2020-12-28, 01:11
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavfet
Som rubriken lyder; jag lyckas inte med min trading och tar tacksamt emot lite vägledning och goda råd.

För mig skulle det betyda mycket att lyckas med min trading, framför allt för att jag har ett djupare behov, än att bara kunna tjäna en slant. Jag tänkte därför börja med att försöka förklara mig lite, vad det är jag vill uppnå och varför.

För några år sedan fick jag en hjärnblödning i förhållandevis tidig ålder. Detta förde med sig att jag var mer eller mindre sängliggande i två år. Jag har också fått en del fysiska handikapp, bl.a. nedsatt syn, hjärntrötthet och svår huvudvärk. Tidigare arbetade jag som konsult med eget företag, men jag kommer tyvärr aldrig kunna jobba igen och har därför sjukersättning.

Dagarna hemma börjar kännas mer och mer utan mening och jag har därför försökt sysselsätta mig, så gott jag kan, genom att prova på trading i mycket blygsam skala. Men jag lyckas inte så bra och skulle uppskatta lite vägledning. Numera har jag också problem att söka igenom stora mängder information eller läsa böcker i samma omfattning som tidigare, och behöver därför lite hjälp med någon som 'pekar ut' rätt riktning.

Det skulle betyda mycket för självkänslan att lyckas med det här, när det inte finns så mycket annat jag kan göra längre.

Innan jag blev sjuk provade jag för skojs skull, lite grundläggande handel med CFD:er. Jag trivdes bra med de tekniska gränssnitten, miljön, valfriheten av hävstång. Ekonomiskt gick det inte speciellt bra. Jag var liksom "för spretig" och saknade en fungerande strategi. Jag fick aldrig något "flyt" och la ner efter något år. Det positiva var att jag blev duktigt på riskhantering och det är jag fortfarande.

Idag har jag konto på Nordnet och har testat lite olika instrument som certifikat, warranter, fonder, aktier, forex men hittar inte riktigt rätt. Index, forex och ädelmetaller tilltalar mig. Rena aktier är jag lite tveksam till, men skulle de fungera bättre, så är det helt ok.

Jag har även ett ISK-konto som jag kan använda, nackdelen är att många index är i utländsk valuta och eftersom ISK kräver SEK som grundvaluta så blir det väl mycket växlingsavgifter vid varje köp och sälj.

Ett index som jag provat under några månader är VIX, som jag tilltalas av eftersom det finns en någorlunda definierad botten, men det vettigaste instrumentet som Nordnet erbjuder som följer detta är VOOL, vilket har en hemsk urholkningseffekt som förstör värdet på ganska kort tid. VOOL följer heller inte VIX så bra som man skulle önska och växlingsavgifterna till och från EUR är trista.

Så för att sammanfatta:

Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite vägledning om ett eller några instrument, tillsammans med en tradingstrategi för köp- och säljnivåer, som åtminstone har en potential att lyckas, så att jag vet var jag skall börja och vad jag kan läsa in mig på.

Jag kan klara av att lägga ner ett par timmars framför datorn varje dag. En tradingteknik som jag tror skulle passa min personlighet är någon sorts swing trading med kort tidshorisont.

Jag är inte intresserad av att trycka in min besparingar på ett generellt index eller aktie, och låta dem stå still där några år. Framför allt pga. att jag anser att hela marknaden lever på lånad tid. Men jag vill också försöka vara mer aktiv.

Alla tips välkomnas varmt! Vill ni hellre skicka PM så går det också bra.
Vilken tidshorisont har dina trades i snitt? Det spelar inte så stor roll vilket instrument du väljer som man kan tro i början. Börja med ett och håll dig till det tills du blivit lite varm i kläderna, det är bäst att försöka göra allt så enkelt som möjligt i början, det finns väldigt mycket att lära sig inom det här.
Svårt att ge rekommendationer och försöka lära någon hur man tradear om man inte känner personen någorlunda.
Citera
2020-12-28, 01:25
Avslutad
Jag kan ge lite allmänna tips. Håll dig till Nordnet eller Avanza eller nån storbank. Undvik ALLA "forexhandlare". De sysslar med rent bedrägeri.

Yahoo Finance har gratis teknisk analys. Alla svenska aktier slutar på .st. Astra Zeneca har tickern AZN.ST till exempel.

Håll dig till stora aktier. Själv handlar jag i princip bara aktier på Large Cap. På rapportdagar handlar jag vissa Mid Cap aktier.

Om du vill ha hävstång så använd Xact Bull, Xact Bull 2 eller indexterminer.
Senast redigerad av Juristen08 2020-12-28 kl. 01:33.
Citera
2020-12-28, 11:36
Medlem
För min egen del har det visat sig att jag är mer framgångsrik på att med fundamental analys identifiera aktier som kommer att utvecklas väl. Sedan tillämpar jag en enkel momentummodell för att undvika att bli sittande med surdegar.

