2020-12-28, 20:54
Medlem
Hej,

Jag har en fråga angående konkurrensklausul som lyder:

"XXX är medvetet om, och har inget emot, att Underkonsulten även åtar sig andra
uppdrag inom sin konsultverksamhet. Beträffande uppdrag som direkt konkurrerar mot
XXX, t ex pågående, avslutade eller i anslutning till dessa, har Underkonsulten dock
skyldighet att före hen åtar sig sådant uppdrag inhämta XXX skriftliga tillstånd. Skulle
sådant tillstånd inte medges, äger Underkonsulten inte rätt att åta sig det konkurrerande
uppdraget."

XXX = konsultbolaget och motpart i avtalet.

Observera att i samma avtal gäller ömsesidig uppsägningstid om 1 månad.

Ponera att jag som underkonsult säger upp avtalet med 1 månads uppsägningstid i beaktande, detta för att jag signerat ett nytt uppdragsavtal med ett annat konsultbolag som jag vill ta uppdrag hos istället efter att uppsägningstiden är slut, gör jag mig då skyldig till avtalsbrott om jag inte inhämtar ett skriftligt godkännande först?

Kan man verkligen avtala bort ett aktiebolags rätt att tecka nya och andra avtal?

Vänligen,
Konsultsnillespekulerar
Citera
2020-12-28, 21:12
Medlem
Tycker det är märkligt att det inte står hur länge konkurrensklausulen gäller?
Citera
2020-12-28, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tycker det är märkligt att det inte står hur länge konkurrensklausulen gäller?

Ja, jag tänkte också på det. Men antar att den gäller så länge avtalet gäller, det är ett tidsbestämt uppdrag som avtalet avser.
Citera
2020-12-28, 21:22
Medlem
KansasCityFagots avatar
Konkurrensklausuler kan man torka sig i arslet med om man är "vanlig arbetare". Det är bara för höjdare konkurrensklausuler gäller, och då är förutsättningen att den som drabbas av konkurrensklausulen ska få behålla sin normala ersättning och alla tillhörande förmåner under tiden konkurrensklausulen gäller.

Det beror alltså på vad du har för ställning. Är du exklusiv rådgivare åt VD:n på ett börsbolag kanske du omfattas av konkurrensklausuler. Annars inte.
Citera
2020-12-29, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintermometer
Hej,

Jag har en fråga angående konkurrensklausul som lyder:

"XXX är medvetet om, och har inget emot, att Underkonsulten även åtar sig andra
uppdrag inom sin konsultverksamhet. Beträffande uppdrag som direkt konkurrerar mot
XXX, t ex pågående, avslutade eller i anslutning till dessa, har Underkonsulten dock
skyldighet att före hen åtar sig sådant uppdrag inhämta XXX skriftliga tillstånd. Skulle
sådant tillstånd inte medges, äger Underkonsulten inte rätt att åta sig det konkurrerande
uppdraget."

XXX = konsultbolaget och motpart i avtalet.

Observera att i samma avtal gäller ömsesidig uppsägningstid om 1 månad.

Ponera att jag som underkonsult säger upp avtalet med 1 månads uppsägningstid i beaktande, detta för att jag signerat ett nytt uppdragsavtal med ett annat konsultbolag som jag vill ta uppdrag hos istället efter att uppsägningstiden är slut, gör jag mig då skyldig till avtalsbrott om jag inte inhämtar ett skriftligt godkännande först?

Kan man verkligen avtala bort ett aktiebolags rätt att tecka nya och andra avtal?

Vänligen,
Konsultsnillespekulerar

Ja, det är ett avtalsbrott om det redan är formulerat i skrift hur en uppsägning ska gå till. I detta fall att uppsägningen ska skriftligt godkännas. Dock kan man runda det stycket med att skriftligt informera om sin uppsägning utan att ta med anledning eller orsak.

Håller med föregående inlägg om att konkurrensklausulen är vagt utformad. Branschpraxis är att en sådan klausul innehar tidsperiod på hur länge klausulen gäller samt specifika bolag, branscher och/eller vissa typer av uppdrag.

Men återigen, bara du skriftligt meddelar din uppsägning har du det torrt om fötterna.
Citera
2020-12-29, 02:35
Medlem
Jag har haft en och samma kund genom 3 olika konsultbolag. Aldrig varit ett problem. Dock har jag aldrig skyltat med att jag stannar hos kunden när jag bytt bolag. Ingen orkar kolla eller bry sig.
Citera
2020-12-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPN59801R001
Ja, det är ett avtalsbrott om det redan är formulerat i skrift hur en uppsägning ska gå till. I detta fall att uppsägningen ska skriftligt godkännas. Dock kan man runda det stycket med att skriftligt informera om sin uppsägning utan att ta med anledning eller orsak.

Håller med föregående inlägg om att konkurrensklausulen är vagt utformad. Branschpraxis är att en sådan klausul innehar tidsperiod på hur länge klausulen gäller samt specifika bolag, branscher och/eller vissa typer av uppdrag.

Men återigen, bara du skriftligt meddelar din uppsägning har du det torrt om fötterna.

Stycket kring uppsägning är helt separat, där står det bara att det är 1 månads uppsägningstid. Den konkurrensklausulen jag pratar om är ett eget separat stycke i avtalet med flera punkter.

Ska absolut skriftligt meddela, tack för svar!
Citera
2020-12-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundermusen031
Jag har haft en och samma kund genom 3 olika konsultbolag. Aldrig varit ett problem. Dock har jag aldrig skyltat med att jag stannar hos kunden när jag bytt bolag. Ingen orkar kolla eller bry sig.

Ok, intressant. Det vet jag inte hur det skulle se ut i mitt fall, men det är en annan konkurrensklausul som reglerar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in