2020-12-29, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är möjligt att det inte ligger jättemycket pengVar i det här för vaccintillverkarna, utan andra saker som driver dem. Vad det kostar att forska fram nytt vaccin har vare sig du eller jag någon som helst aning om. Stora volymer innebär dock stora intäkter också. Det viktigaste är att hela världen skriker efter vaccin.

Att det rör sig om miljarder dollar är
mycket troligt när de fått 1
miljard bara i stöd. Att 3 usd/dos är mycket lågt i historiska mått mätt för nya vaccin är också ett faktum. Svininfluensan kostade 30 usd. Att hela världen skriker efter vaccin gör det möjligt för dem att ta det tiodubbla vilket pfizer gör trots att deras vaccin är sämre och bökigare. De 27 usd som de väljer att inte kräma ut skänks bort till förmån för din och min hälsa. Sluta skriva skit om dem till du vet mer, tack.
Citera
2020-12-29, 00:24
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Nä, där har vi väl en av de största problemen i sammanhanget. De används som ett slags slagträ så att de förefaller ansvariga så att de som egentligen har ansvaret kan gömma sig.

Att smittskyddsläkarna inte steppar upp mot idiotin är verkligen djupt deprimerande.
Vad fasen är de smittskyddsläkare för om de inte är beredda att agera vid en pandemi? Här inställer sig frågan vem som tillsätter dem, är det regionerna, d.v.s. politisk tillsättning?

Jag förstår hur du menar . Men det gäller ju hela myndighetssvberige. Skatteverket har ju inte mandat att styra skatter som exempel.
Citera
2020-12-29, 00:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja jag jobbar med psykoser och ja ser egentligen ingen större skillnad, jämfört med normalfallet. Våra patienter är i allmänhet mycket sjuka medan de som mår dåligt nu troligtvis behandlas på allmänpsykiatrin eller i öppenvården.

Sedan ska man ta med i beräkningen att det tyvärr fortfarande finns ett motstånd mot att söka psykiatrisk hjälp. Detta motstånd kräver tyvärr liv i form av genomförda suicid.

Tack för infon . Tragiskt alla fall gällande hur den psykiska hälsan även påverkas så väsentligt av pandemin
Citera
2020-12-29, 00:27
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
"In Spain a "register" for those who refuse the vaccine: "It will be shared with EU countries"

Spanien kommer att föra ett register över de som vägrar vaccin

https://www.unionesarda.it/en/articolo/news/mondo/2020/12/28/in-spagna-un-registro-per-chi-rifiuta-il-vaccino-sara-condiviso-c-137-1098221.html

But the fact that it will be shared with other EU countries may lead to a ban on travel for those who refuse the drug.

hur skulle det gå till då eftersom vi har fri rörlighet inom EU?
Citera
2020-12-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Tack för infon . Tragiskt alla fall gällande hur den psykiska hälsan även påverkas så väsentligt av pandemin
Ja det är fruktansvärt, egentligen. Depressioner och ångesttillstånd är mycket plågsamma och kan vara dödliga med tanke på suicidrisken de medför.

EDIT: Det är också därför jag ibland blåser en packning när jag läser excesser i alarmism (man blir inte immun, man får inte T-celler, man drabbas av ADE, osv, osv).

Felaktigheter som är ägnade att öka på covid-ångesten hos människor som inte kan värdera denna, felaktiga information.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-12-29 kl. 00:43.
Citera
2020-12-29, 00:43
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Mellan 329 och 341 covid-patienter på IVA nu, hur många platser är lediga?

Det finns totalt 696 disponibla intensivvårdsplatser med respirator. Av dessa är 527 platser belagda varav 329 patienter med covid-19. 62% av landets IVA-patienter är nu covid-19-patienter. Den nationella lediga IVA-kapaciteten är 24%.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-12-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag förstår hur du menar . Men det gäller ju hela myndighetssvberige. Skatteverket har ju inte mandat att styra skatter som exempel.

Men smittskyddsläkarna har ju mandatet att sätta folk i karantän o.s.v. men väljer att inget göra och om de då inte är ansvariga för smittokonsekvenserna så är ju ingen det.

Jämförelsen med Skatteverket skulle snarare vara att de struntar i att samla in skatterna. De kanske formellt kan avstå, jag vet inte. De väljer hur som helst att inte bara samla in utan även driva in skatter, d.v.s. myndighetsutövning som sig bör.

Jag noterade i regleringsbrevet för FHM att det inleds med följande uppdrag. Såhär börjar alltså texten om vad mynighetens jobb är och detta står för sig självt såsom myndighetens mål. Notera det fetade. Om detta är myndighetens huvudsakliga uppdrag kanske man inte skall bli så förvånad över att inget händer när en pandemi drar in. Det är ju löjeväckande rent ut sagt. Lägg ner och gör rätt säger jag:

Citat:
1 Mål och återrapporteringskrav
Folkhälsomyndigheten ska bidra till att uppnå det folkhälsopolitiska målet att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation.

Jämställdhetsintegrering
Folkhälsomyndigheten ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken.
Länken finns i denna post.

Uppdraget är som synes lite sosselullull + jämställdhetsintegrering.
Citera
2020-12-29, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
But the fact that it will be shared with other EU countries may lead to a ban on travel for those who refuse the drug.

