Det är inte korkat att låna till konsumtion - det handlar bara om värderingar. Vid konsumtionslån så gäller istället att man vet att inkomsterna är tryggade för att finansiera kostnaderna för lånet och amorteringarna. Jag personligen lånar bara för investeringar
just nu, men jag kan tänka mig att låna för konsumtion också om det skulle behövas.
Faktum är, att jag skulle
föredra att låna till konsumtion (till en viss gräns) eftersom att betala cash rakt ut innebär dåligt kassaflöde. Jag betalar hellre lite mindre nu som blir att betala lite mer över tid, än att betala allt direkt och strypa the big pile of cash i en handvändning. Så det sista alternativen innebär att betala mer samtidigt som det innebär en lägre risk under förutsättning att dina inkomster inte upphör. Så man kan säga att det är riskhanteringen som är min preferens och att frigöra ÄNNU MER utrymme för investeringar.
Om du lever enligt ditt önskemål, vad hade du gjort om banken sagt nej till både ditt huslån och ditt billån? Skulle du verkligen skåla med din fru och tacka banken för sitt beslut eftersom det skulle leda till att kreti och pleti tar mer ansvar över sin ekonomi? Samtidigt som frun din ilsknar för att hon är trött på köket 2x2 kvadratmeter...?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Ja, ett sådant samhälle skulle jag absolut vilja leva i. Då hade kanske folk tagit lite mera personligt ansvar för sin ekonomi istället för att låna till exakt allt och driva upp priserna på t.ex. hus för oss som faktiskt bara lånar om vi absolut måste och tvinga oss att betala deras skulder när de överbelånar sig och sen dessutom inte klarar av att betala tillbaka.