2020-12-29, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du menar att det verkligen kan vara så att det skall späs ut?
Nja jag satsar mina tre jordnötter på att varje ampull innehåller fem milliliter och varje dos är på en milliliter.

(Vaccinet ges intramuskulärt och man vill hålla nere mängden man injicerar. Patienten kan annars uppleva att det spänner och smärtar i muskeln.)
Citera
2020-12-29, 06:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog en förutsättning för att man ska klara utbildningen . . . .

Jo, och hon måste ju ha klarat kursen i läkemedelsräkning vid något tillfälle, annars skulle hon inte ha fått sin examen. Informationen kanske inte var på tyska? Och så chansade hon... Men det borde ju finnas information på tyska på nätet någonstans...

Jag tror att det här avgör saken, faktiskt. Jag skiter i att vaccinera mig, om inte Janssens kommer i färdiga, förfyllda sprutor. Fast då sticker dom väl hål på en artär i stället...
Citera
2020-12-29, 06:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nja jag satsar mina tre jordnötter på att varje ampull innehåller fem milliliter och varje dos är på en milliliter.

(Vaccinet ges intramuskulärt och man vill hålla nere mängden man injicerar. Patienten kan annars uppleva att det spänner och smärtar i muskeln.)

"Detta är en flerdosperforeringsflaska, vars innehåll måste späs före användningen".

Jag tror att de har koncentrerat det så mycket, för att få plats med fler doser i bilarna och göra kartongerna lättare att hantera.

Usch, ska de hålla på och spä på vårdcentralen, så vet man inte heller vilken hygien de håller där. Kan bli kontaminerat med vad som helst...
Citera
2020-12-29, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Detta är en flerdosperforeringsflaska, vars innehåll måste späs före användningen".

Jag tror att de har koncentrerat det så mycket, för att få plats med fler doser i bilarna och göra kartongerna lättare att hantera.

Usch, ska de hålla på och spä på vårdcentralen, så vet man inte heller vilken hygien de håller där. Kan bli kontaminerat med vad som helst...
Aha. Kommer citatet från FASS?
Citera
2020-12-29, 06:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Aha. Kommer citatet från FASS?

Nej, från artikeln. Läkemedelsföretagets talesperson yttrar sig. Jag kan översätta hela artikeln om någon är intresserad.
Citera
2020-12-29, 06:24
Medlem
Citat:
Jo, och hon måste ju ha klarat kursen i läkemedelsräkning vid något tillfälle, annars skulle hon inte ha fått sin examen. Informationen kanske inte var på tyska? Och så chansade hon... Men det borde ju finnas information på tyska på nätet någonstans...

Jag tror att det här avgör saken, faktiskt. Jag skiter i att vaccinera mig, om inte Janssens kommer i färdiga, förfyllda sprutor. Fast då sticker dom väl hål på en artär i stället...
Jag vet att du inte har höga tankar om ssk men jag tror att du är orolig i onödan.
Citera
2020-12-29, 06:25
Medlem
Citat:
Nej, från artikeln. Läkemedelsföretagets talesperson yttrar sig. Jag kan översätta hela artikeln om någon är intresserad.
Nej det är ok. Jag är nästan lika bra på att googla som jag är på att späda lkm.
Citera
2020-12-29, 06:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet att du inte har höga tankar om ssk men jag tror att du är orolig i onödan.

Man kanske kan be att få sprutan, och ge den till sig själv..? Nej, ska den in i muskeln som du säger, så kan jag inte det. Jag har gett folk insulin och blodförtunnande för länge sedan, med förfyllda sprutor, men det var ju bara i underhudsfettet.
Citera
2020-12-29, 06:30
Medlem
Citat:
Man kanske kan be att få sprutan, och ge den till sig själv..? Nej, ska den in i muskeln som du säger, så kan jag inte det. Jag har gett folk insulin och blodförtunnande för länge sedan, med förfyllda sprutor, men det var ju bara i underhudsfettet.
Ja du får prata med vederbörande ssk. Jag brukar låta patienter ta sitt insulin själva om de vill.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-29 kl. 06:46.
Citera
2020-12-29, 06:33
Medlem
Folkhälsomyndigheten har tidigare hävdat att den asymtomatiska smittan – där man smittar utan symtom – inte är av någon betydelse.

Men enligt Fredrik Elgh, professor i virologi och klinisk mikrobiologi, är den informationen felaktig.

Att vi inte accepterat den asymtomatiska smittan är en stor anledning till att vi fått så stor samhällsspridning, säger han.

Kanske lite old news för många av oss här inne men ändå rätt bra att det når ut till den stora massan, till slut. Det är bra för dämpning av smittspridningen om gemene man verkligen fattar att de kan smitta även om de inte känner sig sjuka...

Återigen ett exempel där FHM tyvärr länge förnekat sunt förnuft och vetenskap. 😑

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86PMPQ/professorns-harda-kritik-stor-orsak-till-samhallspridningen
Citera
2020-12-29, 06:45
Medlem
Citat:

Jag hittade inget om Biontechs vaccin men däremot finns Pfizers vaccin med i FASS.

De spädningsinstruktioner som angavs där var de enklaste möjliga; Man späder varje ampull med 1,8 ml isoton natriumklorid, blandar och drar upp 0,3 ml per dos av lösningen.
Citera
2020-12-29, 06:47
Medlem
57Emmas avatar
Tar bort, svaret kom innan mitt inlägg
Senast redigerad av 57Emma 2020-12-29 kl. 06:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in