2020-12-28, 16:00
Medlem
Enligt the Guardian har ryska statistikmyndigheten Rosstat rapporterat om en total överdödlighet april-november 2020 på 241000 personer jämfört med förra året. Officiell dödssiffra med Covid är endast 55265 (inkluderar december fram till igår). Om man räknar på överdödlighetssiffrorna är Ryssland lika utsatt som Belgien och San Marino (dvs delad förstaplats i antal döda per miljon invånare).

I november dog 55% fler än i november 2019, i oktober låg det på 30% fler.
Citera
2020-12-28, 16:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då borde covid också ha försvunnit...

Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det kanske det har gjort. I vissa miljöer och sammanhang.
Smittspridning minskar generellt när man håller bättre hygien och större avstånd till varandra.
Sedan beror det givetvis på hur smittsam en sjukdom är och hur den förs vidare om den försvinner helt, minskar mycket, minskar lite eller knappast påverkas alls.

TBC kan ligga vilande i 30 år i något skrymsle (har jag för mig) och mässlingen smittar flera timmar efter det att en smittspridare lämnat ett rum.
Citera
2020-12-28, 16:04
Medlem
revodnebs avatar
Kommer ni ihåg den norska coronabussen? vg.no har gjort en spännande artikel om hela resan, vilka som blev smittade och var, läsvärt:

https://www.vg.no/spesial/2020/smittebussen/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
Citera
2020-12-28, 16:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
337 på IVA nu. Det forsätter uppåt.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-12-28, 16:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fantastiskt!

Svetsaren och Maggan förtjänar en eloge!

Den svenska statsbudgeten har klarat sig bra står det i länken. Däremot håller sjukvården på att kollapsa . Vad bra att statsbudgeten ser bra ut, men det har föga betydelse när sjukvården har resursbrist på grund av besparingar/otillräcklig resurstilldelning.
Citera
2020-12-28, 16:09
Medlem
tjallepetters avatar
Nicholas Christakis har skrivit en väldigt intressant bok som heter Apollos arrow om coronaviruset.

Han hävdar att 2021 kommer präglas av vaccinering, restriktioner och fortsatt smittspridning.

Inte förrän 2022 kan vi lägga viruset bakom oss men det kommer ta ett par år att nyktra till från denna enorma smäll som vi som art fått uppleva.

Någonstans kring 2024/2025 har vi början på det nya normala
Citera
2020-12-28, 16:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Nicholas Christakis har skrivit en väldigt intressant bok som heter Apollos arrow om coronaviruset.

Han hävdar att 2021 kommer präglas av vaccinering, restriktioner och fortsatt smittspridning.

Inte förrän 2022 kan vi lägga viruset bakom oss men det kommer ta ett par år att nyktra till från denna enorma smäll som vi som art fått uppleva.

Någonstans kring 2024/2025 har vi början på det nya normala
Jo, det kommer ju att ta ett tag att producera 15 miljarder doser vaccin och vaccinera alla.

Jag kan tänka mig att det blir bubblor (länder/områden) som är normala och som kanske har direktkontakt med andra normala bubblor.
Citera
2020-12-28, 16:16
Medlem
Citat:

Matematiken säger att R reduceras med åtgärder. Influensa, invasiva streptokockinfektioner, grupp-A-streptokocker, RSV, vinterkräken... alla har reducerats kraftigt med åtgärderna. Och för streptokocker ungefär lika i alla länder.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.18.20225029v1.full.pdf

Det innebär inte att covid med sin högre R-tal försvinner. Bara reduceras. Utan åtgärder skulle alla ha smittats i Sverige vid det här laget.
Citera
2020-12-28, 16:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Nej. Eftersom covid huvudsakligen smittas respiratoriskt och inte genom kontakt, så spelar det inte så stor roll hur mycket du tvättar händerna, pillar på ditt munskydd och så vidare.

Det absolut viktigaste är att undvika att utbyta luft. Helst genom social distansiering, men även genom att använda andningsskydd, eller som plan B munskydd (om alla använder dem).

