2020-12-29, 14:28
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, det är bra med jul och liten personalstyrka på plats. Om man avskedar lite mera folk inom vården så är vi snart nere på noll.
Jag tittade bara på siffrorna rakt upp och ner.
Men visst, det kan absolut komma mer eftersläpning efter helgerna, dock glad ändå att det gått ner, tänk det omvända om det fortsatt upp trots helgerna.
Citera
2020-12-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Bra siffror om man jämför med förra veckans to, fre, mån. tis

Smittade
40899 -> 32490

Dödsfall
368 -> 203

Eftersläpning har ökat under helgerna så det är nog svårt att jämföra.
Citera
2020-12-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Trådsanning och trådsanning, har du kort minne eller har du glömt hur det lät i våras? FHM tryckte in mycket prestige i sin strategi och har därför varit oerhört långsamma med att på allvar backa från allt strunt de tutat i svenskarna, inklusive oss som skriver här.

Tillåt mig generellt vara skeptisk till barns osmittsamhet, jag tror nog att mycket handlar om metod och vad man vill fokusera på. Sista ordet i frågan är nog inte sagt. När pandemin sammanfattas om några år tvivlar jag mycket starkt på att det kommer vara en särskilt utpräglad egenskap i denna pandemi att barn inte smittade. Däremot att barn inte blev särskilt sjuka, vilket är en helt annan sak.

Återigen så är det vetenskapliga studier som är basen för detta forum. Sedan kan var och en tycka vad de vill om det och rekommendera saker som kanske har effekt. När det nu finns noggranna studier där man undersökt indexfall i mindre kohorter så dissas de härinne. Så detta vetenskapsforum verkar mer handla om tro och tyckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tvärtom. Vi överrapporterar döda i covid så det skriker om det.

Det där måste du styrka med bevis annars är den en lögn.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tvärtom. Vi överrapporterar döda i covid så det skriker om det.

Vilket tvärsäkert uttalande. Jag förmodar att du har en stabil källa på det?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Har inte Svenska experter sagt att Covid-19 kommer att mutera och med tiden bli som vilket annat förkylningsvirus? Det verkar vara en åsikt som inte alla vetenskapsmän delar.

Läsarfråga till Jeremy Farrar:

I have also heard that the more infectious a virus is, the less dangerous it is, and also that mutations could weaken the virus until it get’s extiguished. Is that correct?

Jeremy Farrars svar:

It is repeated often & sometimes referred in textbooks. Personal view - never believed it! Certainly don't rely on it.

https://twitter.com/JeremyFarrar/status/1343625694048378880

Jag tror inte att dom har menat att viruset ska bli mindre farligt "i sig", utan att det för varje decennium kommer att finnas fler och fler människor som haft det som barn och unga, när de inte blev särskilt sjuka eftersom barn och unga normalt inte blir det, och vars immunförsvar därför känner igen viruset, så att de personerna bara får sjukdomen som en förkylning, när de smittas igen några gånger under livets gång. Att så många blir så sjuka och dör nu, beror ju på att viruset är helt nytt. Om 20 år är det inte det längre. Och de som är 60+ då, kommer att erbjudas vaccin mot det varje höst, precis som mot säsongsinfluensorna.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Kan bli det om man lägger på överdödligheten under våren.
Lägger på vad? Menar du att man inte räknar alla som avlider under året?
Citera
Medlem
Ser att gissning leken fortsätter. Vissa trodde början av pandemin att vi skulle ha över 20tusen döda i december. Några 10tusen osv osv. Nu ändrar man planer och man gissar att i januari - februari då går Sverige under.
Citera
2020-12-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det där måste du styrka med bevis annars är den en lögn.

Men du som hävdar motsatsen behöver inte styrka. Så passande...
Om man är i slutfasen av obotlig cancer och får lunginflammation och dör anser du att lunginflammationen dödade, jag anser cancern var dödsorsak primärt.
Där är vår skillnad
Citera
2020-12-29, 14:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hur kommer det sig att när FHM prognosticerar utifrån det data som var känt vid en viss tidpunkt, så är det uselt när det sedan visar sig att detta var fel.

Men när trådexperter har uppenbart fel, så är det ändå godkänt och nära då både Kina och WHO trodde detta vid någon obskyr tidpunkt.

Spännande att en tidpunkt kan vara obskyr. Har jag aldrig hört förut, men jätteintressant. Eller inte. För övrigt närmast en bedrift att ha mer fel än vad FHM haft under denna pandemi. De har ju haft fel i precis allt. Inte något av de scenarior de spånade på tidigt under hösten visade sig ju stämma. De trodde inte ens smittan skulle leta sig till Sverige. De trodde inte på någon samhällsspridning. De trodde på flockimmunitet. Våra grannländer skulle hinna ikapp. De trodde inte på någon andra våg. De trodde inte på något vaccin på flera år. De trodde man skulle kunna skydda de äldre.
Citera
2020-12-29, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Ser att gissning leken fortsätter. Vissa trodde början av pandemin att vi skulle ha över 20tusen döda i december. Några 10tusen osv osv. Nu ändrar man planer och man gissar att i januari - februari då går Sverige under.

Nja, jag har snarare sett gissningar på 9000 vilket ju var hyfsat korrekt gissning. Oavsett antalet så är det tråkiga siffror.
Citera
2020-12-29, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom

Ifall Sverige inte lyckas få ner kurvan kommer taket nås i sjukvården januari februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in