2020-12-27, 19:28
Bannlyst
Från SCB:

I oktober dog enligt statistiken 7 182 personer. Det är 275 dödsfall färre än snittet för samma månad åren 2015–2019, vilket innebär en underdödlighet på 4 procent. I relativa tal dog cirka 67 personer per 100 000 invånare i oktober i år, vilket är lägre än någon oktobermånad 2015–2019

Och ovanstående är ju bra.

Den ökande spridningen av coronaviruset i samhället syns ännu inte i antalet dödsfall i Sverige

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdodligheten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/
Citera
2020-12-27, 19:39
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
370 engelskmän smet från karantän i schweiz

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/200-brittiska-skidturister-flydde-fran-schweizisk-hotellkarantan

men jag fattar inte vart dom tagit vägen eftersom det inte gick några flyg tillbaka till UK?

har dom dragit ut i europa med kollektivtrafik? fortsatt sin semester i annat land?
Ja en del av dom läe finnas i Frankrike. Hur dom nu tagit sig dit. Trodde Frankrike krävde negativt test.
Citera
2020-12-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Från SCB:

I oktober dog enligt statistiken 7 182 personer. Det är 275 dödsfall färre än snittet för samma månad åren 2015–2019, vilket innebär en underdödlighet på 4 procent. I relativa tal dog cirka 67 personer per 100 000 invånare i oktober i år, vilket är lägre än någon oktobermånad 2015–2019

Och ovanstående är ju bra.

Den ökande spridningen av coronaviruset i samhället syns ännu inte i antalet dödsfall i Sverige

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdodligheten-i-sverige-har-foljts-av-underdodlighet/
Dödsfall är inte en intressant parameter. Sverige kommer knappt ha någon överdödlighet. Det intressanta är påverkan på sjukvården och ekonomin i stort.
Citera
2020-12-27, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Då har hon väl blivit smittat från annat håll.

Hon hade Corona och han fick det inte trots att hon kysste honom
Citera
2020-12-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det verkar som att vissa är immuna mot covid precis som vissa är immuna mot vinterkräksjukan

Ja det e verkligen ett skumt virus vissa biter det inte alls på....
Sedan kan en vältränad 30-40 åring hamna i respirator medans en tjock 50+ Få knappt nästäppa och arbetsför efter Nån vecka
Citera
2020-12-27, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dödsfall är inte en intressant parameter. Sverige kommer knappt ha någon överdödlighet. Det intressanta är påverkan på sjukvården och ekonomin i stort.

Jag håller med om principen att skydda de svaga (om de vill, det är en förutsättning) och för övrigt hålla samhället så öppet det bara går.

Flockimmunitet är ju den snart årslånga förhoppningen.

Dödlighet är intressant. Iochmed Digerdöden var överdödligheten enorm. Iochmed Corona syns den knappt till.
Citera
2020-12-27, 19:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
370 engelskmän smet från karantän i schweiz

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/200-brittiska-skidturister-flydde-fran-schweizisk-hotellkarantan

men jag fattar inte vart dom tagit vägen eftersom det inte gick några flyg tillbaka till UK?

har dom dragit ut i europa med kollektivtrafik? fortsatt sin semester i annat land?

Nu är det britter vi har att göra med så de är säkert på nån annan skidort o festar o sprider mutant viruset.

Italien eller Österrike kanske?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad är det som inte stämmer?
IVA har ökat med 60+ intagna i övriga regioner även fast man räknar bort vg och skåne. Din platå är en illusion skapad av förnekelse.

Att nyinskrivna inte ökat beror snarare på att det varit fullt på IVA, det kan knappast öka då? Triagen har hårdnat.

Att IVA ökar trots att inskrivningarna inte gjort det i samma takt betyder att de inskrivna ligger kvar längre än tidigare. Det betyder att äldre prioriterats bort.
De klarar inte i samma utsträckning lika lång tid på IVA som yngre starkare människor. Äldre som skrivs in blir antingen bättre väldigt snabbt eller så avlider de. Yngre kan ligga längre på IVA.

