapitalt att få kontroll på smittan under hösten. Det danskarna gör bra är att testa människor.
Angående att vi har mjäkiga straffskalor för gängkriminella så håller jag med, det har dock absolut noll att göra med den danska hanteringen av Covid.
Citera
2020-12-29, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var 4 stycken som fick det under fas3 studierna. I värsta fallet gick det över på 1,5 månad, så övergående men säkert skitläskigt för den som råkar ut för det. Sen är det även förekommande utan vaccin, så det är inte säkert att det berodde på vaccinet.

Sedan måste man alltid väga biverkningar från vaccin mot den möjliga "biverkningen" av att få sjukdomen. I de flesta fall är vaccinet att föredra eftersom biverkningen av vaccin både är mildare och mindre sannolik. Speciellt om "biverkningen" av sjukdom är döden, en synnerligen allvarlig biverkning.

Men den typen av sifferkännedom saknar antivaxxers. Så de dör hellre.
Men visst, gällande covid19 om man inte är i riskgrupp kan det vara smart att avvakta lite. Ju äldre man är desto mindre smart blir det tills det blir motsatsen, korkat runt, 70 års ålder ungefär - sannolikt lägre.
Citera
2020-12-29, 21:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Krislägesavtal aktiverat i Skåne nu.

Bra!

Men folk fattar inte anledningen till det.
Dom åker till sälen eller shoppar ändå..

Blir så in i helvete upprörd!
Citera
2020-12-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ute som i utomhus i så fall.
Inte i något dj*vla köpcentrum.
Uraffärer är oftast i en lokal.
Han kanske skulle köpt ett solur på nån utomhusmarknad?
Det är väl inte förbjudet att handla om det inte är trängsel?
Eller har du nån annan referens?
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Nu får någon vettig upplysa mig! Jag får inte ihop överdödligheten riktigt.. det talas om 2000 - 6000 i överdödlighet. Men varför räknas det inte till förhållande i folkmängd och I %?

Tex 2012 var vi 9.483 miljoner och 2020 10 352 390 i Sverige. Jag förstår inte varför man tar ett snitt från tex 2010 - 2019? Blir inte det rätt missvisande?
Nej, det blir missvisande om man räknar i förhållande till folkmängd då antalet döda inte följer samma kurva som befolkningsökningen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Faktaresistent?
2020 har rejäl överdödlighet.

Lögn. Du tar i med "rejäl".

5000 fler va? På årsbasis jämfört med 2015-19. Cirka 90,000 döda per år i snitt (jag kan alltid ha lite fel, exakta siffror tar ni andra själva inte fram).

Befolkningen har vuxit. Inga konstigheter.

Ändå, underdödlighet i somras.

Men ta ni era sprutor. Låt inte mig störa.
Senast redigerad av Mertillen 2020-12-29 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in