2020-12-22, 22:15
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaydar
Mathem verkar vara ett riktigt sunkföretag som behandlar personalen/chafförerna som skit.
Larm om brutna kylkedjor, chockerande dålig hygien i transportbilarna etc. har duggat tätt det sista året.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dd1AJq/anstallda-avslojar-snusket-pa-mathem

Trist då både Coop och Ica klarar hemkörning av mat galant och professionellt! Dessutom över hela sverige - jämfört med Mathem som bara finns söderut..

Mathem känns inte som nåt vinnade världskoncept här precis..
Tittar man på deras hemsida ser man att det är betydligt mer än hälften av alla kommuner som de inte har hemkörning i .
Citera
2020-12-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det kommer aldrig fungera enligt norska experter. Plock-kostnaden för en artikel på ett lager kan beräknas till 10 kr sån ca.

Tar du 3 liter mjölk, då kan du möjligen säga att du kommer ner på 10 kr totalt för alla 3, ja låt säga då 13 kr, lite längre tid tar det ju.

Tänk då en vanlig varukorg när man handlar, det är väl kanske 25 varor. Det blir en kostnad på 250 kr bara för att de ska få ner varorna i kassen. Sedan ska de köra ut varorna, det kostar diesel och lön till chauffören.

Var inne nu och kollade priserna med. Rea på mjölk, men ändå 10 kr. Ingen kommer därför handla där för det är så himla billigt. Nötfärs 100 kr kg, nej tack. Kan enkelt hitta det för 79 kr.

Ge det ett år eller två, sen läggs det ner.
Det tilltalar väl människor som räknar på alternativkostnad. Om hemkörd matkasse kostar 100 kronor extra, men sparar mig 1/2 timme jag kan lägga på något som jag värderar högre än 200 kr/timmen så är det en +affär.
Citera
2020-12-23, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det tilltalar väl människor som räknar på alternativkostnad. Om hemkörd matkasse kostar 100 kronor extra, men sparar mig 1/2 timme jag kan lägga på något som jag värderar högre än 200 kr/timmen så är det en +affär.

Fast 100kr är inte i närheten av att räcka. Du måste nog upp mot 250 kr i plockavgift för att det ens skall vara i närheten av att täcka kostnaderna. Visst finns det en hel del folk som kan betala det och tycker att det är värt den summan, men det är en väldigt begränsad marknad i det stora hela.
Citera
2020-12-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast 100kr är inte i närheten av att räcka. Du måste nog upp mot 250 kr i plockavgift för att det ens skall vara i närheten av att täcka kostnaderna. Visst finns det en hel del folk som kan betala det och tycker att det är värt den summan, men det är en väldigt begränsad marknad i det stora hela.
De plockavgifter du snackar om är inte realistiska för Sverige. Det är i Norge på deras lager som en stor plockad vara (1/4del Europapall typ en kartong) som plockas av lagerplockare med 250 nok/h innan ackordbonus. Där kostar en kartong 10 kr. Jag tror knappast att en svensk blatte som plockar kassar kostar 10 kronor vara. Han kan med lite vana plocka många kassar per timme.

Hur som helst har du rätt. Säg 150-200 kr för en utkörd kasse, det är nog smärtgränsen för de som värdesätter tid.
Citera
2020-12-24, 05:58
Avslutad
Citat:
De plockavgifter du snackar om är inte realistiska för Sverige. Det är i Norge på deras lager som en stor plockad vara (1/4del Europapall typ en kartong) som plockas av lagerplockare med 250 nok/h innan ackordbonus. Där kostar en kartong 10 kr. Jag tror knappast att en svensk blatte som plockar kassar kostar 10 kronor vara. Han kan med lite vana plocka många kassar per timme.

Hur som helst har du rätt. Säg 150-200 kr för en utkörd kasse, det är nog smärtgränsen för de som värdesätter tid.

Men det är inte bara plockaren som kostar pengar. En helvetes massa lastbilar måste köpas in, chaufförer betalas, bensin, slitage, försäkringar.....
Citera
2020-12-24, 06:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Min alternativkostnad är noll, då min mataffär ligger mellan hem och jobb. Samt då självskanning som påskyndar det hela ännu mer. Är typ 5 minuter, 10 max i matvaruaffären. Får med mig maten givetvis omedelbart, så jag har allt hemma när jag kommer hem..

Har inte bemödat mig med "Mathem" eller vad det heter ännu. Vill gärna själv välja bästa "bäst-före-datum" etc. på varorna. (Ja, jag erkänner att jag är en sådan jävel som väljer färskaste varorna när jag handlar!)
Citera
2020-12-26, 01:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Helt korrekt sett, generellt verkar folk vara dåliga på att värdesätta sin fritid. Förstår inte varför, när det gäller betald arbetstid är man bra på att värdesätta denna.

Citat:
Men det är inte bara plockaren som kostar pengar. En helvetes massa lastbilar måste köpas in, chaufförer betalas, bensin, slitage, försäkringar.....

Visst kostar transporten pengar men det är inte precis så att Mathem köper in eller för den delen anställer förarna. Det är detta som är "gigekonomi".
Citera
2020-12-26, 07:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Helt korrekt sett, generellt verkar folk vara dåliga på att värdesätta sin fritid. Förstår inte varför, när det gäller betald arbetstid är man bra på att värdesätta denna.

Visst kostar transporten pengar men det är inte precis så att Mathem köper in eller för den delen anställer förarna. Det är detta som är "gigekonomi".

Nu tror jag visserligen det är Mathems egna lastbilar men egentligen spelar det ingen roll. Kostnaderna ligger där oavsett. Det är ju inte så att chaufförerna jobbar gratis bara för att dom är frifräsare? 😄
Citera
2020-12-28, 15:54
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Nu tror jag visserligen det är Mathems egna lastbilar men egentligen spelar det ingen roll. Kostnaderna ligger där oavsett. Det är ju inte så att chaufförerna jobbar gratis bara för att dom är frifräsare? 😄

Inte gratis men säkert till en låg timpenning.
Citera
2020-12-28, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Inte gratis men säkert till en låg timpenning.

Ok. Vad är en låg timpenning? Hur många kunder tror du dom hinner köra ut till på en timme? Självklart är det i den bästa av världar runt kanske 150kr per leverans endast i kostnader bara för transport.
Citera
2020-12-28, 17:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ok. Vad är en låg timpenning? Hur många kunder tror du dom hinner köra ut till på en timme? Självklart är det i den bästa av världar runt kanske 150kr per leverans endast i kostnader bara för transport.

En låg timpenning är när man har svårt att överleva på lönen man får ut. 150 kronor kan säkert vara rimligt samtidigt som det kan vara orimligt, allt beror på arbetstiden som behövs läggas ner per leverans.
Citera
2021-12-14, 08:40
Avslutad
Mathem går ihop med Mat.se

Kinnevik och Axfood meddelar att deras respektive nätmatbutiker Mathem och Mat.se ska gå ihop.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/mathem-gaar-ihop-med-matse.85KJPxPXi
DI, Betal-Artikel: https://www.di.se/live/mathem-koper-axfood-agda-mat-se-betalar-i-aktier/

Kinnevik kommer att äga 31 procent av Mathem, och förblir den största ägaren.
Axfoods andel blir cirka 17 procent.
"Samtidigt tecknas ett avtal med Axfoods logistikföretg Dagab"

Kan detta bli en bra lösning för konsumenten?
Senast redigerad av explorers 2021-12-14 kl. 08:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in