Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Först vet jag inte vilka ”ni” är? Kanske alla som inte håller med dig? Därefter så kan man nog anta att det är tvärtom mot vad du säger om att jämföra smittade mot att jämföra registrerat avlidna eftersom ett positivt test är ett positivt test, och ser man därför på de siffrorna i relation till hur många som testas så är det inte korrekt, men ändå bättre än dödstalen. Om man nu vill jämföra.
Sedan tycker jag att det här jämförandet är rätt ointressant då det ju är äpplen mot päron oavsett om du jämför med nordiska länder eller nordeuropeiska eller andra. Förstår inte riktigt vad det fyller för funktion? Och ja, också de nordiska länderna har skillnader i hur de testar och i hur de rapporterar.
Jag utgår från att du vet hur Sverige registrerar och rapporterar? Då vet du ju t ex att man här t o m kan ha tillfrisknat, men ändå hamna i registret som avliden med covid om man avlider inom viss tid efter att man första gången testade positivt när samkörningen görs.
Troligen blir väl det mest rättvisande till slut att se på överdödlighet under ca 18 månader, så typ runt sommaren 2021? Egentligen troligen bättre att se 2020 - 2022 då det bättre, men inte helt, fångar totala effekter, alltså inklusive en del av effekterna av de åtgärder vi vidtagit som också påverkar hälsan och skördar liv. Om du nödvändigtvis vill göra detta till en tävling och jämföra mellan länder så skulle jag också rekommendera att se på % överdödlighet under en längre period.
För att illustrera absurditeterna i siffrorna du ser idag idag i tabellerna du citerar detaljer ur så kan vi ju se på Sverige med ca 7 000 registrerade som döda med Corona som har en överdödlighet mellan mars och december på ca 1 000 pers, och jämföra med t ex Ryssland med 54 000 registrerade döda som har en överdödlighet om 165 000 hittills i år.
Vet DU... Jag undrar exakt samma sak, om det är en tävling.
Som när folk, grundat på ingen statistik alls, drar slutsatser långt i förtid om att Sverige sannolikt kommer klara en andra våg mycket bättre än just Norge...
Eller när folk konstant frågat sig genom hela pandemin om vad som ska hända när grannländerna öppnar igen, utan att det blivit någon större katastrof ännu i Norge eller Finland. Där vi har tagit efter ett flertal återgärder, om vi nu inte har gått ännu längre i vinter.
Som om det var en självklarhet att det skulle sluta som för oss eller ännu värre... Som om folk gör det till en tävling innan något ens talar för att det skulle sluta så. Redan i mars började folk dra dessa slutsatser.
Likaså har det ett flertal gånger i höst dragits nya slutsatser om Norge vid minsta lilla ökning, som om det vore en tävling där folk konstant gissar i förtid om att allt kommer skita sig för dom med...
När folk drar ur sig rätt tvärsäkra påståenden i förtid om hur andra vågen ska gå så får man väl även förvänta sig att folk kommer följa upp hur det går i praktiken när mer facit kommer...
Sedan var dock inte tanken att strida mellan Sverige och Norge, det fanns en mängd andra länder på den där dödslistan och ett hundratal länder med färre dödsfall per invånare än Norge.
Isåfall tävlar väl hela Europa mot Norge då? Men jag undrar om något annat land tolkar det så bara för att någon delar statistik på länderna med minst dödsfall i Europa...
Ett annat alternativ är ju att statistiska jämförelser används mer så som det var tänkt, för att på ett ungefär se hur det går och i bästa fall även dra lärdomar av de länder som verkar ha lyckats bättre än andra.
Sedan påstår jag inte att statistik är något slags perfekt och felfritt facit för det, och jag tycker inte heller att varenda land på jordklotet är jämförbart med Sverige. Om dödstalen i liknande länder däremot skiljer sig väldigt drastiskt, exempelvis tio gånger fler dödsfall, så anser jag att det pekar tillräckligt mycket på att det kan vara värt att självkritiskt ta reda på mer om orsakerna.
Inte i syfte att något land ska "vinna" en tävling, utan bara för att dra eventuella lärdomar av det så fler länder kan lyckas bättre framöver. Jag baserar vilket som hellre mina slutsatser baserat på "osäker" tillgänglig statistik, framför att dra slutsatser månader innan det ens existerar några siffror överhuvudet på att andra länder kommer gå mot samma öde.