Så det blir en hel del analys men inte mer än kanske fem affärer i veckan. Har bara jobbat så här ett halvår, men hittills slår jag index utan problem och lär mig en massa på vägen. Så det är ett nyttigt och lönsamt tidsfördriv.

Trading ser jag lite som ett nollsummespel där jag inte har någon edge mot de andra.
Citera
2020-12-28, 14:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om man bara köper aktier, så handlar det väl om att köpa rätt aktier vid rätt tidpunkt.
Köp inte aktier när dom går som bäst, köp dom när dom går som sämst, förutsatt att man ser en bra framtid för företaget i stort.

Som exempel, men aningen riskabelt. Köpt SAS nu, de ligger sjukt lågt i värde, men kan skjuta i höjden när flygningarna forstätter.

Men med den lilla risken att företaget kan gå i konkurs. Dock tror jag aldrig att det kommer hända då staten inte kommer tillåta ett så viktigt företag som SAS att få i konkurs. Gör dom det så är de mer hjärndöda politiker bakom ratten än vad jag trodde.
Hur tänker du där, att SAS ligger sjukt lågt i värde? Hur ska en korrekt värdering se ut?

TS: Jag swingtrejdar aktier och kan rekommendera det. Köp tillväxtbolag som går med bra vinst. Sprid riskerna på många bolag med olika inriktningar. Ligg alltid kvar med en post när du säljer, på så vis är det lättare att ha koll på bolaget och du missar inte den långsiktiga stigningen. Arbetstid: nån timme eller två per dag.
Citera
2020-12-28, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det beror ju på strategin. Jag använder "hjulet" och det ger en jämnare och stadigare avkastning, jämfört med att swingtrada i aktien avista. Så idén är att få ut en jämnare avkastning än bara utdelningen kan man säga. Tryggt när man är pensionär, den dagen det blir.

"Hjulet" som strategi har jag inte hört talas om tidigare, men det borde vara den här strategin:
https://theoptionprophet.com/blog/generate-income-using-the-wheel-trade

Citat:
Optioner är för övrigt ett enkelt sätt att trada index.

Jag tycker man har bättre koll på optioner, man är mer direkt på marknaden än andra instrument. Färre mellanhänder liksom.

Men det finns så mycket mer "moderna" alternativ, fler än jag orkar sätta mig in i.

Det verkar på din beskrivning som att du tycker att optioner är ett "renare" instrument där man har bättre koll.

Citat:
Optioner kräver lite kapital dock, courtaget blir hejdlöst dyrt annars. DeGiro är billiga, men jag är på avanza och det svider.

Ok. Just tillgången på kapital blir väl kanske ett problem i mitt fall.

Citat:
Mitt förslag om studier i grunderna tycker jag du skall se så här:

Du vill fiska, men det går inte så bra. Så du ber om tips på vilket drag du skall använda och var du skall stå för att få fisk. Förhoppningsvis får du lite fisk om du gör som någon mer erfaren, men marknaden är som floden... där det en period är bra fiske är där lönlöst att fiska sedan. Det som funkar idag, funkar inte om 2-3 år.

Så jag tycker du skall försöka lära dig grunderna och sedan finna dina egna metoder för att få tradingen att funka. Du verkar ju ha tid, så varför inte lära dig ordentligt? Sådant ger självförtroende...

Bra förslag och träffande liknelse Hittills har jag fiskat mört i insjöar ena dagen, för att dagen efter prova på djuphavsfiske.

Jag får helt klart läsa på om optioner och hur de fungerar. Bara jag inte hamnar i samma sits med optionshandel, att jag helt enkelt får problem med strategin med att välja ut optioner, och under vilka premisser.
Citera
2020-12-28, 14:29
Medlem
Charlesnenner.com. Där får du information om cykler som gör dig till en vinnare.
Testa gratis en månad. Det är dyrt att gå med efteråt, men om du söker lite på internet så kan du nog hitta en 50% rabatt om du lyssnar på lite podcasts med Charles.
Citera
2020-12-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavfet
"Hjulet" som strategi har jag inte hört talas om tidigare, men det borde vara den här strategin:
https://theoptionprophet.com/blog/generate-income-using-the-wheel-trade

Det verkar på din beskrivning som att du tycker att optioner är ett "renare" instrument där man har bättre koll.

Ok. Just tillgången på kapital blir väl kanske ett problem i mitt fall.

Bra förslag och träffande liknelse Hittills har jag fiskat mört i insjöar ena dagen, för att dagen efter prova på djuphavsfiske.

