2020-12-29, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De skyddar mot sjukdom ja. Vad jag vet så är det bara Astra Zeneca som gjort pcr veckovis på alla för att få data på om vaccinet även skyddar mot smitta.

AZ minskade risken för asymptomatiska med 27 procent.
Ja men givet hur vaccin fungerar tillsammans med immunförsvaret så skyddar det ju mot smitta.
Citera
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Det är ingen direkt chock, det händer med många virus. Lugna dig Dostoj, dina inlägg är oroväckande. Ta en toy.

Är det inte så oroväckande menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Det är från ett WHO möte igår, det är lite oklart vad han menar, men han säger inte att vacciner inte kommer lösa något.

https://www.rev.com/blog/transcripts/world-health-organization-who-coronavirus-press-briefing-transcript-december-28/amp

Även Tegnell har sagt att C19 är här för att stanna. Vaccinerna kanske kan hjälpa till men det kommer troligen inte att lösa problemet. Det beror dels på mutationerna och dels på att immuniteteten inte är så långlivad. Om vi skall lära oss att leva med smittan så kommer samhället att bli rätt annorlunda. Vi kommer aldrig att komma tillbaka till det som vi hade. Sjukvården kommer att ta en större del av resurserna och vissa branscher kommer aldrig att återhämta sig. Man kommer att leva mer isolerat med mindre sociala kontakter. Befolkningen kommer att minska. Inte bara för att många dör i sjukdomen, men troligtvis kommer det att födas färre barn.
Citera
2020-12-29, 22:46
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Att för många många dött i Sverige står klart men man får anpassa sin bedömning efter den strategi nationerna valde. Vi valde ett öppet samhälle under våren för att på så sätt kunna lägga oss på en hög smittspridning. Vi ville generera immunitet. Folk som förnekar detta har glömt bort snacket i Mars. Likväl, det visade sig att viruset inte spreds tillräckligt snabbt för att det ska vara en relevant strategi. I vår kan dock denna immunitet hjälpa oss. Danmarks strategi liknade istället den som applicerades i Norge och Finland, den stora skillnaden är att Danmark inte lyckats hålla nere smittspridningen på samma sätt som dessa nationer. Frågan är varför?

Kommer mycket väl ihåg snacket om flockimmunitet från i våras som blev en flopp. Sedan skulle de äldre och sköra skyddas, det vet vi hur det gick också. Dessutom skulle vissa restriktioner införas så att sjukvården skulle hinna med, inte ens det lyckades, istället avlivades våra äldre med morfin. Sverige val av strategi har varit en total katastrof som inte skall glömmas
Flockimmunitet kommer vi att uppnå till vår/sommar men inte genom att låta smittan löpa utan genom det korrekta sättet vaccinering
Citera
2020-12-29, 22:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men givet hur vaccin fungerar tillsammans med immunförsvaret så skyddar det ju mot smitta.

Ja men end-point för trials är sjukdom med symptom.
Så för Pfizer/Moderna vet vi inte hur bra skydd mot smittan de ger bara att färre får symptom.

Skyddet mot smitta är väsentligt sämre än mot sjukdom enl AZ fas 3. Därför bör även vaccinerade följa restriktionerna för att minska smittspridningen tex.
Citera
2020-12-29, 22:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
"reproduce a flu result on covid buffer solution"
5.18min https://www.youtube.com/watch?v=NHqSVmQQdh0

Är testresultaten ett skämt? Det han säger stöds av vad vi såg i Wuhan.
Vi har inte ens 1/20 del så många döda/dag mot Wuhan.

Vad hände med influensan? Människor har ej vaccinerats mot den i år!
Det borde leda till massdöd i influensa.

Om någon kan få i hop matematiken och logiken så vore jag tacksam
för en förklaring?!

Man kan ej äta kaka och ha kaka kvar. Det media säger kan omöjligt stämma.

Så man låter en icke namngiven helt anonym person helt sonika få slänga ur sig vad som helst och tar det för en sanning? Massor av människor har vaccinerat sig med årets influensavaccin, mina äldre anhöriga bland annat.

