Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Glöm inte de 100 000 till 200 000 långtidssjuka!
Glöm inte att det finns barn och ungdomar som varit sjuka sedan i mars!
En sökning på covid + långtidssjuka.
Jag har full respekt för dem som drabbas av ev. lungskador.
Men jag har svårare att förstå att man buntar ihop dessa (på riktigt) långtidssjuka med en annan grupp som har lidit av ex försämrat luktsinne över 6 veckor..
De flest av oss kan fortsätta att jobba på som vanligt trots försämrat luktsinne.
Endast för ex sommelierer och liknande kan ”sjukdomen” innebär märkbara svårigheter.
De flesta av oss kan också jobba på som vanligt med hjärtklappning och hosta. Och om tröttheten och andfåddheten inte är extrema kommer inte heller de att vara ett hinder för arbetet. KOL-patienter exempelvis jobbar på. Och folk som lider av trötthet och depression jobbar likaså (OM det inte handlar om extrem trötthet eller svår depression).
Alarmisterna borde alltså vara mer seriösa när man pratar om långtidssjuka till följd av Corona. Och inte heller överdriva antalet som de facto HAR blivit allvarligt drabbade.
Jag kan förstå att man upplever det som ”försämrad livskvalitet” om man tappar mycket hår, har muskelvärk, går ner i vikt, har hudförändringar etc. men dessa symtom är inte någon skäl till sjukskrivning. Och det är ju detta som i så fall skulle kosta samhället mycket pengar.