2020-12-27, 19:38
Medlem
Som rubriken lyder; jag lyckas inte med min trading och tar tacksamt emot lite vägledning och goda råd.

För mig skulle det betyda mycket att lyckas med min trading, framför allt för att jag har ett djupare behov, än att bara kunna tjäna en slant. Jag tänkte därför börja med att försöka förklara mig lite, vad det är jag vill uppnå och varför.

För några år sedan fick jag en hjärnblödning i förhållandevis tidig ålder. Detta förde med sig att jag var mer eller mindre sängliggande i två år. Jag har också fått en del fysiska handikapp, bl.a. nedsatt syn, hjärntrötthet och svår huvudvärk. Tidigare arbetade jag som konsult med eget företag, men jag kommer tyvärr aldrig kunna jobba igen och har därför sjukersättning.

Dagarna hemma börjar kännas mer och mer utan mening och jag har därför försökt sysselsätta mig, så gott jag kan, genom att prova på trading i mycket blygsam skala. Men jag lyckas inte så bra och skulle uppskatta lite vägledning. Numera har jag också problem att söka igenom stora mängder information eller läsa böcker i samma omfattning som tidigare, och behöver därför lite hjälp med någon som 'pekar ut' rätt riktning.

Det skulle betyda mycket för självkänslan att lyckas med det här, när det inte finns så mycket annat jag kan göra längre.

Innan jag blev sjuk provade jag för skojs skull, lite grundläggande handel med CFD:er. Jag trivdes bra med de tekniska gränssnitten, miljön, valfriheten av hävstång. Ekonomiskt gick det inte speciellt bra. Jag var liksom "för spretig" och saknade en fungerande strategi. Jag fick aldrig något "flyt" och la ner efter något år. Det positiva var att jag blev duktigt på riskhantering och det är jag fortfarande.

Idag har jag konto på Nordnet och har testat lite olika instrument som certifikat, warranter, fonder, aktier, forex men hittar inte riktigt rätt. Index, forex och ädelmetaller tilltalar mig. Rena aktier är jag lite tveksam till, men skulle de fungera bättre, så är det helt ok.

Jag har även ett ISK-konto som jag kan använda, nackdelen är att många index är i utländsk valuta och eftersom ISK kräver SEK som grundvaluta så blir det väl mycket växlingsavgifter vid varje köp och sälj.

Ett index som jag provat under några månader är VIX, som jag tilltalas av eftersom det finns en någorlunda definierad botten, men det vettigaste instrumentet som Nordnet erbjuder som följer detta är VOOL, vilket har en hemsk urholkningseffekt som förstör värdet på ganska kort tid. VOOL följer heller inte VIX så bra som man skulle önska och växlingsavgifterna till och från EUR är trista.

Så för att sammanfatta:

Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite vägledning om ett eller några instrument, tillsammans med en tradingstrategi för köp- och säljnivåer, som åtminstone har en potential att lyckas, så att jag vet var jag skall börja och vad jag kan läsa in mig på.

Jag kan klara av att lägga ner ett par timmars framför datorn varje dag. En tradingteknik som jag tror skulle passa min personlighet är någon sorts swing trading med kort tidshorisont.

Jag är inte intresserad av att trycka in min besparingar på ett generellt index eller aktie, och låta dem stå still där några år. Framför allt pga. att jag anser att hela marknaden lever på lånad tid. Men jag vill också försöka vara mer aktiv.

Alla tips välkomnas varmt! Vill ni hellre skicka PM så går det också bra.
Senast redigerad av stavfet 2020-12-27 kl. 19:41.
Citera
2020-12-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavfet
Som rubriken lyder; jag lyckas inte med min trading och tar tacksamt emot lite vägledning och goda råd.

För mig skulle det betyda mycket att lyckas med min trading, framför allt för att jag har ett djupare behov, än att bara kunna tjäna en slant. Jag tänkte därför börja med att försöka förklara mig lite, vad det är jag vill uppnå och varför.

För några år sedan fick jag en hjärnblödning i förhållandevis tidig ålder. Detta förde med sig att jag var mer eller mindre sängliggande i två år. Jag har också fått en del fysiska handikapp, bl.a. nedsatt syn, hjärntrötthet och svår huvudvärk. Tidigare arbetade jag som konsult med eget företag, men jag kommer tyvärr aldrig kunna jobba igen och har därför sjukersättning.

Dagarna hemma börjar kännas mer och mer utan mening och jag har därför försökt sysselsätta mig, så gott jag kan, genom att prova på trading i mycket blygsam skala. Men jag lyckas inte så bra och skulle uppskatta lite vägledning. Numera har jag också problem att söka igenom stora mängder information eller läsa böcker i samma omfattning som tidigare, och behöver därför lite hjälp med någon som 'pekar ut' rätt riktning.

