2020-12-28, 19:02
Medlem
Sambiaskalle med mjäll..Negerboll
Nuppa..knulla
Apotek gröna skylten..Systembolaget
Konklebär..Skit i kallsonger
Citera
2021-03-31, 09:22
Medlem
Långhylsa - 50cl starköl på burk
Citera
2021-03-31, 20:02
Medlem
Har trynklut och mulstrut nämnts ännu i tråden? Annars utropar jag dem härmed som mina egna bidrag till svenska språkets ordförråd i dessa covidtider (synonyma med det mer etablerade munblöja)!
Citera
2021-03-31, 20:51
Medlem
systems avatar
Pekneger = rappare
Skentrevlig = inställsam/lismande
Citera
2022-02-23, 10:35
Medlem
Kaustis avatar
Har samlat på mig en del intressanta ord över den senaste tiden, tänkte att jag fyller på lite:

Syltrygg = Ryggradslös person som inte står för sina åsikter
Smörsångare = En sångare som sjunger smäktande ballader
Kisspauslåt = En låt, i t.ex. Eurovision song contest, som är totalt ointressant och därför ger en 3 minuter till att gå på toaletten. Mer relevant innan streaming var en grej, men gillar ordet såpass att det bör få vara kvar.
Pussgurka = Någonting man säger till t.ex. sina barn när man vill pussa på dom
Tangorabatt = Mustasch
Pingislunga = När t.ex. en fotbollsspelare byts in i en match och trots att han skall vara utvilad inte orkar någonting
Citera
2022-02-23, 23:40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Häradsbetäckare - Man som legat med allt.

Guttaperkaboll är materialet många studsbollar är gjorda av. Hette det inte guttaperkaboll från början?

Guttaperka är ett stort träd, hemmahörande i den indonesiska övärlden. Trädets namn är på malajiska Gutha gum Pertja eller Getah Pertja .

Citat:
Guttaperka är ett gummiliknande material, som tillverkas av latex från stora träd, huvudsakligen guttaperkaträdet, Isonandra gutta = Palaquium gutta . Se vidare under "Användning" nedan.

Guttaperka blev känt i Europa först 1820 men hade använts i Ostindien flera hundra år tidigare. Vulkaniseringsprocessen (se nedan) uppfanns i Nordamerika 1839 och kom till Europa 1842.
Citera
2022-03-11, 22:07
Medlem
Taufatts avatar
Kanske inte ord för folk som sitter bakom skrivbord hela dagarna men:
Baklastare kallas Elefantknullare.
Traktorgrävare kallas Rövhacka.
Citera
2022-03-11, 23:00
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Luftråttor = gråsparvar

Jag råkade scrolla förbi det här inlägget utan att riktigt läsa det. Min hjärna avkodade det halvlästa som:

Citat:
"Luftfittor = gråsparvar"

Nu kan jag inte sluta fnissa över bilden jag fick i mitt huvud att någon skulle kalla (specifikt) gråsparvar för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in