Jag får helt klart läsa på om optioner och hur de fungerar. Bara jag inte hamnar i samma sits med optionshandel, att jag helt enkelt får problem med strategin med att välja ut optioner, och under vilka premisser.

Det är inget fel med learn by doing, men bara att kunna lite gör det hela roligare. Och det finns mängder att lära om FA, TA och olika instrument. Själv tycker jag en årsredovisning är spännande...

DeGiro är grejen för dig, där är courtaget 5 kr per optionskontrakt. Alltså du säljer två optioner för 10 kr.

På Avanza är det över fastpris 100 SEK. Oavsett vilken rank du har som kund.
Citera
2020-12-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Charlesnenner.com. Där får du information om cykler som gör dig till en vinnare.
Testa gratis en månad. Det är dyrt att gå med efteråt, men om du söker lite på internet så kan du nog hitta en 50% rabatt om du lyssnar på lite podcasts med Charles.

Skit i sådant här, Charlie vill bara tjäna kosing på dig och man blir inte rik på trix som är välanvända av alla.

Se det så här. Du analyserar marknaden och noterar att börsen alltid stiger onsdags morgon.

Så du köper sent tisdag och tjänar pengar. Nu börjar alltfler inse att börsen stiger onsdagsmorgon, vilket leder till att de köper sent tisdag.

Nu stiger börsen tisdags eftermiddag istället och din metod är värdelös. Hur skall du tjäna pengar nu?

Det är nu du börjar ge ut böcker om din metod som gjorde dig rik, men som nu är värdelös.

Så blir du ännu rikare.

Läxan?

Köp inte boken, lär dig själv hur man tänker,
Citera
2020-12-28, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Som du skrev är swing trading ett bra alternativ, det är enligt min erfarenhet mycket lättare att lyckas med det än med regelrätt day trading. Personligen handlar jag mest med CFDs på IG Markets och föredrar forex, många valutapar är stabila och har väldigt regelbunden volatilitet vilket jag tycker underlättar tradingen för mig.

Jag tror verkligen att man måste ha ett system som man följer utan undantag om man vill lyckas på lång sikt. Systemet bör inkludera vilken riktning (lång eller kort), villkor för att öppna en position, ett mål där man stänger positionen samt var stop loss ska placeras.

Jag använder trendlinjer som jag ritar själv och dessa är de enda tekniska indikatorerna jag använder utöver candlelights. Jag använder de två föregående veckorna som referenspunkt för att projicera trenden och volatiliteten den kommande veckan. Jag ritar 7 trendlinjer med samma lutning, en i mitten och 3 på varje sida. De yttre går nära de högsta respektive lägsta prisnoteringarna under de två senaste veckorna.

Jag uppdaterar dessa trendlinjer varje måndagsmorgon och utgår från dessa resten av veckan. Alla affärer sker då i de yttre zonerna av trendkanalen. Om trendlinjerna pekar neråt vill man gå kort när priset är kring de översta trendlinjerna och sälja kring de lägsta och vice versa. Jag flyttar stop loss till strax över break-even om priset skär den mittersta trendlinjen. Jag handlar med fyra olika valutapar och delar risken lika mellan dessa, det blir lite för segt för min del att handla ett valutapar då man kan få sitta i dagar och vänta på rätt tillfälle. Det blir fler tillfällen och utvecklingen på kontot blir mycket jämnare, men det är upp till var och en vad man föredrar.

Är tidsperspektivet mycket kort är det lätt att gå vilse bland de mindre rörelserna, så jag rekommenderar att fokusera på ett veckoperspektiv och de något större svängningarna. När jag handlar valutor med detta tidsperpektiv stänger jag oftast positionen inom tre dagar, ibland även samma dag som den öppnades om priset rör sig kraftigt.

Problemet med day trading är att intradagstrenden ofta byter riktning flera gånger per dag och det är svårt att hänga med i svängarna. Enligt mina observationer har individuella dagar väldigt olika karaktär och det är mycket svårt att hitta en strategi som fungerar i alla förhållanden, jag menar här om man följer en enskild tillgång över tid. Den enda strategin för day trading som fungerat bra för mig är att aktivt söka upp de starkast trendande aktierna och följa trenden en kort stund.

Om du vill testa en liknande strategi som min forex-strategi är mitt bästa råd att träna på att rita bra trendlinjer och handla efter dessa. Det är inte svårt egentligen men man måste ha tålamod att vänta på rätt köp- och säljtillfällen samt disciplin nog att alltid ta förlusterna vid stop loss. Min erfarenhet har lärt mig att de största problemen och flesta förlusterna uppstår vid trendbyten, om ens strategi är så kortsiktig att trendriktningen ändras 10 gånger inom en handelsvecka blir det alltför diffust. Definieras trenden utifrån ett något längre perspektiv så blir det färre och långsammare trendbyten som är mycket mer lätthanterliga och man slipper dribbla bort sig själv i de små tvära kasten som ofta sker intradag.

