2020-12-28, 13:18
Medlem
Sverige verkar snitta på 13 sekvenseringar* i veckan 2020 (totalt 686 prov), kan det vara så illa?

Danmark har gjort 4348 st, Norge 347, Finland 160.

Skriv "Sweden" i filterrutan längst upp:

https://beta.microreact.org/project/eGnhhS1Thbn9p8SZncMJAF-cog-uk-2020-12-22-sars-cov-2-in-the-uk/

*B.1.1.7 är den Engelska mutationen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-28 kl. 13:21.
Citera
2020-12-28, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
339 på IVA just nu (323 igår, 290 för en vecka sedan).
https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva

mm totalen verkar öka men antalet som läggs in verkar minska.
Citera
2020-12-28, 13:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
En app vore väldigt bra men vi får inte glömma att många äldre som är ute och reser kanske inte är så vana att använda appar men så klart de kan få ett intyg från sin läkare
Jättebra!

- Vänta lite, jag glömde telefonen på flyget.

- Nej låt bli, lås inte in mig. Jag lovar att jag är vaccinerad. Jag kan inte hjälpa att ni har hög brottslighet i ert land.

- Hmmm, den måste blivit våt. Kan ni inte göra ett undantag?

Är det ingen som upplevt att elektronik ibland inte gör som man hoppas och vill att den ska göra.
Citera
2020-12-28, 13:25
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Vi kan väl med all önskvärd tydlighet se att regelverk utan reella påföljder är totalt meningslösa om man faktiskt menar allvar:

Det blir väl ett ajabaja på sin höjd?
Jag sympatiserar med att de som är svenska medbogare skall ha rätt att komma in i Sverige i alla fall men det behöver ju inte betyda att de skall kunna gå o shoppa på Mall of Scandinavia dagen efter om de vill. Tvångskarantän i två veckor oavsett om de kommer med bil, båt, flyg eller kanot.

Johan Carlson och Anders Tegnell är mycket väl insatta i regelverket men vägrar att tillämpa svensk lag.

Johan Carlson och Anders Tegnell är fullständigt inkompetenta och måste omedelbart avskedas.

Extraordinära smittskyddsåtgärder enligt Smittskyddslagen 2004:168 gällande samhällsfarlig sjukdom (ebola, SARS och smittkoppor).

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Socialstyrelsen besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där. Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).
Citera
2020-12-28, 13:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag menar inte att vara kritisk mot det du skrev, ville bara påminna om att det finns en massa långtidssjuka också.
Sorry!
Detta kommer att bli ett enormt stort problem inom en snar framtid. Jag har påpekat detta sedan lång tid tillbaka, det får förödande konsekvenser för både samhälle och individ.

Detta är det absolut allvarligaste i hela pandemin anser jag.
Citera
2020-12-28, 13:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag konstaterade bara att 70% jämfört med 95% inte bara ser sämre ut det är sämre.
Men vem vet, AZ:s vaccin kanske har ett bättre skydd än övriga efter sex månader?

Personligen gör det mig inte så mycket om jag blir lite covidsjuk i några dagar så länge vaccinet ger mig skydd mot allvarlig sjukdom.
Citera
2020-12-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Johan Carlson och Anders Tegnell är mycket väl insatta i regelverket men vägrar att tillämpa svensk lag.

Johan Carlson och Anders Tegnell är fullständigt inkompetenta och måste omedelbart avskedas.

Extraordinära smittskyddsåtgärder enligt Smittskyddslagen 2004:168 gällande samhällsfarlig sjukdom (ebola, SARS och smittkoppor).

8 § Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Socialstyrelsen besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel skall genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.

9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där. Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).

Du kanske noterar att det är smittskyddsläkaren och Socialstyrelsen som omnämns ovan?
Citera
2020-12-28, 13:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Denna artikel är från den 8 december ang. 90% resp 70% vet verkligen inte vad jag skall tro. Tycker jag har följt testningen hela hösten av de 3 som nu är klara och jag har hela tiden läst 70% för Astrazenica

https://www.marketwatch.com/story/astrazeneca-oxford-covid-shot-is-safe-and-effective-full-trial-data-shows-11607450842
Det framkom relativt tidigt om jag minns rätt, de hade givit olika stora doser till patienter och på så sätt hade effektiviteten ökat jämfört med deras första 70%.
Citera
2020-12-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men vem vet, AZ:s vaccin kanske har ett bättre skydd än övriga efter sex månader?

Personligen gör det mig inte så mycket om jag blir lite covidsjuk i några dagar så länge vaccinet ger mig skydd mot allvarlig sjukdom.
Nej, ingen vet, det är mycket genvägar som tagits för att kunna komma igång fort.
Personligen så skulle jag hellre välja AZ om jag tvingas vaccinera mig för något som jag förmodligen redan utsatts för och som ger små till inga symptom för majoriteten.
RNA vaccinet har mycket högre andel med allvarliga effekter av vaccinering än vad som är normalt med annan teknik.
Citera
2020-12-28, 13:37
Bannlyst
Är det nån idé att ta vaccinet om dom inte vet att det funkar på muterade varianterna 🤷🏻‍♂️😷😷😷😷
Citera
2020-12-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det inte bara ser dåligt ut i jämförelse det är dåligt i jämförelse.

Fast det gäller ju bara vid en dos eller av samma dos 2 gånger.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/27/astra-zenecas-vd-vi-har-hittat-det-vinnande-receptet-vaccinet-kan-borja-anvandas

Citat:
Det var något av en besvikelse då Astra Zenecas vaccin inledningsvis uppvisade en skyddseffekt på bara 62 procent hos patienter som fick två standarddoser av det.

Hos patienter som först fick en låg dos och sedan fick en standarddos var skyddseffekten däremot 90 procent. Sammantaget i båda grupperna var skyddet drygt 70 procent.

men nu har hittat rätt dosering av vaccinet

Citat:
Vi tror att vi har hittat det vinnande receptet

Nu säger Astra Zenecas vd Pascas Soriot till Sunday Times att forskarna utarbetat ett "vinnande recept" och att nya resultat kommer att visa att företagets coronavaccin är minst lika effektivt som de främsta konkurrenternas vaccin.

Enligt Soriot har Astra Zenecas vaccin nu en skyddseffekt på 95 procent och dessutom ger det ett "100 procent effektivt" skydd mot allvarlig covid-19, som annars skulle tvinga patienten att söka sjukhusvård.

så Astras vaccin är lika bra som det andra ,nu när man hittat rätt dosering.
Senast redigerad av painkiler 2020-12-28 kl. 13:39.
Citera
2020-12-28, 13:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Man kan också begära ett utdrag från nationella vaccinationsregistret.
Vaccinationsboken är något som har funkat länge internationellt och kommer troligen att krävas i många fall/länder. Ett utdrag från Nationella Vaccinationsregistret tror jag är lika mycket värt som pappret det är skrivet på i en hel del länder, nej mindre tom.

Det blir troligen flera system som kommer att konkurrera om "världsherraväldet". Några funkar här och andra funkar var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in