2020-12-28, 19:02
Medlem
jbswebecks avatar
Ska försöka att få upp lite tavlor på väggarna men hur gör jag för att få alla hål i en exakt rak linje?

Vill inte att nån tavla ska va lägre en den andra för det kommer jag att störa mig på.

Ska man stå med vattenpass, men verkar jobbigt när man gör hål?
Senast redigerad av jbswebeck 2020-12-28 kl. 19:07.
Citera
2020-12-28, 19:04
Medlem
fuskas avatar
Spänn ett snöre i vatten. Så slipper du kollade det till varje tavla i alla fall.
Eller laser
Citera
2020-12-28, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ska försöka att få upp lite tavlor på väggarna men hur gör jag för att få alla hål i en exakt rak linje?

Vill inte att nån tavla ska va lägre en den andra för det kommer jag att störa mig på.

Använd vattenpasset, markera med en penna eller liknande och voila!
Citera
2020-12-28, 19:07
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck

Du sätter upp en tavla på den höjd du tycker passar. Höjden från golvet till den ramens överkant blir ditt referensmått.

Du mäter därefter avståndet mellan nästa tavlas övre kant och tråden ramen hänger i. Därefter subtraherar du det avståndet från din referensmått. Där sätter du kroken. Skulle du missa lite kan du efteråt finjustera med tråden ramen hänger i.

Se till att alla tavlor hänger med jämna avstånd också.
Citera
2020-12-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du sätter upp en tavla på den höjd du tycker passar. Höjden från golvet till den ramens överkant blir ditt referensmått.

Du mäter därefter avståndet mellan nästa tavlas övre kant och tråden ramen hänger i. Därefter subtraherar du det avståndet från din referensmått. Där sätter du kroken. Skulle du missa lite kan du efteråt finjustera med tråden ramen hänger i.

Se till att alla tavlor hänger med jämna avstånd också.

Nej, precis tvärtom. Underkanten ska vara i linje.
Citera
2020-12-28, 19:37
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand
Det är väl en smaksak?

Jag hade nog använt laser om jag haft det, annars spänt upp ett snöre och kollat med vattenpass att det var i våg.

Sen är det inte så jävla farligt om det blir fel, man kan alltid göra ett nytt hål och spackla igen det andra. Kör bara kör!
Citera
2020-12-28, 19:41
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Bry dig inte om ramens över/underkant, du måste hitta livslinjen i varje motiv och hänga dem i höjd efter den.
Citera
2020-12-28, 19:45
Medlem
Proffs använder laser som säljs på byggvaruhus överallt
Citera
2020-12-28, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen

Exakt , jag har ett laservattenpass med sugfötter , funkar klockrent

kostar några hundralappar bara
Citera
2020-12-28, 20:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutand

Vadå, är du professor i tavelhängning eller? Som Hfuhruhurr skriver, det är en smaksak. Jag visade bara steget hur man får dem att hänga på linje med överkant som referens. Jag har gjort det otaliga gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Bry dig inte om ramens över/underkant, du måste hitta livslinjen i varje motiv och hänga dem i höjd efter den.

+1

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen

Flera skriver "använd laser", men det förklarar ju inte för TS hur man går tillväga för att praktiskt få dem på linje. Har alla tavlor tråden på samma avstånd i överkant/underkant (vilket man nu föredrar) så kan man ju använda laser för att få hålen rätt, men annars kan du bara använda lasern för att kontrollera efteråt.
Citera
2020-12-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vadå, är du professor i tavelhängning eller? Som Hfuhruhurr skriver, det är en smaksak.

Absolut vilket inte är att förväxla med god smak.
Citera
2020-12-29, 00:07
Medlem
Slå in en spik i nederdelen av en trälist, häng tavlan på spiken , håll listen mot väggen och justera till rätt höjd , tryck till så det blir ett märke från spiken på väggen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in