2020-12-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nej, du menar att jag menar det.

Hur svårt kan det vara att förstå?

Det är inte en fråga om halleluja, och du kan ta ditt Jesusprat och köra upp i röven.

Förstår du nu?
Jasså du är en flashtrashhatare, sådana missanpassade individer finns det gott om här.
Citera
2020-12-29, 14:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Jasså du är en flashtrashhatare, sådana missanpassade individer finns det gott om här.

Du är totalt efterbliven och inbillar dig saker.

Det enda jag har sagt är att bibeln är en bra berättande källa.

Från det har du tagit tankar om vad jag tror och nu även ett ord du verkar ha kört genom mixern.

Vore det inte mycket bättre att bara skriva vad du själv tycker?
Citera
2020-12-29, 14:52
Medlem
Citat:
Du är totalt efterbliven och inbillar dig saker.

Det enda jag har sagt är att bibeln är en bra berättande källa.

Från det har du tagit tankar om vad jag tror och nu även ett ord du verkar ha kört genom mixern.

Vore det inte mycket bättre att bara skriva vad du själv tycker?
Jag tror att det som står i bibeln är sant. Sen är den inte enkel och kan vara svårt att skilja på rena fakta och rena berättelser.
Citera
2020-12-29, 15:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror att det som står i bibeln är sant. Sen är den inte enkel och kan vara svårt att skilja på rena fakta och rena berättelser.

Men det är inte det tråden handlar om, som jag har förklarat.

De flesta här är av uppfattningen att det handlar om huruvida den abrahamitiske guden finns eller inte, och vad man kan finna för evidens.

Min utgångspunkt är en annan, och i den är bibeln en intressant källa för den tidens samhällen. Det är också så den används i studier, alltså vad som skrivs om bibeln på universitet.

Du och jag kan aldrig ha en diskussion om texten, för du funderar utifrån en religiös bakgrund, och det gör inte jag.
Citera
2020-12-29, 15:07
Medlem
Citat:
Men det är inte det tråden handlar om, som jag har förklarat.

De flesta här är av uppfattningen att det handlar om huruvida den abrahamitiske guden finns eller inte, och vad man kan finna för evidens.

Min utgångspunkt är en annan, och i den är bibeln en intressant källa för den tidens samhällen. Det är också så den används i studier, alltså vad som skrivs om bibeln på universitet.

Du och jag kan aldrig ha en diskussion om texten, för du funderar utifrån en religiös bakgrund, och det gör inte jag.
Bibelns sanningshalt måste bedömas genom en blandning av historiska studier och andliga erfarenheter.
Frågan är ju "är Bibeln sann"?
Citera
2020-12-29, 15:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Bibelns sanningshalt måste bedömas genom en blandning av historiska studier och andliga erfarenheter.
Frågan är ju "är Bibeln sann"?

Men som jag har förklarat är den egentliga frågan, finns gud, och finns det bevis i bibeln.

Jag har skrivit flera inlägg om texten som så, som inte anses intressanta. Tvärtom har jag fått höra att inläggen borde plockas bort... eftersom de faktiskt är baserade i texten.
Citera
2020-12-29, 15:26
Medlem
Citat:
Men som jag har förklarat är den egentliga frågan, finns gud, och finns det bevis i bibeln.

Jag har skrivit flera inlägg om texten som så, som inte anses intressanta. Tvärtom har jag fått höra att inläggen borde plockas bort... eftersom de faktiskt är baserade i texten.
Jag tycker att Bibeln "bevisar" att Gud finns. Men Gud låter sig inte bevisas fullt ut, man måste uppleva någon form av gudsingripande om man inte nöjer sig med att bara tro på det som står.
Citera
2020-12-29, 15:30
Medlem
Citat:
Jag tycker att Bibeln "bevisar" att Gud finns. Men Gud låter sig inte bevisas fullt ut, man måste uppleva någon form av gudsingripande om man inte nöjer sig med att bara tro på det som står.
Nämn några av bevisen?
Citera
2020-12-29, 15:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Du är nu inne på vad religion är, och det är inte texten.

Gudar - om de finns - vill inte bli bevisade. Det finns tusentals gudar och inte en enda klarar av att skapa bevis.

Allt sammanfattat är det uppenbart att gudamakter bara är skapade av oss.

Du har din gud, och finner bevis för denna i en bok; andra har en annan uppfattning.
Citera
2020-12-29, 15:33
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nämn några av bevisen?

Hur förklarar man fenomenet "själ" för någon som du.. som inte har en själ?

Matteus 7
6 Ge inte det heliga åt hundarna och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar ner dem och vänder sig om och sliter sönder er.
Citera
2020-12-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1992fxrs
Nej, inte ens fake news!

lite som att tro, lita på en 57årig afghan, som säger sig vara
12år gammal - bluff från början till slut, eller vem var guds skapare/föräldrar?
Citera
2020-12-29, 15:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jaha... Jag trodde du ville diskutera något...

Jag diskuterar gärna, men det kommer inte att fungera inom trådens ramar.

Att du ens skriver en mening som ovan tyder på att du inte heller vill diskutera.

Det är fruktansvärt svårt att förstå varför, men det är väl så när man är troende.

Vi har nu bytt ca. 10 inlägg, utan att du har sagt något mer än att försöka med någon form av maktspel.

Du vet säkerligen lika väl som jag att det är extremt dåligt, så varför fortsätter du?

Jag har inte ens motsatt mig några av dina tokerier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in