Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Klart det spelar roll. Det finns ingen forskning som säger att man skulle gå och pilla sig mera i ansiktet för man bär munnskydd. Snarare blir man mera medveten och försiktig då.
Det som finns är forskning som säger att vi petar oss i ansiktet 23 gånger i timmen under vår vakna tid, utan munskydd. Det är hursomhelst bättre att peta på munskyddet än att peta sig direkt i ansiktet. Mindre risk att man för viruset vidare.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/13/vi-petar-oss-i-ansiktet-23-ganger-i-timmen-att-lata-bli-kan-skydda-mot
Exakt.
Jag tror t.o.m. FHM tvingades erkänna vid en presskonferens way back, att de inte hade tillgång till sådan forskning. Dock gav ju Tegnell anekdotiskt bevis i form av att han såg hur en journalist hade rört vid sitt munskydd eller ansikte eller vad det var, under en presskonferens.... 🙄
I så fall är väl mitt anekdotiska bevis lika mkt värt, tänker jag: Jag har noterat att när jag väl har munskyddet på, så petar jag mig aldrig i ansiktet. Av den enkla anledningen att jag påminns hela tiden om att jag har munskyddet på mig, iom att jag känner min varma andedräkt på ett helt annat sätt. Så jag anser helt klart att munskydd bör skydda i åtminstone någon mån mot viruset, samt att det bör avhålla en än mer från att peta sig i ansiktet, vilket alltså är en ytterligare bonus för att minska smittrisken.