Citat:
Ursprungligen postat av
stavfet
Optioner. Intressant.
Vad anser du vara den stora fördelen med att 'trada' optioner gentemot att aktivt 'trada' vanliga aktier eller index?
Det beror ju på strategin. Jag använder "hjulet" och det ger en jämnare och stadigare avkastning, jämfört med att swingtrada i aktien avista. Så idén är att få ut en jämnare avkastning än bara utdelningen kan man säga. Tryggt när man är pensionär, den dagen det blir.
Optioner är för övrigt ett enkelt sätt att trada index.
Jag tycker man har bättre koll på optioner, man är mer direkt på marknaden än andra instrument. Färre mellanhänder liksom.
Men det finns så mycket mer "moderna" alternativ, fler än jag orkar sätta mig in i.
Optioner kräver lite kapital dock, courtaget blir hejdlöst dyrt annars. DeGiro är billiga, men jag är på avanza och det svider.
Mitt förslag om studier i grunderna tycker jag du skall se så här:
Du vill fiska, men det går inte så bra. Så du ber om tips på vilket drag du skall använda och var du skall stå för att få fisk. Förhoppningsvis får du lite fisk om du gör som någon mer erfaren, men marknaden är som floden... där det en period är bra fiske är där lönlöst att fiska sedan. Det som funkar idag, funkar inte om 2-3 år.
Så jag tycker du skall försöka lära dig grunderna och sedan finna dina egna metoder för att få tradingen att funka. Du verkar ju ha tid, så varför inte lära dig ordentligt? Sådant ger självförtroende...