2020-12-27, 19:12
Medlem
nordicwraths avatar
Är det fler som upplever att folk runt omkring en nu blir smittad på löpande band? Det börjar kännas runt om en nu ordentligt på en nivå som inte gjorde i våras. Bor i Stockholm/orten.

Citat:
Hur är det möjligt

En familjemedlem blev smittad i våras, förlorade smaken och hela faderullan. Dennes partner blev inte smittad trots att de lever och sover tillsammans. Det smittar oberäkneligt det här viruset.
Senast redigerad av nordicwrath 2020-12-27 kl. 19:14.
Citera
2020-12-27, 19:15
Medlem
AndersTengells avatar
370 engelskmän smet från karantän i schweiz

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/200-brittiska-skidturister-flydde-fran-schweizisk-hotellkarantan

men jag fattar inte vart dom tagit vägen eftersom det inte gick några flyg tillbaka till UK?

har dom dragit ut i europa med kollektivtrafik? fortsatt sin semester i annat land?
Citera
2020-12-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Okej... vart ska jag ens börja?

Jag tror inte att det är speciellt nyttigt att ha den inställningen till ett så allvarligt samhällstillstånd. I synnerhet inte när man har ett så viktigt uppdrag. Förhoppningsvis var det bara lite olyckligt formulerat och inte en genuin känsla hos sjuksköterskan.

Nej jag har inte testat att se flertalet människor i ögonen varje dag samtidigt som dom avlider. Men jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag inte skulle tycka det var en "häftig upplevelse". Jag hoppas innerligt att inte du skulle tycka det heller.

Har ett par i släkten som jobbar inom vården. De formulerar sig inte på det sättet. De säger snarare att detta är en väldigt tragisk händelse men att de verkligen känner att deras arbete fyller en viktig funktion i samhället och att de finner stolthet i sina yrkesroller att få bukt på den här pandemin. Våra undersköterskor, sjuksköterskor och läkare är hjältar. I synnerhet dom som jobbar på IVA.

Men jag finner det svårt att se något häftigt i själva pandemin.

Det fattar du väl för fan ändå att hon menar inte att det är häftigt att folk dör, utan det är en häftig upplevelse för henne i sin yrkesroll att så intensivt hjälpa personer som är sjuka.
Citera
2020-12-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordicwrath
Är det fler som upplever att folk runt omkring en nu blir smittad på löpande band? Det börjar kännas runt om en nu ordentligt på en nivå som inte gjorde i våras. Bor i Stockholm/orten.

En familjemedlem blev smittad i våras, förlorade smaken och hela faderullan. Dennes partner blev inte smittad trots att de lever och sover tillsammans. Det smittar oberäkneligt det här viruset.
80årig släkting blev smittad av en läkare på sjukhuset i Malmö för 3 veckor sedan. Hittades genom smittspårning. Inte haft en enda symptom. "Trodde jag skulle bli döende om jag blev smittad"
Släktingen bockar av ett antal riskfaktorer.
Citera
2020-12-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Okej... vart ska jag ens börja?

Jag tror inte att det är speciellt nyttigt att ha den inställningen till ett så allvarligt samhällstillstånd. I synnerhet inte när man har ett så viktigt uppdrag. Förhoppningsvis var det bara lite olyckligt formulerat och inte en genuin känsla hos sjuksköterskan.

Nej jag har inte testat att se flertalet människor i ögonen varje dag samtidigt som dom avlider. Men jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag inte skulle tycka det var en "häftig upplevelse". Jag hoppas innerligt att inte du skulle tycka det heller.

Har ett par i släkten som jobbar inom vården. De formulerar sig inte på det sättet. De säger snarare att detta är en väldigt tragisk händelse men att de verkligen känner att deras arbete fyller en viktig funktion i samhället och att de finner stolthet i sina yrkesroller att få bukt på den här pandemin. Våra undersköterskor, sjuksköterskor och läkare är hjältar. I synnerhet dom som jobbar på IVA.

Men jag finner det svårt att se något häftigt i själva pandemin.

Jag tror du övertolkar begreppet "häftigt". Uppenbarligen menar hon inte att upplevelsen är "häftig" på samma sätt som om NASA sköt upp en henne till månen.
Hon menar antagligen att situationen är unik i det avseendet att hon är med om en global pandemi.
Citera
2020-12-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Inte heller det stämmer.

