2020-12-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
IVA har ökat med 60+ intagna i övriga regioner även fast man räknar bort vg och skåne. Din platå är en illusion skapad av förnekelse.

Att nyinskrivna inte ökat beror snarare på att det varit fullt på IVA, det kan knappast öka då? Triagen har hårdnat.

Att IVA ökar trots att inskrivningarna inte gjort det i samma takt betyder att de inskrivna ligger kvar längre än tidigare. Det betyder att äldre prioriterats bort.
De klarar inte i samma utsträckning lika lång tid på IVA som yngre starkare människor. Äldre som skrivs in blir antingen bättre väldigt snabbt eller så avlider de. Yngre kan ligga längre på IVA.

Du kan försöka förvrönga siffrorna hur mycket du vill, oss lurar du inte. Platån finns i ditt huvud.

Jag har undersökt antalet nyinskrivna över perioden och ser man till regioner utöver de tre storstadsregionerna så ser man följande, glidande medelvärde 7 dagar.

En topp den 29/11 a 14,3 nya inskrivna per dag, därefter något lägre för att öka till en ny peak på 14,4 nya inskrivna den 19/12. Alltså en skillnad på 0,1.

För Stockholm ses en topp vid 23/11 a 11,1 därefter fallande.

För Skåne ökar det fram till 17-18/12 a 6,4

För Västra Götaland ökar det också fram till 7,6 runt samma datum som för Skåne.

Jag har inga problem att säga att jag hade fel rörande platån. I stort beror dock ökningen i december på Skåne och Västra Götaland.

Om det är så att man vägrar behövande IVA idag är en spekulation som du får styrka med fakta.
Citera
2020-12-28, 11:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Belgien tycks ha uppnått flockimmunitet. Från 20000 smittade till 850 på någon vecka.
Belgien ligger på 1850fall i snitt senaste vecka. Julen spelar antagligen in lite så testningen blir lidande. Belgien har aldrig legat på över 20000 fall i sjudagars snitt. Tre dagar i slutet av oktober konstaterades över 20000 fall dock. Det är lite mer än någon vecka sen.
Citera
2020-12-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Pressträff om nya pandemilagen strax...

"Förslag om pandemilag lämnas till Lagrådet
Under måndagen lämnar regeringen in förslaget om en ny pandemilag till Lagrådet, skriver TT.

Målet är att den nya tillfälliga lagen ska börja gälla i mitten av januari. Den innebär att regering, myndigheter och kommuner får ökade befogenheter att reglera och i sista hand stänga ned verksamheter för att minska smittspridning.

Förslaget har varit ute på remiss hos över hundra myndigheter, kommuner och organisationer. Reaktionerna har varit stor förståelse för att tuffare restriktioner kan behövas, men också en oro för att åtgärderna ska drabba näringsidkare hårt.

Med start 11.15 kommer socialminister Lena Hallengren och näringsminister Ibrahim Baylan (båda S) att hålla en pressträff om den nya lagen."

omni.se

Otroligt fascinerande att de lyckas med bedriften att få denna lag på plats antagligen när nergången redan börjat. Precis som förra lagen som kom i effekt efter förra puckeln och upphörde gälla ganska lagom till den nya uppgången.

Jag tror inte det är en slump, regeringen vill inte agera egentligen.
En mer permanent pandemilag kommer de troligen förhala tills den utretts bort från dagordningen.
Men man kanske kan byta regering?
Citera
2020-12-28, 11:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Manaus i Brasilien uppnådde troligtvis flockimmunitet under sitt enorma coronautbrott men där finns nu tecken på ny uppgång. Jag hittar inte den lite mer seriösa artikel jag läste igår men det finns en del skrivet om det, t.ex:
https://theconversation.com/coronavirus-is-manaus-brazil-the-first-city-to-reach-herd-immunity-146860

Ja, ser ju ut som om det ökar där igen.

This Sunday (27), Manaus recorded a record of new hospitalized with Covid-19: there were 88 new records of hospitalized people . This December, the number of hospitalizations for the disease was up 28% compared to November.

The last time that Manaus registered so many interned by Covid was on May 12 , when 89 people were hospitalized. At the time, the capital suffered from a collapse in the public health system and also in the funerary system.

