2020-12-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nope, i nuläget krävs det att minst 70% av befolkningen vaccinerar sig vad jag kan läsa mig till från de uttalanden som gjorts från offentligt håll. Restriktionerna lär ligga kvar om inte tillräckligt många vaccinerar sig.

Härligt
Citera
2020-12-29, 16:45
Medlem
Citat:
Nope, i nuläget krävs det att minst 70% av befolkningen vaccinerar sig vad jag kan läsa mig till från de uttalanden som gjorts från offentligt håll. Restriktionerna lär ligga kvar om inte tillräckligt många vaccinerar sig.
Märkligt vilka olika siffror man kan komma fram till beroende på vilken strategi man for tillfället har.
Citera
2020-12-29, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta tjata om långtidssjuka det är inget stort problem som ni och kvällsblaskorna vill att det ska vara.
Hur många här inne känner någon som har så allvarliga problem av corona efter 2-3 månader så vederbörande behöver sjukvård?
Jag känner ingen.
Med dom siffror ni hänvisar till borde det vara massor.

Jag känner 5 personer med långtidssymptom i åldrarna 24- 75.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Jag har hela tiden hävdat mellan 7-13k döda mars till mars. Men mig har man kallat alarmist.

Ser att du har skrivit att "sannolikheten för 10 000 döda är liten." Gick sådär med den prognosen

Snacka om att ha både flytväst och hängslen på. Mellan 7 och 13k? En apa hade kunnat komma med den uppskattningen.
Citera
Bannlyst
"KOMMER LEVA MED RESTRIKTIONER STORA DELAR AV 2021"

Det menar Carl Fredrik Graf, landshövding i Östergötland. Enligt länsstyrelsen i Östergötland är trycket på vården fortsatt högt och allt fler smittofall på särskilda boenden ökar, rapporterar SVT Öst.

På grund av den ökade smittspridningen gick Region Östergötland upp i förstärkningsläge, den 23 december.

– Det är ett fortsatt allvarligt läge med fortsatt högt tryck på sjukvården. Vi behöver vara realistiska och inse att vi kommer att behöva leva med restriktioner även under stora delar av 2021. Detta kommer att påverka vissa delar av samhället extra hårt, inte minst våra hotell och restauranger, säger han vidare, skriver SVT.
Citera
2020-12-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är många och jag känner en av dem personligen. Det finns ingen sjukvård för dem att få men om du inte begriper att livet har raserats om individen lider av extrem trötthet, huvudvärk, muskelvärk, halsont, hjärtpåverkan mm efter åtta-nio månader kan jag inte hjälpa dig att förstå.

Jag kommer att få rätt, det är en stor grupp som inte blivit tagen på allvar förrän nu vilket har gjort att de inte kommit med i studier osv. världen har haft fokus på annat håll.

Här kan du läsa en nyligen publicerad, ännu icke peer-reviewed, studie som kom i dagarna.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.12.24.20248802v2.full.pdf?fbclid=IwAR0w3xS278 QL4pRZImuyg_SF2il-G2BgudxgflvOaQ6DVsWSX_cR1D4Ug6k

Så av de dryga 2000 som svarade på enkäten var 600 diagnostiserade med covid? Resten bara "misstänkta"?
Citera
2020-12-29, 16:49
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Jag ser inget motsägelsefullt i att förespråka lockdown och strängare restriktioner å ena sidan och å andra sidan skippa ta vaccinet själv.

Du ser heller inget problem i att folk under 40 skiter i restriktionerna eftersom viruset med väldigt lite sannolikhet kommer skada de?

Då förstår jag inte varför vi ska ha en lockdown eller strängare restriktioner. Folk under 40 som vill kan få göra som de vill, personer i riskgrupper och rädda kan sitta hemma tills viruset har försvunnit av sig själv?
Citera
2020-12-29, 16:50
Medlem
Citat:
Mmm jag gissar att en stor andel av dessa är samma människor som har elallergi, fibromyalgi och kronisk migrän. Gärna med egendiagnostiserat borderlinesyndrom.

Nu svär jag i kyrkan kanske men det finns en rätt stor klick människor som tar alla chanser dom får att slippa jobba.

Långtidsympton finns säkert men jag tror det är sällsynt.
Immunologiska sjukdomar är vanligare hos kvinnor än hos män. De bortförklara dessutom ofta som psykiska problem.

Tvärtom mot vad många tror så har män högre smärttröskel än kvinnor, vilket kan förklara en del av skillnaden mellan könen.
Citera
2020-12-29, 16:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Mmm jag gissar att en stor andel av dessa är samma människor som har elallergi, fibromyalgi och kronisk migrän. Gärna med egendiagnostiserat borderlinesyndrom.

Nu svär jag i kyrkan kanske men det finns en rätt stor klick människor som tar alla chanser dom får att slippa jobba.

Långtidsympton finns säkert men jag tror det är sällsynt.
Varför skulle förut helt arbetsföra individer vilja leva på max 14 000 kr per månad när de tjänar mycket mer om de arbetar?

Om du tror att gruppen består av personer som redan går på bidrag får du nog tänka till lite, de får ju redan bidrag sedan innan så vad tjänar de på att låtsas att de är långtidssjuka?
Citera
2020-12-29, 16:51
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jag känner 5 personer med långtidssymptom i åldrarna 24- 75.

Jag känner 9 personer som haft Corona som idag är starkare och friskare än vad de var innan viruset. Alla var mellan 25-42 år
Citera
2020-12-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacka om att ha både flytväst och hängslen på. Mellan 7 och 13k? En apa hade kunnat komma med den uppskattningen.

Har jag påstått sedan utbrottet i våras. Ganska klockren prognos om jag får säga det själv.

Karlkula däremot, han kallade oss som trodde på 10 000 döda för alarmister. Jobbigt att se hur fel du hade?

OnT: Pandemilagen sågas av flera remissinstanser. Och ja, pandemilagen kommer varken göra från eller till nu. Den skulle varit på plats redan för 9 månader sen. Nu är det för sent. Lite som att köpa en brandsläckare när hela huset redan brunnit ned till grunden.
Citera
2020-12-29, 16:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den stora poängen med munskydd är inte att skydda dig, utan att skydda omgivningen från dig. Utifrån detta så är då flesta saker du nämner inte relevanta. Däremot så skall ju munskyddet sitta över mun och näsa.

Västra Götaland har sedan den 15e december redan en rekommendation om att använda munskydd när det inte går att undvika att komma för nära andra (exempelvis i kollektivtrafiken).
Jo jag vet det men det spelar ju ingen roll vad syftet är när hanteringen är fullständigt felaktig. Folk pillar på munskydden, petar sig i ansiktet, tar på saker = kontaminerade händer och kontaminerat munskydd.

Har man förkylningssymtom stannar man hemma och är man ute så hostar man i armvecket istället för rätt ut i luften som folk gör. Hålla på och hosta i munskyddet så att det blir fuktigt gör ju att du behöver desinfektera händerna, ta av munskyddet på rätt sätt (i öronöglorna, inte ta i själva munskyddet), kasta det (helst i en soptunna med lock du öppnar med en fotpedal), sprita händerna och ta ett nytt munskydd. En rätt omständig procedur.

Eftersom det blir dyrt att byta munskydd flera gånger/dag (de är inte effektiva i särskilt många minuter, ännu kortare tid om du aktiverar dig och blir flåsig) så återanvänder folk munskydden. De blir fullständigt värdelösa.
Senast redigerad av Cineasten 2020-12-29 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in