2020-07-21, 19:21
Medlem
Pausaniass avatar
Pratet om att svenskan är fattig avfärdar Fredrik Lindström så här:

”Att över huvud taget tala om svenskan som ett fattigt språk, där vi kan precisera sådana exakta betydelser som snuttifiera och skåpsupa, är närmast löjligt. Ett språk där man kan kånka, krafsa, hångla, skräna, kravla, glöta, pyssla, svassa, gruffa, dingla och roffa åt sig. Och där man kan få dåndimpen, bli hagalen, kväva kaffegäspen, lägga ut dimridåer eller ha hög mysfaktor. Ett språk där man kan vara lillgammal, nykissad, lättfotad, avbajsad, påflugen eller spritt språngande naken. Eller där man alltid kan dryga ut sitt ordförråd med gamla uttryck som buksvåger, varnagel, makapär, rådvill, sålunda, ingalunda, medelst och till yttermera visso. Och röra sig med såna begrepp som jazzskägg, blomkålsöron, lidingömelitta (en herrhatt av överklasstyp) och hängbröstvänstern. Ett språk som kan skapa ett begrepp som hängbröstvänstern kan aldrig beskrivas som fattigt.”
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Fantastiskt inlägg. Ofta är det svårt att motivera varför svenskan inte är fattig, fastän man vet att det inte är sant. När man snackar med polarna och hittar på nya legitima ord hela tiden, då vet man ju att det inte är så. Men man är lite blygsam i övrigt. Ditt inlägg är huvudet på spiken.
Håller helt med, men! Utsätt gärna ett representativt urval av yngre svenskar för dessa ord och uttryck, och jag gissar att du kommer att få se ganska många fågelholkar ( är inte det ett underbart och användbart ord).
Citera
2020-07-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Man hör ibland handgranat för 33cl-burkar med starköl. Finns det något motsvarande för 50cl-burkar?

Raketer sa vi i tonåren.
Citera
2020-07-21, 19:47
Medlem
Ondquists avatar
Luftråttor = gråsparvar
Citera
2020-07-21, 19:52
Medlem
ibutus avatar
Bögjuice = cider
Citera
2020-07-21, 19:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Kebabmoped, kokainsläde - BMW.
Blåneger - Afrikas svartaste.
Citera
2020-07-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Kul lista även om jag tyvärr inte har så mycket att tillföra själv. Är det något av dessa ord som letat sig in i SAOL eller dylikt?

Ja, störtkruka, a-lagare, stolpskott, svärmorsdröm, yuppienalle. (Kan vara någon ytterligare då jag inte sökte på alla.)
Citera
2020-07-21, 20:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ja, störtkruka, a-lagare, stolpskott, svärmorsdröm, yuppienalle. (Kan vara någon ytterligare då jag inte sökte på alla.)

Många kommer väl aldrig in eftersom de ses som rassistiska : som

kinapuff och rispotta: asiat

Även sneöga kan användas i samma betydelse.
Citera
2020-07-21, 20:44
Medlem
BushwickBills avatar
Kul tråd!

Att svenskan skulle vara ett dött och fattigt språk är nägot som jag hört och läst flera gånger, tror det var populärt att yttra kring sekelskiftet när man skämdes för sverige och blickade ut mot kontinenten. Rätt säker på att Strindberg sagt att det var ett dött språk, eller om det var någon annan som försökte förminska Strindberg, tror han kan ha nämnt det i någon av sina franska texter eller något brev. Oavsett vilket så menar såklart inte Strindberg det utan han var väl bara sur och vrång, jag menar killen är ju i princip grundare av den moderna svenskan och hade älskat alla dessa ord! Håller förresten med er JA-sägare svenskan är fantastiskt och har ett djup värdigt de stora europeiska språken.

Fjälljude = same
Pruttare = en sup
Aidsfest = samling med många bögar
Apoteket, glasbanken = systembolaget
Spermahink = lössläppt hondjur

Önskat jag hade lite anständigare bidrag men fick inte fram några. Sen finns det många ord som jag tror är med i SAOL som typ färdknäpp och styrketår.
Citera
2020-07-21, 21:23
Medlem
Rodelträna = ta en tupplur i soffan

https://images.app.goo.gl/GWjDcXk1BpZ1aYM8A
Senast redigerad av Inteminsak 2020-07-21 kl. 21:25.
Citera
2020-07-21, 21:26
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knifefacefuck
Raketer sa vi i tonåren.

Nödraket om det är en 3,5% från en nattöppen butik.
Citera
2020-07-21, 22:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Vad fan menar du med "inofficiella"?

Tror du att det finns nån jävla officiell funktion av officiella gubbar och officiella kärringar som sitter och bestämmer vilka ord som är officiella?
Citera
2020-07-21, 22:12
Medlem
SWE-veterans avatar
Kul tråd

Tvestjärt = bög
Skitnödig = nervös
Spela skinntrombon = runka
Singelsex = runka
Snorbroms = mustasch
Senast redigerad av SWE-veteran 2020-07-21 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in