Influensan har fått stryka på foten då vi följer rekommendationerna som biter på influensan. Tyvärr är rekommendationen att tvätta händerna inte så bra för sars-cov2 som är en aerosolsmitta.
Citera
2020-12-29, 22:51
Bannlyst
https://www.expressen.se/nyheter/whos-dystra-prognos-covid-19-kommer-stanna/
Citera
2020-12-29, 22:54
Medlem
Citat:

för en förklaring?!

När det var som värst i Wuhan så dog rätt många. Men det gick ju väldigt fort över. Jag tror kinesernas hantering av sjukdomen var väldigt annorlunda mot vår. Deras fokus låg till 100% på att stoppa smittan, inte att bota sjuka patienter. Deras triage var nog rätt omfattande. Bara unga med goda överlevnadschanser fick vård, resten lät man dö. De spärrade bokstavligen in smittade personer, antingen på sjukhus eller i hemmen.
Citera
2020-12-29, 22:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

för en förklaring?!

Att influensan inte sprids i år beror på åtgärder mot covid19. Influensan är mindre smittsam så distansering gör att den är minimal i år.

Tro inte på allt skit som konspirationsteoretikerna hittar på.
Citera
2020-12-29, 22:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
TT ställde en bra fråga som Tegnell svamlade bort. Det är uppenbart att hans tandlösa "åtgärder" inte har någon effekt.

"Österrike har vänt upp igen"

Anders Tegnell ljuger skamlöst för svenska folket.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~AUT&region=World&casesMetri c=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing= 7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=de sc

19:30 in i sändningen
https://www.svtplay.se/video/29459600/nyheter-direkt/senaste-nytt-om-coronapandemin-3

Dessa vinklingar och rena lögner har pågått sedan i våras. Strategin har visserligen varit kass, men det som stört mig mest är just alla dessa lögner o vinklingar. Total intellektuell ohederlighet.

Nästan lika störd har jag varit över att, "alla" inklusive journalistkåren köper lögnerna rakt av.

Och nu påståenden om Österrikes misslyckade restriktioner, som är en ren lögn. Men "ingen" ifrågasätter och ställer han mot väggen.
Citera
2020-12-29, 22:58
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så man låter en icke namngiven helt anonym person helt sonika få slänga ur sig vad som helst och tar det för en sanning? Massor av människor har vaccinerat sig med årets influensavaccin, mina äldre anhöriga bland annat.

Influensan har fått stryka på foten då vi följer rekommendationerna som biter på influensan. Tyvärr är rekommendationen att tvätta händerna inte så bra för sars-cov2 som är en aerosolsmitta.

Har tyvärr ej kvar länk till harward-artikeln som var i tråden för ca 14d sedan.
De gav 10 punkter till varför pcr testerna ej fungerade.

En google-sökning på "covid pcr test not reliable" ger tusentals resultat.
https://www.google.com/search?biw=1680&bih=907&ei=_6LrX8GlAaiprgTpj6qQAg& q=covid+pcr+test+not+reliable&oq=covid+pcr+test+no t+reliable&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIGCAAQFhAeOggIABCx AxCDAToLCAAQsQMQxwEQowI6BQgAELEDOggILhCxAxCDAToCCA A6CAgAELEDE MkDOggIABCSAxCLAzoICAAQsQMQiwM6BQgAEIsDOgsIABCxAxC DARCLAzoFCAAQyQM6BQgAEJIDOgkIABAWEB4QiwM6BAgAEBM6C AgAEBYQHhATUPXL1iZ4DBg3QwaABwAXgAgAGbAYgBlhSSAQQyM C43mAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpergBAsABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiBof--lPTtAhWolIsKHemHCiIQ4dUDCA0&uact=5
Citera
2020-12-29, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:

för en förklaring?!

Mycket intressant att ett test som ger positivt resultat för Covid-19 även ger positivt för influensa.

Hur som helst har bland annat jag postat lite om forskning som antyder att en virusinfektion skulle kunna skydda mot en annan och att det i så fall skulle kunna leda till effektiva metoder för att skydda sig mot vissa virus. Med tanke på att coronaviruset är såpass utbrett så skulle det kunna vara så att influensan inte får fäste och sprids på bred front. Teorin är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in