2020-12-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
.

Vidare så fanns det inte heller några privata el-företag, vilket är ett viktigt inslag i kalendern. (firman ColtVolt). Alla energibolag var statliga eller kommunala och hette namn som Stockholms Gas och Electricitetsbolag. Så var det in på 1990 talet så man behöver inte direkt vara pensionär för att minnas detta.
.

Njae, det var tydligen "vilda västern" med små elproducenter i form av kooperativ.
Kanske inte kan kallas privata men de var heller inte kommunala eller statliga.

Citat:
På 30-talet ökade antalet föreningar hastigt och när kriget började fanns omkring 2 200 lokala elkooperativ – elkooperativ som var ständigt ifrågasatta. Småskaligheten ansågs vara ineffektiv.

Från;
https://www.lrf.se/om-lrf/mer-om-lrf...v-landsbygden/
Citera
2020-12-26, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jisses vad blödig man blev av sista avsnittet!
Oerhört fin julkalender, klart en av de bättre under min livstid, och då är jag ändå vuxen!
Angående Sörens ålder, får jag det till att han skulle vara typ 104-105 år nu? Mira och Rakel skulle ju vara 12 år i serien, och Sören var ju (som jag tolkade det iaf) väsentligen mycket yngre än Rakel, och hade inte börjat i skolan än. Och ca. 105 år kan man ju bli, det är ju inget konstigt, om än ovanligt. Dock såg han fortfarande väldigt pigg ut för att vara över 100 år!

Varför fick inte Rakel träffa Mira 2020 i manuset? Enligt Sören gick Rakel bort för 15 år sedan alltså ca:2005 och Mira är född ca:2008. Dels sa man i avsnitt 1 att Rakel sjöng som en ängel som kom ned från himlen. Jag kan se det som att själen det är ju inte kroppen som flyttas in och ut genom det svarta hålet (svarta hål suger ju åt sig allt som funnits tidigare) och att Mira o Rakel är av samma själ, som funnits i olika tider i olika kroppar, och Mira nu möter "sig själv" i ett tidigare liv - fin reinkarnation alltså.
Citera
2020-12-27, 01:47
Medlem
QwertySalms avatar
Efter att ha sett klart julkalendern 2020 grät jag.

Dels för det fina slutet, men också i grät jag i ren depression av att veta att man aldrig mer kommer se Mirakel för resten av sitt liv.
Mirakel är den bästa julkalendern någonsin och den kompenserar verkligen för COVID-19-pandemin, vilket gör att 2020 blev ett rätt så bra år tack vare julkalendern Mirakel. Smart tänkt ändå av SVT att tänka på vår mentala hälsa och framföra ett rent mästerverk som kommer få oss att må psykiskt bra under COVID-19s ensamma karantän.

Och ja, Mirakel är miljoner gånger bättre än Mysteriet på Greveholm, Sunes jul, Trolltider och alla de julkalendrarna som någonsin producerats. Jag menar, hur många här kan namnet på de som skådespelade som huvudrollerna i tidigare julkalendrar? Just det, ingen. Men här i Mirakel har vi Babben Larsson, Johan Glans, Marika Carlsson samt YouTube-stjärnorna Joel Adophsson och Therese Lindgren som båda har över 1 miljon följare på sociala medier var i huvudrollerna.

Mirakel ÄR ett Mirakel, helt enkelt!

Hoppas på en säsong 2 redan nästa år med samma skådespelare och karaktärer i huvudrollen. Det skulle göra livet värt att leva för en gångs skull!
Senast redigerad av QwertySalm 2020-12-27 kl. 02:03.
Citera
2020-12-27, 02:02
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3150mAh
Jag reagerade ochså på det. Hon sa "man får vara vad man vill förutom pepparkaksgubbe" . Så jävla PK, jag spyr.

Exakt! Vad är felet med pepparkaksgubbar, SVT?
Svar: Inget.
Citera
2020-12-27, 07:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 123Rortate
Varför fick inte Rakel träffa Mira 2020 i manuset? Enligt Sören gick Rakel bort för 15 år sedan alltså ca:2005 och Mira är född ca:2008. Dels sa man i avsnitt 1 att Rakel sjöng som en ängel som kom ned från himlen. Jag kan se det som att själen det är ju inte kroppen som flyttas in och ut genom det svarta hålet (svarta hål suger ju åt sig allt som funnits tidigare) och att Mira o Rakel är av samma själ, som funnits i olika tider i olika kroppar, och Mira nu möter "sig själv" i ett tidigare liv - fin reinkarnation alltså.

