2020-12-28, 01:19
Medlem
Hej.

Jobbat som konstruktör (maskiningenjör) i 3.5år och fått höra flertal gånger det absolut roligaste, inte alls utslitna "ingenjör, du menar ingen gör". Så klart är jag ironisk med hur roligt skämtet är. Samtidigt bryr jag mig väldigt lite om folk vill dra skämtet.

Det jag är mer intresserad av är vad folk verkligen tycker/känner med skämtet.
Är det enbart p.g.a. ordets uppbyggnad som möjliggör ordvitsen?
Tycker folk ingenjörer faktiskt inte gör något?
Tycker folk ingenjörer är lata eller "det är inte mitt jobb attityd"?

Vad tror ni, frågar både ingenjörer och folk inom andra yrken!
Citera
2020-12-28, 01:24
Medlem
yz44s avatar
Det hänger nog mest på ordets uppbyggnad, hoppas jag i alla fall.
Citera
2020-12-28, 01:28
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det hänger nog mest på ordets uppbyggnad, hoppas jag i alla fall.

Det och att yrket efter skolan oftast hör ihop med mycket datorsittande som många inte ser som riktigt arbete.
Citera
2020-12-28, 01:28
Medlem
sommarlovs avatar
Jag hörde det skämtet så sent som 1989, på ett pappersbruk.
De gamla snubbarna skojade om om oss som sommarjobbade, och kände sig hotade på något sätt.
Jag svarade något om att han skulle sluta ta ut sina homoerotiska fantasier på mig, och jag fick byta avdelning...
Citera
2020-12-28, 01:29
Medlem
Det hänger med ifrån förr i tiden när de under var verkliga grovarbetare.
Citera
2020-12-28, 01:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Hej.

Jobbat som konstruktör (maskiningenjör) i 3.5år och fått höra flertal gånger det absolut roligaste, inte alls utslitna "ingenjör, du menar ingen gör". Så klart är jag ironisk med hur roligt skämtet är. Samtidigt bryr jag mig väldigt lite om folk vill dra skämtet.

Det är en ordvits, inget annat. Vi ingenjörer är fundamentet som Sveriges industri vilar på. Utan oss skulle vi tappa allt utomlands. Jag fattar inte varför du tar åt dig, det är inget att ta på allvar.
Citera
2020-12-28, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en ordvits, inget annat. Vi ingenjörer är fundamentet som Sveriges industri vilar på. Utan oss skulle vi tappa allt utomlands. Jag fattar inte varför du tar åt dig, det är inget att ta på allvar.

Rent realistiskt skulle det enbart behöva arbeta ingenjörer som produktionstekniker eller reparatörer, men det är inte så det ser ut. Det står samma gamla slitna arbetare vid maskinerna och inget-gör sitter på kontoret och håvar in riksdalerna. Hade det sett ut så hade vi kunnat skrotat kapitalismen, eller levt i enorm misär med en liten del som hade allt och majoriteten som inte hade alls. Vilket vi närmar oss nu. En mycket liten del kan göra allt för alla, men alla kan inte avlönas. Inte ens de utbildade. De som säger annat har fel, och det här kapitalistiska skuld och yrkessamhället är självdestruktivt. Förstår inte hur inget-gör inte också kan se det här?
Senast redigerad av HiddenFreedom 2020-12-28 kl. 01:40.
Citera
2020-12-28, 01:39
Medlem
Idumeas avatar
Det kanske har att göra med att ingen fattar vad en ingenjör arbetar med egentligen. Jag har ingen aning om vad de håller på med och jag lyckas aldrig lära mig. Då är det lättare att tänka sig att de bara sitter vid nåt skrivbord och rullar tummarna.
Citera
2020-12-28, 01:42
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiddenFreedom
Rent realistiskt skulle det enbart behöva arbeta ingenjörer som produktionstekniker eller reparatörer, men det är inte så det ser ut. Det står samma gamla slitna arbetare vid maskinerna och inget-gör sitter på kontoret och håvar in riksdalerna. Hade det sett ut så hade vi kunnat skrotat kapitalismen, eller levt i enorm misär med en liten del som hade allt och majoriteten som inte hade alls. Vilket vi närmar oss nu. En mycket liten del kan göra allt för alla, men alla kan inte avlönas. Inte ens de utbildade. De som säger annat har fel, och det här kapitalistiska skuld och yrkessamhället är självdestruktivt. Förstår inte hur inget-gör inte också kan se det här?

Man kan enkelt ersätta gubbarna vid maskinerna med ingenjörer, men man kan inte ersätta ingenjörer med gubbarna från maskinerna.
Citera
2020-12-28, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man kan enkelt ersätta gubbarna vid maskinerna med ingenjörer, men man kan inte ersätta ingenjörer med gubbarna från maskinerna.

Menar lite att inget-gör är lite common knowledge som hirarkin gör sitt bästa för att hålla tillbaka.

Samhället, eller för den delen industrin eller produktionen är inte i närheten av vad den skulle kunna vara.
Citera
2020-12-28, 02:04
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Det kanske har att göra med att ingen fattar vad en ingenjör arbetar med egentligen. Jag har ingen aning om vad de håller på med och jag lyckas aldrig lära mig. Då är det lättare att tänka sig att de bara sitter vid nåt skrivbord och rullar tummarna.

När jag var yngre såg jag framför mig att de satt vid ett sånt här gammaldags ritbord som lutar något, med en något finare, kanske ljusblå, herrskjorta med ärmarna uppkavlade halvvägs till armbågarna och uppknäppt i halsen.

Jag trodde att de gjorde hållfasthetsberäkningar på exempelvis olika fackverkskonstruktioner, eller förspänning av valsrullar större delen av tiden, när de inte tänkte fritt och visionärt på lösningar på olika tekniska problem.

Tyvärr är det nog många ingenjörer som fjantar sig med ekonomi, köp och sälj och annat töntigt.
Citera
2020-12-28, 08:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av id16by6
Hej.

De känner sig (omedvetet) hotade och nedvärderade. De vet att de själva aldrig skulle klara av ingenjörens jobb och försöker därför patetiskt sparka på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in