The Government of Amazonas reported that the occupancy rate of the reference hospital for the treatment of the disease, Hospital Delphina Aziz, is approaching 100% .

https://g1.globo.com/am/amazonas/noticia/2020/12/27/com-88-registros-de-internacoes-por-covid-19-nas-ultimas-24h-manaus-tem-recorde-de-novos-hospitaliza dos.ghtml
Citera
2020-12-28, 11:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Så var det ju inte riktigt va?
Till de som av misstag fått halv första dos, var ju effektiviteten över 90%.
Därför gör man nu ytterligare studier i USA.

Eller hur menar du att din foliehatts-teori ser ut?
Det är ju dessutom så att AZ:s ursprungliga resultat på 70 eller 75 % faktiskt är bra.
Om AZ presenterat sina resultat först hade resultaten setts som en stor framgång.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du har fortfarande inte fattat vad BNP innebär?
Kolla statsskuldens utveckling i förhållande till BNP, så kanske du förstår sambandet..

Låna mycket för att dopa ekonomin = bättre BNP

Hur tänkte du att skulden skall betalas?
Genom att stimulera ekonomin under lågkonjunktur skapar man framtidstro för företagen och uppnår tillväxt. Sverige har låtit massor av annars framgångsrika företag gå omkull, till skillnad från grannländerna. Allt på grund av regeringen ovilja att stimulera.

Det finns inga direkta fördelar med låg statsskuld som världsekonomin fungerar idag.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo, den minskade med 0,8% eftersom tillväxten var 1% och inflationen var 1,8%. Svårt att fatta?
BNP uttryckt i fasta priser ökade 1,8% 2019, inflationen blir då irrelevant.
Citera
2020-12-28, 11:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Låter ju inte jätteseriöst direkt...
I de kliniska testerna prövar de ju en mängd varianter och doseringar. De måste nog komma fram med en väldigt god förklaring till varför siffrorna nu helt plötsligt ska ändras till det bättre. Känns ju inte överdrivet förtroendeskapande direkt.

Denna artikel är från den 8 december ang. 90% resp 70% vet verkligen inte vad jag skall tro. Tycker jag har följt testningen hela hösten av de 3 som nu är klara och jag har hela tiden läst 70% för Astrazenica

https://www.marketwatch.com/story/astrazeneca-oxford-covid-shot-is-safe-and-effective-full-trial-data-shows-11607450842
Citera
2020-12-28, 11:23
Medlem
Hrass avatar
PK nu

Gym och munblöja kommer jag aldrig vika ner mig angående, men det ska bli intressant vilka andra tips som föreslås
Citera
2020-12-28, 11:25
Medlem
Citat:
Även LO:s ordförande Susanna Gideonsson sågar nu regeringens "strategi" mot coronasmittan. Organisationens medlemmar har inte alls fått det skydd de behövde, säger hon i SvD. Politikern borde lyssnat mer på facket, framhäver hon.

Citat:
– För LO-förbundens medlemmar har den svenska strategin fungerat uruselt. Man har begärt att de ska jobba i frontlinjen, men att skydda de anställda från att bli smittade har man varit jättedålig på, säger hon i SvD och påpekar att det tog lång tid och många uppmaningar från fackligt håll innan personalen alls fick någon skyddsutrustning.

]https://www.friatider.se/lo-om-lofvens-coronastrategi-har-fungerat-uruselt
Citera
2020-12-28, 11:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Otroligt fascinerande att de lyckas med bedriften att få denna lag på plats antagligen när nergången redan börjat. Precis som förra lagen som kom i effekt efter förra puckeln och upphörde gälla ganska lagom till den nya uppgången.

Jag tror inte det är en slump, regeringen vill inte agera egentligen.
En mer permanent pandemilag kommer de troligen förhala tills den utretts bort från dagordningen.
Men man kanske kan byta regering?
Jag är nog mindre konspiratorisk än du, men är ändå förundrad över att det tagit så lång tid att få fram en ny lagstiftning sedan den förra upphörde att gälla.
Citera
2020-12-28, 11:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag tror också att man gett MHRA data som visar att 100% av de som fått vaccinet ej blivit allvarligt sjuka även om de infekterats, detta även efter bara en dos. Det verkar vara det som antyds i intervjuer med VD:n. Detta skulle öppna för att ge många en förstados snabbt och komplettera med en andra dos flera månader senare.

Nja, flera månader senare tror jag inte fungerar, då har verkan av första dosen börjat klingat av. För att få ett optimalt skydd bör man följa rekommendationerna från läkemedelsföretagen.

Min åsikt är att när vi nu äntligen börjat komma igång med vaccineringarna skall det göras riktigt och inte halvdant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in