Skåne låg på 26-29 IVA i slutet av november, nu på 50. Det är en ökning på 21-24st.
VG låg på 30-34, nu 46. Det är en ökning på 12-16st.

Så skåne och VG har ökat med 33-40 IVA.
Samtidigt har inlagda vid IVA ökat med hundra sedan slutet av november.

Vad är det som inte stämmer?
Citera
2020-12-27, 19:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Med tanke på att vi inte gör något för att motverka spridning av detta muterade virus förutom officiella tomma uttalanden så känns en lockdown långt bort.
Å andra sidan eftersom vi inte gör något för att stoppa detta virus så är det risk för överbelastning av vården om det är såpass mer smittsamt som påstås.
Då kan dom ansvarigas populistiska reflexer kanske säga lockdown.

När patienterna ligger och dör på golven i sjukhuskorridorerna kommer vi att tvingas att släcka ner. Låt oss hoppas att vi inte hamnar där.

Min prognos för nedsläckning har varit mitten av januari, men den gjordes i maj. Mycket vatten under bron sedan dess.
Citera
2020-12-27, 19:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
När patienterna ligger och dör på golven i sjukhuskorridorerna kommer vi att tvingas att släcka ner. Låt oss hoppas att vi inte hamnar där.

Min prognos för nedsläckning har varit mitten av januari, men den gjordes i maj. Mycket vatten under bron sedan dess.

Att folk ligger på golven och dör i Sverige kommer aldrig att ske, prioriteringarna ökar istället
Citera
2020-12-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag vet människor i min närhet som blivit både hostade och nysta på av påvisade Covid-fall som varken utvecklat symptom eller testar positivt.
Det största faktorn till att få milda symptom är att ha vit hudfärg och inte ha ett uppsjö underliggande sjukdomar. Varför en del inte testar positivt trots extrem exponering för viruset ställer jag mig dock frågande till. Det finns massvis av familjer med påvisat sjuka i samma hushåll men som själva inte lyckas producera ett positivt test.
Varför?

Det verkar som att vissa är immuna mot covid precis som vissa är immuna mot vinterkräksjukan
Citera
2020-12-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, karlkulas och TADs platå som dom sett i en månad undrar man var är.
Det blir nog inga roliga siffror nu på tisdag och onsdag. Många döda och massor på sjukhus. Går det över 3000 inlagda måntro?

Men fallen går väl ner när man knappt testat nått över julhelgen. Så då kan karlkula och TAD prata om "minskningen" där istället.

Gillar hur du kastar skit på mig när dina egna uppskattningar kring IVA har varit en fullständig härdsmälta. Kan du åtminstone erkänna att när du satt i denna tråd i November och gormade om att vi skulle ha 600+ på IVA vid årsskiftet, att du hade haft fel? Vill till och med minnas dina tvärsäkra inlägg om att vi skulle ha över 300+ på IVA i mitten av November.
Du har inte haft ett jävla rätt.
Citera
2020-12-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det förklarar ju inte varför inte ökningen var stor redan i september och oktober om den nu är så smittsam.
Pröva själv att få covid och låt viruset mutera till corona-modell-trazke som är 70 % mer smittsamt än standardviruset. En enda person med corona-modell-trazke idag. Multiplicera med 1,7 var femte dag och du märker att corona-modell-trazke-smittan kan kamouflera sig ganska länge bland övriga smittade utan att dra större uppmärksamhet till sig. Men när det börjar bli 1.000 nysmittade om dagen med corona-modell-trazke och du multiplicerar med 1,7 var femte dag, då jävlar. Så det är med en viss nervositet som man väntar på nyheter om de nya aggressiva mutationerna. Dessbättre inga chockerande smittosiffror idag.
Citera
2020-12-27, 19:26
Medlem
57Emmas avatar
Det är stora problem i landet. Sverige har flygstopp från UK ändå säger Swedavia

När GP pratar med Swedavia, som äger och driver både Arlanda och Landvetter flygplats visar det sig att fler reguljära flighter från Storbritannien är planerade att landa på svenska flygplatser de närmaste dagarna, bland annat på Landvetter flygplats i Göteborg.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/brittiska-plan-landar-i-g%C3%B6teborg-trots-flygstopp-1.39169078
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in