Hoppas detta kan ge dig inspiration och hjälpa dig med idéer kring dig trading! Var och en måste testa sig fram till en strategi som passar ens personliga preferenser så det är bara att börja testa.

Stort tack för en mycket bra och generös beskrivning! Jag känner spontant att din strategi är något som jag kan ta till mig och som även passar min personlighet.

Kan du ge ett konkret råd om ett lämpligt valutapar som du själv tycker kan vara lämpligt för mig att börja studera lite mer ingående? Eller är dessa lätta att identifiera när man väl börjar leta runt?
Citera
2020-12-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Först ett psykologiskt tips. Och det fungerar så här: den mängd tester du gör, och hopp mellan olika instrument och marknader, står i direkt proportion till din egna upplevda osäkerhet. Så den dagen du upplever att du har struktur, är den dagen du kommer att sluta hoppa mellan olika marknader och instrument och "testa" dig fram.

Jag ser det överallt! Folk som ena dagen handlar guld, sen är det bitcoin, sen är det verkstad, sen är det olja, sen är det MA-strategier, eller Bollinger och efter det är det gruvaktier - den röda tråden är att det är ett enda kaos av diverse ombyten. Fokusera!

Det här är ett tecken på bristande struktur. Och att du inte litar på din egna förmåga. Så nu vet du i vilken ända du ska börja lösa problemet.

Det tråkiga är att ingen kan leverera en färdig tjänst åt dig; du måste övertyga dig själv om att den fungerar. För annars blir resultatet att du gör så kallade (psykologiska) trading errors. Om du ska läsa en bok överhuvudtaget så är det Trading In the Zone, av Mark Douglas. Det är exakt 201 sidor och flytande skrivet och lätt att förstå. Det behandlar kognitiv dynamik - eller "tradingpsykologi". Den är guld värd och ett måste egentligen!

Vidare till dina strategier så spelar dessa ingen större roll egentligen. Framgång på marknaden är exakt samma sak som riskhantering. Så har du riskhantering så har du framgång på marknaden!

Lycka till!

Tack för boktipset!

Jo, jag är (tyvärr) mycket medveten om just min bristande struktur, eller rättare sagt, jag har inte hittat rätt tradingteknik och de instrument som åtminstonde har en potential att fungera.

Men detta har jag redan identifierat och konstaterar kallt att det inte är hållbart. Det är därför jag ber om vägledning i att förändra just detta.
Citera
2020-12-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Jag tror du skulle må bättre av att försöka utveckla mer själsliga sidor hos dig själv. Skriv, måla eller skulptera. Försök skapa något kreativt från din inre, sök efter vad som får dig att bli lycklig och va du tycker är viktigt i livet. Du kanske landar på fötterna och kan gå vidare på ett sätt du inte trodde va möjligt tidigare.

Det är absolut en viktig sida av livet som du tar upp, och den försöker jag också utveckla, så gott det nu går. Jag har kommit en bra bit i min andliga utveckling, vilket inte är så ovanligt när hälsan tagit rejält med stryk. Men det får vara en historia för en annan tråd.
Citera
2020-12-28, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Vilken tidshorisont har dina trades i snitt? Det spelar inte så stor roll vilket instrument du väljer som man kan tro i början. Börja med ett och håll dig till det tills du blivit lite varm i kläderna, det är bäst att försöka göra allt så enkelt som möjligt i början, det finns väldigt mycket att lära sig inom det här.
Svårt att ge rekommendationer och försöka lära någon hur man tradear om man inte känner personen någorlunda.

Mina tidhorisonter är mycket flytande och jag har inga problem med olika tidshorisonter för olika instrument eller strategier. Huvudsaken är att strategin, som minst har en potential att lyckas.

Jag skulle hellre säga att jag egentligen föredrar att sätta upp vissa köp/säljkriterier som skall uppfyllas, oberoende av tidshorisont. Det spelar mig egentligen ingen roll om jag håller positionen i 2 minuter eller 2 veckor. När jag 'tradade' VOOL kunde en affär gå igenom på någon timme, eller efter flera veckor.

Digitalt guld skulle jag kunna ha liggandes i flera månader om jag kunde hitta rätt köp och säljnivåer. När jag provade CFD:er var väl kortaste tiden några sekunder mellan köp och sälj.

Men när positionerna hålls under längre tider, så dyker ju andra problem upp, som t.ex. urholkningseffekter eller politiska beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in