Fattar inte vad du snackar om men Mira och Rakel var två helt olika personer som lånade varandras kroppar.
Citera
2020-12-27, 09:27
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm

Dels för det fina slutet, men också i grät jag i ren depression av att veta att man aldrig mer kommer se Mirakel för resten av sitt liv.
Mirakel är den bästa julkalendern någonsin och den kompenserar verkligen för COVID-19-pandemin, vilket gör att 2020 blev ett rätt så bra år tack vare julkalendern Mirakel. Smart tänkt ändå av SVT att tänka på vår mentala hälsa och framföra ett rent mästerverk som kommer få oss att må psykiskt bra under COVID-19s ensamma karantän.

Och ja, Mirakel är miljoner gånger bättre än Mysteriet på Greveholm, Sunes jul, Trolltider och alla de julkalendrarna som någonsin producerats. Jag menar, hur många här kan namnet på de som skådespelade som huvudrollerna i tidigare julkalendrar? Just det, ingen. Men här i Mirakel har vi Babben Larsson, Johan Glans, Marika Carlsson samt YouTube-stjärnorna Joel Adophsson och Therese Lindgren som båda har över 1 miljon följare på sociala medier var i huvudrollerna.

Hoppas på en säsong 2 redan nästa år med samma skådespelare och karaktärer i huvudrollen. Det skulle göra livet värt att leva för en gångs skull!
Jag kan ju räkna upp typ alla skådespelarna i "Trolltider" i alla fall, även om de är avlidna eller gamla idag.
Birgitta Andersson, Eva Rydberg, Håkan Serner, Stig Järrel, Lena-Pia Bernhardsson, Siw Malmkvist, Ted Åström.
Jag vet i gengäld inget om de där YouTube-stjärnorna, som du tycker är sådana superkändisar.
Fast visst, jag tycker ju också att det här var en bra julkalender.
Senast redigerad av Furienna 2020-12-27 kl. 09:43.
Citera
2020-12-27, 09:30
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:

Therese Lindgren, huvudroll? Marika Carlsson, huvudroll?
Senast redigerad av Pippikoftan 2020-12-27 kl. 09:39.
Citera
2020-12-27, 13:01
Medlem
Blabben i all ära men PelleSvanslös hade en gedigen skådespelarlista.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pelle_...%B6s_(TV-serie)
Citera
2020-12-27, 14:50
Medlem
Scamps avatar
Citat:

Therese Lindgren hade ingen stor roll i årets kalender.
Citera
2020-12-27, 17:56
Medlem
Svensken är bra lustiga först sågar vi julkalendern sedan dyrkar den. Tänk vad som händer nästa år ska bli spännande att se om de kritiska blir nöjda och de som är nöjda blir kritiska, är det för mycket jul eller för lite jul🤗vilken målgrupp tar illa vid sig. För det är ju alltid någon som har något emot hur gruppen är framställd
Citera
2020-12-27, 19:19
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas09
Svensken är bra lustiga först sågar vi julkalendern sedan dyrkar den. Tänk vad som händer nästa år ska bli spännande att se om de kritiska blir nöjda och de som är nöjda blir kritiska, är det för mycket jul eller för lite jul🤗vilken målgrupp tar illa vid sig. För det är ju alltid någon som har något emot hur gruppen är framställd
Jag har inte klagat på "Mirakel", fast jag skulle ha velat ändra på ett par saker.
Det är nog ändå så att julkalendrarna provocerar många flashbackare mer än de borde.
Citera
2020-12-27, 22:22
Medlem
Citat:
Exakt! Vad är felet med pepparkaksgubbar, SVT?
Svar: Inget.

Här skrattade barnen gott åt det skämtet. De (och jag) såg det som en blinkning till avsnittet i Bäst i Test där Marika har med sig en pepparkaksmössa och raljerar kring hur hon alltid tvingades vara pepparkaksgubbe pga sin hudfärg. Så helt säkert var det ett skämt att just hon sa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in