Det skulle betyda mycket för självkänslan att lyckas med det här, när det inte finns så mycket annat jag kan göra längre.

Innan jag blev sjuk provade jag för skojs skull, lite grundläggande handel med CFD:er. Jag trivdes bra med de tekniska gränssnitten, miljön, valfriheten av hävstång. Ekonomiskt gick det inte speciellt bra. Jag var liksom "för spretig" och saknade en fungerande strategi. Jag fick aldrig något "flyt" och la ner efter något år. Det positiva var att jag blev duktigt på riskhantering och det är jag fortfarande.

Idag har jag konto på Nordnet och har testat lite olika instrument som certifikat, warranter, fonder, aktier, forex men hittar inte riktigt rätt. Index, forex och ädelmetaller tilltalar mig. Rena aktier är jag lite tveksam till, men skulle de fungera bättre, så är det helt ok.

Jag har även ett ISK-konto som jag kan använda, nackdelen är att många index är i utländsk valuta och eftersom ISK kräver SEK som grundvaluta så blir det väl mycket växlingsavgifter vid varje köp och sälj.

Ett index som jag provat under några månader är VIX, som jag tilltalas av eftersom det finns en någorlunda definierad botten, men det vettigaste instrumentet som Nordnet erbjuder som följer detta är VOOL, vilket har en hemsk urholkningseffekt som förstör värdet på ganska kort tid. VOOL följer heller inte VIX så bra som man skulle önska och växlingsavgifterna till och från EUR är trista.

Så för att sammanfatta:

Jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite vägledning om ett eller några instrument, tillsammans med en tradingstrategi för köp- och säljnivåer, som åtminstone har en potential att lyckas, så att jag vet var jag skall börja och vad jag kan läsa in mig på.

Jag kan klara av att lägga ner ett par timmars framför datorn varje dag. En tradingteknik som jag tror skulle passa min personlighet är någon sorts swing trading med kort tidshorisont.

Jag är inte intresserad av att trycka in min besparingar på ett generellt index eller aktie, och låta dem stå still där några år. Framför allt pga. att jag anser att hela marknaden lever på lånad tid. Men jag vill också försöka vara mer aktiv.

Man skall inte göra det alltför komplicerat tror jag. Plus att det är svårt att gapa över alltför hög avkastning.

Man läser om de som lyckas, inte om alla de som misslyckas. De som lyckas tror sig vara smarta och duktiga, men rent statistiskt är det ju alltid någon som drar högvinsten på hazardspel. Och trading där man tror sig kunna göra 30% eller mer i avkastning varje år har ett stort mått av hazard i sig.

Om det vore så att det byggde på skicklighet, skulle väl alla med någorlunda talang bli svinrika, men så ser ju inte världen ut eller hur?

Vilken avkastning förväntar du dig? Ärlig fråga alltså... jag tror det är möjligt med 10% utan att ta extrem risk. Något skit år får man räkna med. 6% är genomsnittlig reell värdeökning på börsen.

Tråkigt med din situation förresten!!
Citera
2020-12-27, 19:52
Medlem
Hegamons avatar
Du har inga strategier alls och det funkar inte, du saknar kunskaper. Jag kan ge dig en simpel strategi att följa. Använd den på någon cryptoplattform som inte har för höga avgifter. Du måste själv ta reda på vilka plattformer det är, vissa har låga avgifter....

Använd dig av några få indikatorer, dessa: WMA (moving average weighted) , SMMA (smooth moving average) och Stoch (Stochastic). Spelar ingen roll om du handlar med crypto, eller med andra valutor.

Dessa tre indikatorer använder du i tradingviewen, det är standardvärden:

WMA sätter jag på 144.
SMMA på 5.
Stoch sätter jag på 5, 3, 3.

Sedan använder du 1 timmes grafen för att se långsiktig kurs och sedan 5 minuters grafen när du handlar, dvs placerar köp och säljordrar. Du kan så klart välja att inte handla på så kort sikt som ovan är vilket är daytrading.

Det viktiga är att du undersöker gällande trend på 1 timmes grafen. Det måste vara uppåtgående trend. Sedan använder du 5 minuters grafen när du handlar. Du måste också handla enbart när stoch (visas längst ner på tradingviewen), gå utanför och indikerar över eller underförsäljning. Linjerna på stoch måste också korsas, alltså vänta till du ser att det är bekräftat och chansa inte.

