2020-12-27, 20:45
Medlem
Warrior trading, kolla upp det.
Citera
2020-12-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nå, men där är du på rätt spår.

Jag testar olika optionsstrategier som komplement till min långa sparportfölj. Den dagen jag blir pensionär skall detta sysselsätta mig en del tänkte jag.

Det finns en del enkla strategier men du bör lära dig grunden vad en option är. Man kan ta extremt hög risk med optioner, och man kan ta noll risk och hedga sig med optioner.

Och om du vill ha saker att göra. lär dig lite om fundamental analys av aktier. Just nu, i denna ystra börs är det inte så mycket nytta med det. Men i normalfallet så har man glädje av att förstå olika nyckeltal och att kunna läsa en årsredovisning.

Optioner. Intressant.

Vad anser du vara den stora fördelen med att 'trada' optioner gentemot att aktivt 'trada' vanliga aktier eller index?
Citera
2020-12-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Jag vet inte tillräckligt om avanserade investeringsinstrument men när jag läser trådstarten får jag en känsla av att du är väldigt otålig, och det kan nog ligga dig i fatet.

Om man får citera Warren Buffet så är ju en av hans kändaste citat: "the stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient"?

Personlogen tycker jag råvaror, och då främst olja i dessa tider, verkar otroligt spännande. Allt ESG och hycklande fondförvaltare som flyr oljan har gjort investeringar i sektorn otroligt spännande.

Nej, nej, om jag ger intrycket av att vara otålig så har jag nog formulerat mig dåligt. Min personlighet är snarare tvärtom.

Jag har inga problem med långsiktiga placeringar, men de gör jag på annat sätt t.ex. genom att betala av lån så att jag nu har ett skuldfritt boende. (Vilket ju visade sig vara en bra strategi, nu när min hälsa blev som den blev).

Däremot är jag mycket skeptisk till att gå in långsiktigt i någon som helst placering, just nu. Jag upplevde både fastighetskraschen, IT-bubblan och finanskrisen på nära håll och jag tycker att jag för tillfället känner igen sinnestämmningarna. Jag är mycket förvånad över att aktiemarknaden fortfarande hänger kvar på topp.
Citera
2020-12-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiDondada
Warrior trading, kolla upp det.

Tack för tipset. Skall ta mig en titt och se vad detta är.
Citera
2020-12-27, 22:27
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag lyckades vända mitt sjunkande skepp och faktiskt gå på plus för 2020, (det var längesen)
Genom att sluta vimsa runt och ryckas med i senaste kanonköpen och istället gå all-in på Bitcoin.
Citera
2020-12-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavfet
Optioner. Intressant.

Vad anser du vara den stora fördelen med att 'trada' optioner gentemot att aktivt 'trada' vanliga aktier eller index?

Det beror ju på strategin. Jag använder "hjulet" och det ger en jämnare och stadigare avkastning, jämfört med att swingtrada i aktien avista. Så idén är att få ut en jämnare avkastning än bara utdelningen kan man säga. Tryggt när man är pensionär, den dagen det blir.

Optioner är för övrigt ett enkelt sätt att trada index.

Jag tycker man har bättre koll på optioner, man är mer direkt på marknaden än andra instrument. Färre mellanhänder liksom.

Men det finns så mycket mer "moderna" alternativ, fler än jag orkar sätta mig in i.

Optioner kräver lite kapital dock, courtaget blir hejdlöst dyrt annars. DeGiro är billiga, men jag är på avanza och det svider.

Mitt förslag om studier i grunderna tycker jag du skall se så här:

Du vill fiska, men det går inte så bra. Så du ber om tips på vilket drag du skall använda och var du skall stå för att få fisk. Förhoppningsvis får du lite fisk om du gör som någon mer erfaren, men marknaden är som floden... där det en period är bra fiske är där lönlöst att fiska sedan. Det som funkar idag, funkar inte om 2-3 år.

