2020-12-28, 08:05
Medlem
mats_lindqvists avatar
Det finns ingen arkeologisk eller historisk forskning som ger stöd för att det som står i bibeln skulle ha hänt eller vara sant. Varken nya el gamla testamentet. Forskning finns däremot som ger stöd för att det är påhittat, iaf vad gäller nya testamentet. Richard Carrier.
Senast redigerad av mats_lindqvist 2020-12-28 kl. 08:07. Anledning: Tillägg
Citera
2020-12-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Det finns ingen arkeologisk eller historisk forskning som ger stöd för att det som står i bibeln skulle ha hänt eller vara sant. Varken nya el gamla testamentet. Forskning finns däremot som ger stöd för att det är påhittat, iaf vad gäller nya testamentet. Richard Carrier.
Dem allra flesta forskare av det nya testamentet tror att Jesus som person funnits Richard Carrier är rätt ensam.
Senast redigerad av Barbe 2020-12-28 kl. 08:12.
Citera
2020-12-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Forskning finns däremot som ger stöd för att det är påhittat, iaf vad gäller nya testamentet. Richard Carrier.

Ge ett exempel, ditt bästa exemplet.
Citera
2020-12-28, 09:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Dem allra flesta forskare av det nya testamentet tror att Jesus som person funnits Richard Carrier är rätt ensam.

Inte så ensam. Det finns också dem som säger att Jesus uppfanns av Titus Flavius anhängare för att pacificera judarna. Anhängarna av denna hypotes påpekar att Jesus resor med lärljungarna följer samma väg som Titus Flavius tog när han besegrade judarnas sista uppror och beskriver de strider som utkämpades, och att det till exempel i stället för grisar som strörtades i sjön och drunknade efter en Jesus utdrivning av demoner var Titus Flavius som tvingade ut samma mängd upprorsmakare i sjön, där de drunknade och liknande även med Jesus fisketur, som beskriver en strid på vattnet, där judarna till slut fick alla sina skeppsänkta och hoppade överbord ("försökte gå på vattnet").
Evangelierna beskriver samma städer och i samma ordningsföljd som de anges i Titus Flavius egen berättelse om sitt fälttåg. (Det påstår i alla fall anhängarna av denna hypotes). Det finns gott om videor och artiklar som förklarar detta utförligt för den som är intresserad.
Citera
2020-12-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag vet inte, fråga vad kiss74 menar.

Det verkar som att kiss74 kräver att bibeln ska vara skriven av Gud, utan några fel, kanske t.o.m. skrivet på stentavlor med Guds egna finger?
Har Gud fingrar?
Däremot borde nog inga fel finnas i Guds bok. Och absolut inte omoraliska regler/lagar/bud.
Citera
2020-12-28, 11:04
Medlem
Citat:
Och även han själv säger ju att han är inte är helt övertygad åt något håll, bara att det finns bra argument även åt att Jesus ej funnits. Han är väldigt kunnig och intressant att lyssna på, tycker jag. Även om han har en annan syn än de flesta han debatterar mot.
Citera
2020-12-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Varför skulle enstaka förändringar omkullkasta hela Bibeln?

De ändringar som kan påvisas ifrågasätter väl bara på sin höjd de textdelar som man kan påvisa har ändrats?
Bästa exemplet som omkullkastar hela Bibeln är ju att inga bra bevis finns för Guds existens, medans det finns många bevis för att människor genom historien hittat på många gudar och historier runt dessa.
Det är inget slutgiltigt bevis, men ett ganska starkt. Enligt mig.
Däremot är ju Bibeln ett bevis på att Bibelns Gud inte är helt god. Även det enligt mig.
Citera
2020-12-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bästa exemplet som omkullkastar hela Bibeln är ju att inga bra bevis finns för Guds existens

Frånvaron av bevis är inget bevis.
Citera
2020-12-28, 11:34
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Vad jag förstår så går det inte att verifiera att de källor som används så som stöd för Jesus existens inte i sin tur stödjer sig på d en bibliska berättelsen. Mao de återupprepar myter/sagor. Som jag ser det spelar det ingen större roll; en "religion" är en av människor skapad förklaringsmodell som syftar till att ge vägledning i livet och svar på frågor av typen "vad händer efter döden" och "vad är meningen med livet". Som sådan är kristendomen inte sämre än någon annan religion. Olika religioner är bara olika sätt att förpacka det på. Att påstå att den kristna berättelsen skulle vara den enda korrekta/sanna, och att alla andra 2000+ gudar som människor hittat på genom historien är alla fake, det ser jag som rent befängt. Välj den förpackning som passar dig bäst, håll den för dig själv och låt bli att packa på den på andra.
Citera
2020-12-28, 11:40
Medlem
Citat:
Har Gud fingrar?

Guds finger är en liknelse på hans kraft som han skrev med på stentavlorna. Det tror jag du förstår, men du vill alltid ifrågasätta.

Citat:
Däremot borde nog inga fel finnas i Guds bok.

Varför inte det? För att du har bestämt det?

Gud skrev endast på stentavlorna, bibeln skrevs av människor inspirerade av Gud, det är en viss skillnad.

Men all information man behöver som människa för att förstå Guds vilja finns i bibeln, det har Gud sett till att den existerar. Om man hänger upp sig på betydelselösa saker så kan man fundera var problemet ligger.

Citat:
Och absolut inte omoraliska regler/lagar/bud.

Omoraliska regler/lagar/bud enligt din åsikt.

Det har alltid existerat människor som anser sig ha dom rätta moraliska reglerna, dom första människorna ansåg att Gud inte ska bestämma över vad som är gott och ont. Dom människor som Gud tog bort, t.ex. i Sodom och Gomorra tyckte säkert dom inte var omoraliska genom att ha sex med allt och alla, inklusive barn. I vår tid är det andra moraliska värderingar, vad är det som säger att mänskligheten hittat rätt nu och kan kräva samma moralnormer från han som skapat människan, jorden och hela universum?

Vad är det som säger att människorna idag har dom korrekta goda värderingarna? Det har människor påstått i alla tider.
Citera
2020-12-28, 12:33
Medlem
Citat:
Bästa exemplet som omkullkastar hela Bibeln är ju att inga bra bevis finns för Guds existens,

Bästa exemplet som omkullkastar hela ateismen är ju att inga bevis finns för hur livet uppstod av sig självt i naturen.
Citera
2020-12-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Frånvaron av bevis är inget bevis.
Beror på. Om bevis väntas finnas, då är frånvaron av bevis ett bevis.
Om jag säger att jag har ett lik i min baklucka, men när vi kollar där så finns inget lik. Då är det ett bra bevis för att inget lik finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in