Redan i början av mars visste vi detta. Du kan kolla på Joe Rogan Experience avsnitt 1439 från 11e mars, där Mike Osterholm lägger ut kunskapsläget.
Citera
2020-12-28, 16:22
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ett referat av en undersökning Novus gjort, men det var inte den jag läste.
150 000 LÅNGTIDSSJUKA
Enkäten med drygt 2 100 personer gjordes av Novus mellan 10 och 23 augusti. De har svarat på om de är sjuka just nu och i så fall hur läge de varit sjuka. 40 procent uppger att de varit sjuka i mer än 10 veckor, men en del av dessa har andra symtom. Av de som uppger att de har eller haft covidliknande symptom är det cirka en tredjedel som har varit sjuka mer än 10 veckor. Enkäten pekar det på att omkring 150 000 personer anser sig långtidssjuka i covid-19.

De vanligaste symtomen är trötthet, snuva, värk, huvudvärk och hosta.

Enkäten visar även att av de allra flesta med konstaterad covid klarade sig hemma själva. 69 procent behövde inte uppsöka någon vård alls, inte ens ringa 1177. 20 procent ringde vårdguiden, medan 5 procent behövde akutvård på sjukhus.

13 procent av alla vuxna tror att de haft sjukdomen, men bara två procent har bekräftad sjukdom med prov.
Detta är ju naturligtvis inget exakt vetenskapligt, jag letar vidare.
Läs i länken nedan så länge, du kanske hittar något intressant själv.
En sökning på covid + långtidssjuka.

För mig är det 90 procent trams. Det skrivs om det i dagstidningarna och vips så känner man efter.
Ja jag har nog lite huvudvärk mmmm och halsont.
ALLT skylls på corona plus att många är riktigt rädda och känner efter lite för mycket.

Och som sagt titta dig omkring hur många känner du med långtidscovid?

Med det sagt så är det klart att det säkert finns ett antal med långvariga symptom sen om det sitter i huvudet eller kroppen det varierar nog.
Det som verkar bli problem är lukt och smak och en släkting till mig fick inte ordning på det förens efter 4-5 månader.
Det är väl mest synd om den lilla skara som faktiskt HAR långtidsymptom när alla hypokondriker och arbetsskygga överröstar dom.
Citera
2020-12-28, 16:32
Medlem
Citat:
Glöm inte de 100 000 till 200 000 långtidssjuka!
Glöm inte att det finns barn och ungdomar som varit sjuka sedan i mars!

En sökning på covid + långtidssjuka.

Jag har full respekt för dem som drabbas av ev. lungskador.

Men jag har svårare att förstå att man buntar ihop dessa (på riktigt) långtidssjuka med en annan grupp som har lidit av ex försämrat luktsinne över 6 veckor..

De flest av oss kan fortsätta att jobba på som vanligt trots försämrat luktsinne.
Endast för ex sommelierer och liknande kan ”sjukdomen” innebär märkbara svårigheter.

De flesta av oss kan också jobba på som vanligt med hjärtklappning och hosta. Och om tröttheten och andfåddheten inte är extrema kommer inte heller de att vara ett hinder för arbetet. KOL-patienter exempelvis jobbar på. Och folk som lider av trötthet och depression jobbar likaså (OM det inte handlar om extrem trötthet eller svår depression).

Alarmisterna borde alltså vara mer seriösa när man pratar om långtidssjuka till följd av Corona. Och inte heller överdriva antalet som de facto HAR blivit allvarligt drabbade.

Jag kan förstå att man upplever det som ”försämrad livskvalitet” om man tappar mycket hår, har muskelvärk, går ner i vikt, har hudförändringar etc. men dessa symtom är inte någon skäl till sjukskrivning. Och det är ju detta som i så fall skulle kosta samhället mycket pengar.
Senast redigerad av sno 2020-12-28 kl. 16:39.
Citera
2020-12-28, 16:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Så blir det de gånger vi uppmanas att hålla avstånd och tvätta händerna.
Troligen kommer nästan ingen vinterkräksjuka att blomma ut den här säsongen heller.

Vilket århundrade kom man på att hygien var viktigt för att minska smittspridningen?

Hygienen har stor betydelse för spridning av vinterkräksjukan, men sannolikt mycket blygsam dito när det gäller luftvägsinfektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in