Så jag tycker du skall försöka lära dig grunderna och sedan finna dina egna metoder för att få tradingen att funka. Du verkar ju ha tid, så varför inte lära dig ordentligt? Sådant ger självförtroende...
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-12-27 kl. 23:29.
Citera
2020-12-27, 23:36
Medlem
Som du skrev är swing trading ett bra alternativ, det är enligt min erfarenhet mycket lättare att lyckas med det än med regelrätt day trading. Personligen handlar jag mest med CFDs på IG Markets och föredrar forex, många valutapar är stabila och har väldigt regelbunden volatilitet vilket jag tycker underlättar tradingen för mig.

Jag tror verkligen att man måste ha ett system som man följer utan undantag om man vill lyckas på lång sikt. Systemet bör inkludera vilken riktning (lång eller kort), villkor för att öppna en position, ett mål där man stänger positionen samt var stop loss ska placeras.

Jag använder trendlinjer som jag ritar själv och dessa är de enda tekniska indikatorerna jag använder utöver candlelights. Jag använder de två föregående veckorna som referenspunkt för att projicera trenden och volatiliteten den kommande veckan. Jag ritar 7 trendlinjer med samma lutning, en i mitten och 3 på varje sida. De yttre går nära de högsta respektive lägsta prisnoteringarna under de två senaste veckorna.

Jag uppdaterar dessa trendlinjer varje måndagsmorgon och utgår från dessa resten av veckan. Alla affärer sker då i de yttre zonerna av trendkanalen. Om trendlinjerna pekar neråt vill man gå kort när priset är kring de översta trendlinjerna och sälja kring de lägsta och vice versa. Jag flyttar stop loss till strax över break-even om priset skär den mittersta trendlinjen. Jag handlar med fyra olika valutapar och delar risken lika mellan dessa, det blir lite för segt för min del att handla ett valutapar då man kan få sitta i dagar och vänta på rätt tillfälle. Det blir fler tillfällen och utvecklingen på kontot blir mycket jämnare, men det är upp till var och en vad man föredrar.

Är tidsperspektivet mycket kort är det lätt att gå vilse bland de mindre rörelserna, så jag rekommenderar att fokusera på ett veckoperspektiv och de något större svängningarna. När jag handlar valutor med detta tidsperpektiv stänger jag oftast positionen inom tre dagar, ibland även samma dag som den öppnades om priset rör sig kraftigt.

Problemet med day trading är att intradagstrenden ofta byter riktning flera gånger per dag och det är svårt att hänga med i svängarna. Enligt mina observationer har individuella dagar väldigt olika karaktär och det är mycket svårt att hitta en strategi som fungerar i alla förhållanden, jag menar här om man följer en enskild tillgång över tid. Den enda strategin för day trading som fungerat bra för mig är att aktivt söka upp de starkast trendande aktierna och följa trenden en kort stund.

Om du vill testa en liknande strategi som min forex-strategi är mitt bästa råd att träna på att rita bra trendlinjer och handla efter dessa. Det är inte svårt egentligen men man måste ha tålamod att vänta på rätt köp- och säljtillfällen samt disciplin nog att alltid ta förlusterna vid stop loss. Min erfarenhet har lärt mig att de största problemen och flesta förlusterna uppstår vid trendbyten, om ens strategi är så kortsiktig att trendriktningen ändras 10 gånger inom en handelsvecka blir det alltför diffust. Definieras trenden utifrån ett något längre perspektiv så blir det färre och långsammare trendbyten som är mycket mer lätthanterliga och man slipper dribbla bort sig själv i de små tvära kasten som ofta sker intradag.

Hoppas detta kan ge dig inspiration och hjälpa dig med idéer kring dig trading! Var och en måste testa sig fram till en strategi som passar ens personliga preferenser så det är bara att börja testa.
Citera
2020-12-28, 00:03
Medlem
Kan bara säga lycka till. Vill bidra med tipset att du kommer med 90% sannolikhet fortsätta torska pengar utifrån det mesta som beskrivits. Finns en del bra punkter någon tagit upp, men det mesta är tips från amatörer som kommer skada din ekonomi mer.
Citera
2020-12-28, 00:10
Medlem
Först ett psykologiskt tips. Och det fungerar så här: den mängd tester du gör, och hopp mellan olika instrument och marknader, står i direkt proportion till din egna upplevda osäkerhet. Så den dagen du upplever att du har struktur, är den dagen du kommer att sluta hoppa mellan olika marknader och instrument och "testa" dig fram.