Kortfattat:
SMMA - smooth moving average måste korsat WMA - moving average weighted, i övergående riktning. Tillsammans med att stoch - stochastic måste indikera på antingen över eller underförsäljning. Likaså att det måste vara en uppgående trend, som du undersöker och ser via 1 timmes grafen.

Sedan får jag faktiskt avvakta lite på hur jag beskriver köp och sälj. Men köp, då tar du hänsyn till support-level sedan tidigare. Jag tänker beskriva det (köp - sälj) närmare nästa gång jag skriver här.

Edit: Ovan är en enkel strategi och enklare hittar du inte. Bara för att du behöver en ingång att bygga vidare på.
Senast redigerad av Hegamon 2020-12-27 kl. 20:41.
Citera
2020-12-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man skall inte göra det alltför komplicerat tror jag. Plus att det är svårt att gapa över alltför hög avkastning.

Man läser om de som lyckas, inte om alla de som misslyckas. De som lyckas tror sig vara smarta och duktiga, men rent statistiskt är det ju alltid någon som drar högvinsten på hazardspel. Och trading där man tror sig kunna göra 30% eller mer i avkastning varje år har ett stort mått av hazard i sig.

Om det vore så att det byggde på skicklighet, skulle väl alla med någorlunda talang bli svinrika, men så ser ju inte världen ut eller hur?

Vilken avkastning förväntar du dig? Ärlig fråga alltså... jag tror det är möjligt med 10% utan att ta extrem risk. Något skit år får man räkna med. 6% är genomsnittlig reell värdeökning på börsen.

Tråkigt med din situation förresten!!

Tack för ditt svar!

Jag skulle vara mycket nöjd med någon eller några hundralappar extra i månaden. Jag förväntar mig inte att bli rik på det här, men det vore trevligt med ett litet tillskott till sjukersättningen.

Huvudsyftet är att lyckas med tradingen, för sysselsättningen och självkänslan genom att gå på plus.

Så säg att jag viker 30.000 till det här och får 6% avkastning, så blir det 1800 kr. Det räcker för min del.
Citera
2020-12-27, 20:01
Medlem
.Horus.s avatar
Kan rekommendera TheChartGuys på youtube, kolla om det är nåt du kan hämta där.
Citera
2020-12-27, 20:03
Medlem
Citat:

Så för att sammanfatta:

Börja med att sluta med CFD och sedan förstå att du en retail trader och att du konkurrerar med institutionell traders "proffsen".
När det kommer till trading, så handlar allt om information och hur man tolkar det.
Proffsen har mer info än du.

Så därför bör du koncentrera dig till endast aktiehandel av medelstora till stora bolag och handla valutapar.

Till dessa kan du undersöka både aktier och valutapar med programmet tradingview och backtesta det, och samtidigt lär dig förstå VAD som gör priset röra sig.
Svårare än så är det inte.

Skit i alla indikatorer, i slutändan handlar det om endast köp och sälj och vanlig utbid/efterfråga.
Citera
2020-12-27, 20:06
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar!

Jag skulle vara mycket nöjd med någon eller några hundralappar extra i månaden. Jag förväntar mig inte att bli rik på det här, men det vore trevligt med ett litet tillskott till sjukersättningen.

Huvudsyftet är att lyckas med tradingen, för sysselsättningen och självkänslan genom att gå på plus.

Så säg att jag viker 30.000 till det här och får 6% avkastning, så blir det 1800 kr. Det räcker för min del.

Nå, men där är du på rätt spår.

Jag testar olika optionsstrategier som komplement till min långa sparportfölj. Den dagen jag blir pensionär skall detta sysselsätta mig en del tänkte jag.

Det finns en del enkla strategier men du bör lära dig grunden vad en option är. Man kan ta extremt hög risk med optioner, och man kan ta noll risk och hedga sig med optioner.

Och om du vill ha saker att göra. lär dig lite om fundamental analys av aktier. Just nu, i denna ystra börs är det inte så mycket nytta med det. Men i normalfallet så har man glädje av att förstå olika nyckeltal och att kunna läsa en årsredovisning.
Citera
2020-12-27, 20:08
Medlem
Snarkarns avatar
Jag vet inte tillräckligt om avanserade investeringsinstrument men när jag läser trådstarten får jag en känsla av att du är väldigt otålig, och det kan nog ligga dig i fatet.

Om man får citera Warren Buffet så är ju en av hans kändaste citat: "the stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient"?

Personlogen tycker jag råvaror, och då främst olja i dessa tider, verkar otroligt spännande. Allt ESG och hycklande fondförvaltare som flyr oljan har gjort investeringar i sektorn otroligt spännande.
Citera
2020-12-27, 20:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Skit i alla indikatorer, i slutändan handlar det om endast köp och sälj och vanlig utbid/efterfråga.