Jag tror uttalanden av det slaget och sådana om att ovaccinerade inte skall få samma sjukvård bara är skrämselpropaganda. Dålig sådan dessutom, gör bara vaccinationsmotståndare ännu mer avogt inställda.

Jag är inte vaccinationsmotståndare själv men ogillar kraftigt agreande av detta slag.
Citera
2020-12-29, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Troligen hade kungen varit en bättre rådgivare än FHM i detta fallet.
Med Kungen vid rodret hade vi antagligen haft färre döda och kanske t.o.m. bättre ekonomi.

Absolut. Kungen har ju alltid haft ett intresse för folkets och landets ekonomi - istället för sin egen..
Citera
2020-12-29, 02:28
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Smittskydd överträffar fri rörlighet

Det gör det ju redan idag eller hur
Citera
2020-12-29, 03:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Ett C i passen för de som tagit vaxxinet och inget för de som inte tagit detta...
Citera
2020-12-29, 03:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Först vet jag inte vilka ”ni” är? Kanske alla som inte håller med dig? Därefter så kan man nog anta att det är tvärtom mot vad du säger om att jämföra smittade mot att jämföra registrerat avlidna eftersom ett positivt test är ett positivt test, och ser man därför på de siffrorna i relation till hur många som testas så är det inte korrekt, men ändå bättre än dödstalen. Om man nu vill jämföra.

Sedan tycker jag att det här jämförandet är rätt ointressant då det ju är äpplen mot päron oavsett om du jämför med nordiska länder eller nordeuropeiska eller andra. Förstår inte riktigt vad det fyller för funktion? Och ja, också de nordiska länderna har skillnader i hur de testar och i hur de rapporterar.

Jag utgår från att du vet hur Sverige registrerar och rapporterar? Då vet du ju t ex att man här t o m kan ha tillfrisknat, men ändå hamna i registret som avliden med covid om man avlider inom viss tid efter att man första gången testade positivt när samkörningen görs.

Troligen blir väl det mest rättvisande till slut att se på överdödlighet under ca 18 månader, så typ runt sommaren 2021? Egentligen troligen bättre att se 2020 - 2022 då det bättre, men inte helt, fångar totala effekter, alltså inklusive en del av effekterna av de åtgärder vi vidtagit som också påverkar hälsan och skördar liv. Om du nödvändigtvis vill göra detta till en tävling och jämföra mellan länder så skulle jag också rekommendera att se på % överdödlighet under en längre period.

För att illustrera absurditeterna i siffrorna du ser idag idag i tabellerna du citerar detaljer ur så kan vi ju se på Sverige med ca 7 000 registrerade som döda med Corona som har en överdödlighet mellan mars och december på ca 1 000 pers, och jämföra med t ex Ryssland med 54 000 registrerade döda som har en överdödlighet om 165 000 hittills i år.

Vet DU... Jag undrar exakt samma sak, om det är en tävling.

Som när folk, grundat på ingen statistik alls, drar slutsatser långt i förtid om att Sverige sannolikt kommer klara en andra våg mycket bättre än just Norge...

Eller när folk konstant frågat sig genom hela pandemin om vad som ska hända när grannländerna öppnar igen, utan att det blivit någon större katastrof ännu i Norge eller Finland. Där vi har tagit efter ett flertal återgärder, om vi nu inte har gått ännu längre i vinter.

Som om det var en självklarhet att det skulle sluta som för oss eller ännu värre... Som om folk gör det till en tävling innan något ens talar för att det skulle sluta så. Redan i mars började folk dra dessa slutsatser.

Likaså har det ett flertal gånger i höst dragits nya slutsatser om Norge vid minsta lilla ökning, som om det vore en tävling där folk konstant gissar i förtid om att allt kommer skita sig för dom med...

När folk drar ur sig rätt tvärsäkra påståenden i förtid om hur andra vågen ska gå så får man väl även förvänta sig att folk kommer följa upp hur det går i praktiken när mer facit kommer...

Sedan var dock inte tanken att strida mellan Sverige och Norge, det fanns en mängd andra länder på den där dödslistan och ett hundratal länder med färre dödsfall per invånare än Norge.

Isåfall tävlar väl hela Europa mot Norge då? Men jag undrar om något annat land tolkar det så bara för att någon delar statistik på länderna med minst dödsfall i Europa...

Ett annat alternativ är ju att statistiska jämförelser används mer så som det var tänkt, för att på ett ungefär se hur det går och i bästa fall även dra lärdomar av de länder som verkar ha lyckats bättre än andra.

Sedan påstår jag inte att statistik är något slags perfekt och felfritt facit för det, och jag tycker inte heller att varenda land på jordklotet är jämförbart med Sverige. Om dödstalen i liknande länder däremot skiljer sig väldigt drastiskt, exempelvis tio gånger fler dödsfall, så anser jag att det pekar tillräckligt mycket på att det kan vara värt att självkritiskt ta reda på mer om orsakerna.

Inte i syfte att något land ska "vinna" en tävling, utan bara för att dra eventuella lärdomar av det så fler länder kan lyckas bättre framöver. Jag baserar vilket som hellre mina slutsatser baserat på "osäker" tillgänglig statistik, framför att dra slutsatser månader innan det ens existerar några siffror överhuvudet på att andra länder kommer gå mot samma öde.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-12-29 kl. 03:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in