Jag ser det överallt! Folk som ena dagen handlar guld, sen är det bitcoin, sen är det verkstad, sen är det olja, sen är det MA-strategier, eller Bollinger och efter det är det gruvaktier - den röda tråden är att det är ett enda kaos av diverse ombyten. Fokusera!

Det här är ett tecken på bristande struktur. Och att du inte litar på din egna förmåga. Så nu vet du i vilken ända du ska börja lösa problemet.

Det tråkiga är att ingen kan leverera en färdig tjänst åt dig; du måste övertyga dig själv om att den fungerar. För annars blir resultatet att du gör så kallade (psykologiska) trading errors. Om du ska läsa en bok överhuvudtaget så är det Trading In the Zone, av Mark Douglas. Det är exakt 201 sidor och flytande skrivet och lätt att förstå. Det behandlar kognitiv dynamik - eller "tradingpsykologi". Den är guld värd och ett måste egentligen!

Vidare till dina strategier så spelar dessa ingen större roll egentligen. Framgång på marknaden är exakt samma sak som riskhantering. Så har du riskhantering så har du framgång på marknaden!

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av stavfet
Så för att sammanfatta:

Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite vägledning om ett eller några instrument, tillsammans med en tradingstrategi för köp- och säljnivåer, som åtminstone har en potential att lyckas, så att jag vet var jag skall börja och vad jag kan läsa in mig på.

Jag kan klara av att lägga ner ett par timmars framför datorn varje dag. En tradingteknik som jag tror skulle passa min personlighet är någon sorts swing trading med kort tidshorisont.

Jag är inte intresserad av att trycka in min besparingar på ett generellt index eller aktie, och låta dem stå still där några år. Framför allt pga. att jag anser att hela marknaden lever på lånad tid. Men jag vill också försöka vara mer aktiv.

Alla tips välkomnas varmt! Vill ni hellre skicka PM så går det också bra.
Citera
2020-12-28, 00:12
Medlem
Ja, du var ju kvällens stora stjärna!!!

1) Är det ett tips att spekulera i att man kommer att torska pengar?

2) Och vilka är de bra punkterna?

3) Och dina egna god råd är enligt dina egna erfarenheter vilka?

Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Kan bara säga lycka till. Vill bidra med tipset att du kommer med 90% sannolikhet fortsätta torska pengar utifrån det mesta som beskrivits. Finns en del bra punkter någon tagit upp, men det mesta är tips från amatörer som kommer skada din ekonomi mer.
Citera
2020-12-28, 00:39
Medlem
Jag tror du skulle må bättre av att försöka utveckla mer själsliga sidor hos dig själv. Skriv, måla eller skulptera. Försök skapa något kreativt från din inre, sök efter vad som får dig att bli lycklig och va du tycker är viktigt i livet. Du kanske landar på fötterna och kan gå vidare på ett sätt du inte trodde va möjligt tidigare.
Citera
2020-12-28, 00:41
Medlem
Om man bara köper aktier, så handlar det väl om att köpa rätt aktier vid rätt tidpunkt.
Köp inte aktier när dom går som bäst, köp dom när dom går som sämst, förutsatt att man ser en bra framtid för företaget i stort.

Som exempel, men aningen riskabelt. Köpt SAS nu, de ligger sjukt lågt i värde, men kan skjuta i höjden när flygningarna forstätter.

Men med den lilla risken att företaget kan gå i konkurs. Dock tror jag aldrig att det kommer hända då staten inte kommer tillåta ett så viktigt företag som SAS att få i konkurs. Gör dom det så är de mer hjärndöda politiker bakom ratten än vad jag trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in