Du kan försöka förvrönga siffrorna hur mycket du vill, oss lurar du inte. Platån finns i ditt huvud.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Min vän träffa en kille förra veckan som hon dejtar. Hon hade tappat lukt å smak men han ville träffa henne ändå! Dom har kysst varandra

Min vän visade positivt för Corona
Killen tog testveckan efter hon fått svar. Han var negativ?

Hur är det möjligt

Man behöver inte bli sjuk bara för man e nära en possitiv person...
Man måste utsättas för tillräcklig mängd virus för bli sjuk....
En del människor blir inte sjuka helt enkelt
Citera
2020-12-27, 19:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Från SCB:

Så du länkar till en rapport från mitten av oktober? Överdödligheten syns tydligt i nyare statistik.
Citera
2020-12-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hittills har det inte varit någon jättestor överdödlighet, men det beror ju på att sjukvården räddar de flesta. Om vi får ett katastrofläge i vården så kommer även dödssiffrorna att dra iväg såklart. Då är det inte bara covid-patienter som får sätta livet till.
Citera
2020-12-27, 19:55
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Det handlar om rapporterade dödsfall och inte smittade som är än mer osäkert.

Vad jag utgår ifrån är att det är bättre att ligga längst ned på listan än i toppen.

Men nej jag utgår inte från att "alla" länder i världen rapporterar lika, men när det gäller länder i Norden tror jag att vi är rätt likvärdiga.

För övrigt så har Tegnell och folk här som försvarar precis allt själva jämfört statistik med både Italien, Belgien, USA, England osv... Varför görs det om det nu inte är jämförbart?

Ni kan ju medella när ni kommit fram till vilka länder man ska jämföra med. Gissar på de som "passar"... Som alla nämnda, länderna som ligger över oss på "topp 25" över dödsfall.

Först vet jag inte vilka ”ni” är? Kanske alla som inte håller med dig? Därefter så kan man nog anta att det är tvärtom mot vad du säger om att jämföra smittade mot att jämföra registrerat avlidna eftersom ett positivt test är ett positivt test, och ser man därför på de siffrorna i relation till hur många som testas så är det inte korrekt, men ändå bättre än dödstalen. Om man nu vill jämföra.

Sedan tycker jag att det här jämförandet är rätt ointressant då det ju är äpplen mot päron oavsett om du jämför med nordiska länder eller nordeuropeiska eller andra. Förstår inte riktigt vad det fyller för funktion? Och ja, också de nordiska länderna har skillnader i hur de testar och i hur de rapporterar.

Jag utgår från att du vet hur Sverige registrerar och rapporterar? Då vet du ju t ex att man här t o m kan ha tillfrisknat, men ändå hamna i registret som avliden med covid om man avlider inom viss tid efter att man första gången testade positivt när samkörningen görs.

Troligen blir väl det mest rättvisande till slut att se på överdödlighet under ca 18 månader, så typ runt sommaren 2021? Egentligen troligen bättre att se 2020 - 2022 då det bättre, men inte helt, fångar totala effekter, alltså inklusive en del av effekterna av de åtgärder vi vidtagit som också påverkar hälsan och skördar liv. Om du nödvändigtvis vill göra detta till en tävling och jämföra mellan länder så skulle jag också rekommendera att se på % överdödlighet under en längre period.

För att illustrera absurditeterna i siffrorna du ser idag idag i tabellerna du citerar detaljer ur så kan vi ju se på Sverige med ca 7 000 registrerade som döda med Corona som har en överdödlighet mellan mars och december på ca 1 000 pers, och jämföra med t ex Ryssland med 54 000 registrerade döda som har en överdödlighet om 165 000 hittills i år.
Senast redigerad av Richard-III 2020-12-27 kl. 19:58. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in