Citat:
IVA har ökat med 60+ intagna i övriga regioner även fast man räknar bort vg och skåne. Din platå är en illusion skapad av förnekelse.
Att nyinskrivna inte ökat beror snarare på att det varit fullt på IVA, det kan knappast öka då? Triagen har hårdnat.
Att IVA ökar trots att inskrivningarna inte gjort det i samma takt betyder att de inskrivna ligger kvar längre än tidigare. Det betyder att äldre prioriterats bort.
De klarar inte i samma utsträckning lika lång tid på IVA som yngre starkare människor. Äldre som skrivs in blir antingen bättre väldigt snabbt eller så avlider de. Yngre kan ligga längre på IVA.
Du kan försöka förvrönga siffrorna hur mycket du vill, oss lurar du inte. Platån finns i ditt huvud.
Att nyinskrivna inte ökat beror snarare på att det varit fullt på IVA, det kan knappast öka då? Triagen har hårdnat.
Att IVA ökar trots att inskrivningarna inte gjort det i samma takt betyder att de inskrivna ligger kvar längre än tidigare. Det betyder att äldre prioriterats bort.
De klarar inte i samma utsträckning lika lång tid på IVA som yngre starkare människor. Äldre som skrivs in blir antingen bättre väldigt snabbt eller så avlider de. Yngre kan ligga längre på IVA.
Du kan försöka förvrönga siffrorna hur mycket du vill, oss lurar du inte. Platån finns i ditt huvud.
Jag har undersökt antalet nyinskrivna över perioden och ser man till regioner utöver de tre storstadsregionerna så ser man följande, glidande medelvärde 7 dagar.
En topp den 29/11 a 14,3 nya inskrivna per dag, därefter något lägre för att öka till en ny peak på 14,4 nya inskrivna den 19/12. Alltså en skillnad på 0,1.
För Stockholm ses en topp vid 23/11 a 11,1 därefter fallande.
För Skåne ökar det fram till 17-18/12 a 6,4
För Västra Götaland ökar det också fram till 7,6 runt samma datum som för Skåne.
Jag har inga problem att säga att jag hade fel rörande platån. I stort beror dock ökningen i december på Skåne och Västra Götaland.
Om det är så att man vägrar behövande IVA idag är en spekulation som du får styrka med fakta.