2020-12-28, 17:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Snuttefilt för hela världen i så fall.

Handhygien är den första punkten på WHO:s lista:
https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_2

Även enligt FoHM så finns det fortfarande inga kända fall av kontaktsmitta, från ex vis smittade ytor.

Därmed inte sagt att man inte skall tvätta händerna.
Citera
2020-12-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du spekulerar bara.
Har du någon fakta bakom dina påståenden?

Säsongsinfluensan smittar före symptom. Det gör även förkylningar.
Fakta att nya varianten sprids dubbelt så snabbt? Det som angetts var upp emot 70% mer.
Ökad dödlighet finns inga belägg för.
Det är säkert så att andra virus också smittar under inkubationstiden. Men eftersom detta är en egenskap som ofta har tagits upp i samband med Corona så antar jag att den gör det i högre grad.
Jag vet att det har stått 70%. Men det är inte så stor skillnad mellan 70 och 100. Dessutom har jag läst andra som har beräknat att det ligger närmare 100%.
Ökad dödlighet finns kanske inte belägg för. Men det finns rapporter från Sydafrika och Nigeria om att yngre personer drabbas i högre utsträckning. Stämmer detta så har det med stor sannolikhet högre dödlighet.
Bara det faktum att smittan sprids snabbare leder till högre dödlighet eftersom man inte kommer att kunna ge vård till alla.
Citera
2020-12-28, 17:12
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även enligt FoHM så finns det fortfarande inga kända fall av kontaktsmitta, från ex vis smittade ytor.

Därmed inte sagt att man inte skall tvätta händerna.
Så det finns ingen bevisad nytta med att tvätta händerna vad gäller Corona, men trots detta är det den första punkten över saker man ska göra för att förhindra smittspridning. Underligt.
Citera
2020-12-28, 17:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Upp mot 200,000 långtidssjuka i viruset, detta hade nog inte Giesecke och Tegnell räknat med.
Definiera långtidssjuka tack!
Citera
2020-12-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast den överdödlighet vi sett hittills sammanfaller med pandemins utveckling och smittoläget så de andra konsekvenserna verkar inte ha tillnärmelsevis samma dignitet.

En intressant siffra här kommer vara självmordsfrekvensen för 2020. Det har ju omtalats som något som riskerar att öka pga restriktioner och isolering. Jag har inte hört några larmrapporter om stor ökning så jag misstänker att den inte visat någon alarmerande ökning, men osvuret är bäst. Jag har inte sett några siffror alls än så länge så vi får se.

Vi kanske kommer att se en våg av självmordsförsök och lyckade självmord i fall där folk förlorar "sitt livsverk" och hamnar i arbetslösheten.

Eller som det larmades om redan i våras/somnar att en stor del av italienare riskerar att hamna i fattigdomsfällan och därmed även i klorna på maffian.
Citera
2020-12-28, 17:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Så det finns ingen bevisad nytta med att tvätta händerna vad gäller Corona, men trots detta är det den första punkten över saker man ska göra för att förhindra smittspridning. Underligt.
När man tvättar händerna löser man upp viruset. Om det hindrar smitta eller inte vet jag inte men det skadar inte. Dessutom får man bort bakterier så man håller sig sig friskare oavsett vad.
Citera
2020-12-28, 17:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Uppsala var väl först med Tegnells tandlösa "åtgärder".

Uppsala är ett bevis på att Tegnells värdelösa strategi inte fungerar.

Uppsala har inte tryckt ner smittan utan ligger på en väldigt hög nivå.

Uppsala ligger inte heller på en konstant hög nivå utan det har i princip ökat hela tiden, med några få kortare undantag. Man har haft Tegnells "restriktioner" sedan oktober.
Citera
2020-12-28, 17:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
När man tvättar händerna löser man upp viruset. Om det hindrar smitta eller inte vet jag inte men det skadar inte. Dessutom får man bort bakterier så man håller sig sig friskare oavsett vad.
Har dock inget specifikt med Corona att göra. Trots detta listar WHO handtvätt på första plats och handsprit säljer som aldrig förr.
Citera
2020-12-28, 17:18
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Självklart inte. Om statskassan ser bra ut då finns det även möjligheter att förbättra sjukvården. T.ex. utbilda flera sjuksyrror och ge mer resurser till vården.

Har man däremot en statsskuld sen tidigare och nu går på knäna - då blir det svårare att ösa ifrån det tomma intet.

Jag förstår inte på mig er som tycks tycka att pengar inte spelar någon roll för framtiden..

Skriv inte om vad "ni" tycker. Jag skriver bara vad jag tycker. Jag har aldrig skrivit att pengar eller ekonomi inte spelar någon roll. En bra ekonomi för Sverige med hög BNP och låg statsskuld är förstås positiva saker. Däremot blir man inte särskilt glad när man läser om att statens ekonomi ser bra ut när sjukvården är hårt belastad.
Citera
2020-12-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är säkert så att andra virus också smittar under inkubationstiden. Men eftersom detta är en egenskap som ofta har tagits upp i samband med Corona så antar jag att den gör det i högre grad.
Jag vet att det har stått 70%. Men det är inte så stor skillnad mellan 70 och 100. Dessutom har jag läst andra som har beräknat att det ligger närmare 100%.
Ökad dödlighet finns kanske inte belägg för. Men det finns rapporter från Sydafrika och Nigeria om att yngre personer drabbas i högre utsträckning. Stämmer detta så har det med stor sannolikhet högre dödlighet.
Bara det faktum att smittan sprids snabbare leder till högre dödlighet eftersom man inte kommer att kunna ge vård till alla.

Man kan ju inte säga att en mutation har högre dödlighet om dödligheten beror på att man inte ger vård till de behövande.

Och orsaken till att smittan spridits just till unga är ju att de äldre inte har supit och festat med sina lika gamla kompisar utan att det just unga som har velat fira studiernas slut.
Citera
2020-12-28, 17:21
Medlem
Citat:
Har dock inget specifikt med Corona att göra. Trots detta listar WHO handtvätt på första plats och handsprit säljer som aldrig förr.

Det pratade mycket i våras om att viruset har en fetthölje runtomkring sig och att man mha sprit eller tvål och vatten kan tvättas bort denna fett - och därmed döda viruset.

Wold har dock innan Coronan varit en veritabel motståndare till handtvätt. Och Olsen har varit motståndare till munskydd..

Men de kanske har köpt aktier i respektive bolag?
Citera
2020-12-28, 17:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du bör nog komma med fakta när du kommer med rent farliga påståenden.
Om folk slutar med handhygien som du menar är verkningslöst så kan ditt påstående bidra till ökad smittspridning.

Det är nog ändå en fördel att folk får veta vilka dom huvudsakliga smittvägarna för C-19 är ock det är alltså inte via kontaktsmitta.

I huvudsak överförs viruset från en persons luftvägar till en annan personens dito.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in