Utan indikatorer vet du inte hur kursen går. Sådana råd ska du inte ge. Däremot behövs inte många indikatorer. Det är heller inte bara köp och sälj som är viktigt. Minst lika viktigt är riskmedvetenhet. Exempelvis 90% långsiktigt 10% kortsiktigt, de senare spelar TS med. Du riskerar 1 till 2% av kapitalet vid trading.

Jag kan inte påstå jag utan indikatorer, skulle kunna hålla koll på hur kursen går upp eller ner. Likaså är handelsvolymer essentiellt. Jag handlar bara vid höga handelsvolymer.
Citera
2020-12-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du har inga strategier alls och det funkar inte, du saknar kunskaper. Jag kan ge dig en simpel strategi att följa. Använd den på någon cryptoplattform som inte har för höga avgifter. Du måste själv ta reda på vilka plattformer det är, vissa har låga avgifter....

Använd dig av några få indikatorer, dessa: WMA (moving average weighted) , SMMA (smooth moving average) och Stoch (Stochastic). Spelar ingen roll om du handlar med crypto, eller med andra valutor.

Dessa tre indikatorer använder du i tradingviewen, det är standardvärden:

WMA sätter jag på 144.
SMMA på 5.
Stoch sätter jag på 5, 3, 3.

Sedan använder du 1 timmes grafen för att se långsiktig kurs och sedan 5 minuters grafen när jag handlar, dvs placerar köp och säljordrar. Du kan så klart välja att inte handla på så kort sikt som ovan är vilket är daytrading.

Det viktiga är att du undersöker gällande trend på 1 timmes grafen. Det måste vara uppåtgående trend. Sedan använder du 5 minuters grafen när du handlar. Du måste också handla när stoch (visas längst ner på tradingviewen, gå utanför och indikerar över eller underförsäljning. Linjerna på Stoch måste också korsas, alltså vänta till du ser att det är bekräftat och chansa inte.

Sedan får jag faktiskt avvakta lite på hur jag beskriver köp och sälj. Men köp, då tar du hänsyn till support-level sedan tidigare. Jag tänker beskriva det (köp - sälj) närmare nästa gång jag skriver här.

Edit: Ovan är en enkel strategi och enklare hittar du inte. Bara för att du behöver en ingång att bygga vidare på.

Stort tack för ditt detaljerade svar! Du har precis förstått vad det är jag efterfrågar och behöver hjälp med!

Så du menar att denna strategi skulle fungera även mot de stora valutorna? USDSEK eller EURSEK kan jag absolut tänka mig.

Jag har inte riktigt känt mig mogen till att ta steget till virtuella valutor ännu, men jag är inte främmande för det. (Spontant är jag mer lagd åt guldhållet).

Det känns nästan som att jag skall börja i bakändan, och först leta efter en tradingplattform som har ett garanterat vettigt analysverktyg. Eller de kanske de har allihop? Jag känner igen indikatorerna som du nämner, sedan tidigare, men inte kunnat använda dem riktigt seriöst.
Citera
2020-12-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Kan rekommendera TheChartGuys på youtube, kolla om det är nåt du kan hämta där.

Tack för tipset! Det skall jag göra.
Citera
2020-12-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Börja med att sluta med CFD och sedan förstå att du en retail trader och att du konkurrerar med institutionell traders "proffsen".
När det kommer till trading, så handlar allt om information och hur man tolkar det.
Proffsen har mer info än du.

Så därför bör du koncentrera dig till endast aktiehandel av medelstora till stora bolag och handla valutapar.

Till dessa kan du undersöka både aktier och valutapar med programmet tradingview och backtesta det, och samtidigt lär dig förstå VAD som gör priset röra sig.
Svårare än så är det inte.

CFD:erna var ett bra tag sedan. Jag gillade dock upplägget. Men jag upptäckte också att när det väl gällde (vid finanskrisen) så krashade systemen lite för mycket och ordrarna gick inte igenom etc.

[Fetat:] Tack för tipset. Du har absolut en poäng i detta och det tilltalar mig. Men är det inte också så att volatiliteten är lägre på dessa, och det därmed kanske är svårare med en lite mer kortsiktig trading?

Har redan konto på TradingView (onlineversion då) och tycker den är bra. De var de enda som hade ett vettigt verktyg för att kunna följa VOOL. Eller menar du något annat program som går att ladda ner och installera på datorn?

Känner mig lite obekväm just med att inte har några indikatorer att gå efter. Upplever det som att det är mitt största problem. Hur skall jag uttrycka mig... det känns som att mina positioner blir chansartade och planlösa och utan struktur.
Senast redigerad av stavfet 2020-12-27 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in